Skamol-fætter

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
347michael
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 79
Tilmeldt: 28 jan 2009 00:06
Mit fyr: BS1016 semirens. 10KW brænder. Version 7
Areal: 138 i 2 plan
Brændsel: Helst Svenske Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Geografisk sted: Fjenneslev, Sjælland.
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 2 gange

Skamol-fætter

Indlæg af 347michael »

Da jeg er ny "pille-misbruger", men ikke har det store forbrug (Kører mest i lav last) ca 15 - 35%. Har jeg med hjælp fra div. udmærket forummer, fået indstillet min Woddy-brænder til at køre stabilt...

Efter at have læst den spredte information, der var at finde omkring isolering af selve forbrændingen, har jeg lavet et par skamol-fætre, og modificeret min brænderrist lidt med et par stykker tynde rustfri stål...

Hvis der er andre, der har ideer til anden udformning/størrelse hører jeg gerne fra jer ??

Syntes lige jeg ville dele et par fotos med alle jer pille-entuasiaster

En speciel tak til MHES for alle de gode indlæg, der har hjulpet mig meget her i indkøringsfasen...

Venligst Michael P
DSC02703_resize.JPG
DSC02695_resize.JPG
DSC02692_resize.JPG
DSC02685_resize.JPG
DSC02688_resize.JPG

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Skamol-fætter

Indlæg af Ulrik »

Det ser spændende ud. Kan du prøve at fortælle lidt om forskellene på modellerne?
Hvilken er bedst?
MvH Ulrik©
knudr
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 dec 2008 17:56
Mit fyr: Scotte 16 Dor 24
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: pt ca 20
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Norddjursland

Re: Skamol-fætter

Indlæg af knudr »

Tak for billederne Michael
Jeg blev nysgerrig og ledte lidt omkring for at læse om "skamolfætre". Jeg læste et sted at et fyr som mit eget, en Scotte kun er godkendt med en skamolfætter, og at fætteren medfulgte ved købet. Jeg kan da godt huske at der lå 3 små ildfaste sten i bunden af kedlen, men de blev lagt til side. Her er de på billedet, men hvordan skal de bruges?. Er der nogen, som kan fortælle mig det?
Knudr
Vedhæftede filer
Ildsten.jpg
Brugeravatar
347michael
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 79
Tilmeldt: 28 jan 2009 00:06
Mit fyr: BS1016 semirens. 10KW brænder. Version 7
Areal: 138 i 2 plan
Brændsel: Helst Svenske Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Geografisk sted: Fjenneslev, Sjælland.
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Skamol-fætter

Indlæg af 347michael »

Svar til Ulrik: Svært at sige hvilken der er bedst, har idag prøvet dem begge næsten med samme gode resultat (Behøver mere tid) men mine mætninger har jeg måtte reducerer fra Lav 5,04 - 3,44 Høj 13,3 - 8,4 Blæser blændet 90% kører 9KW.

Men i dagens løb har jeg erfaret, ved at studerer forbrændingen, at fødemængden varierer meget (stor flamme kontra lille flamme) og det er ved samme drift-effect være sig 10% som 100%. Måske er der nogen der ved, om det er et generalt problem Woody 16 har ???

Jeg kører med Barlinek og der er stor længdeforskel på de enkelte piller, måske er det en del af svaret ??? (Se billed)

Svar til Knud: Der må jeg melde pas... men har også læst om en fyr, der ringede til N. B. E. og fik tilsendt en skamol-fætter...
Vedhæftede filer
Barlinek.JPG
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Skamol-fætter

Indlæg af jni »

Den varierende fødning er et generelt problem for woody/scotte, og ja det bliver meget være når der er
så stor forskel i pillelængden.
Jeg har prøvet at veje piller af en dag =1240 g/6min 3 dage efter, med piller fra samme palle, der gav sneglen 850 G/6min

Det var mig der fik en skamolfætter, jeg kunne se billederne på dti´s hjemmeside at woody var testet med en tecnomatic styring med iltstyring, samt skamolfætter. Dette medførte at den kunne kører længere ned i ydelse. Jeg gjorde DTI opmærksom på at det ikke var sådan anlæget blev solgt. NBE snakkede sig uden om, ved at påstå at skamol fætren skam var standart, og det bare var en fejl jeg ikke havde fået den med.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Skamol-fætter

Indlæg af thoken »

347michael skrev:Svar til Ulrik: Svært at sige hvilken der er bedst, har idag prøvet dem begge næsten med samme gode resultat (Behøver mere tid) men mine mætninger har jeg måtte reducerer fra Lav 5,04 - 3,44 Høj 13,3 - 8,4 Blæser blændet 90% kører 9KW.

Men i dagens løb har jeg erfaret, ved at studerer forbrændingen, at fødemængden varierer meget (stor flamme kontra lille flamme) og det er ved samme drift-effect være sig 10% som 100%. Måske er der nogen der ved, om det er et generalt problem Woody 16 har ???

Jeg kører med Barlinek og der er stor længdeforskel på de enkelte piller, måske er det en del af svaret ??? (Se billed)

Svar til Knud: Der må jeg melde pas... men har også læst om en fyr, der ringede til N. B. E. og fik tilsendt en skamol-fætter...

Hej!
Den type snegl der bruges på mange træpillebrændere doserer ikke særligt nøjagtigt.
Og jeg vil mene du skal passe godt på med de ekstremt lave mætninger du er nede på.
Du risikerer nemlig at din eltænder kommer på overarbejde(jeg mener at mange af chip versionerne lave en automatisk optænding hvis brænderen er gået ud)
Men det kan du jo se hvis du har interface!
Og den store længde forskel på pillerne øger heller ikke doserings nøjagtigheden :roll:
Ellers nogle fine skamolfætre du har fået lavet :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Skamol-fætter

Indlæg af jni »

Ja, alle brændere med flex snegl (eller hvad det nu hedder) har problemer med uens fødning.
min lav mætning ligger ca som michaels, og jeg har ingen problemer med brænderen går ud.
(du ved godt du kan reducere blæserydelsen i "korektioner" istedet for at blænde blæser ?)
men jeg syntes godt nok din høj mætning er meget lav. Det må værer et rigtigt godt isoleret hus du har.
Brugeravatar
347michael
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 79
Tilmeldt: 28 jan 2009 00:06
Mit fyr: BS1016 semirens. 10KW brænder. Version 7
Areal: 138 i 2 plan
Brændsel: Helst Svenske Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Geografisk sted: Fjenneslev, Sjælland.
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Skamol-fætter

Indlæg af 347michael »

Hej JNI...
Den skamol-fætter du fik fra N B E ligner den en af dem jeg har lavet, her tænker jeg tykkelse og udformning ???

Med hensyn til de lave mætninger, kan jeg sige, at jeg stadig stiller på både HØJ og LAV, syntes det er meget svært, det ene øjeblik ryger den og 3 min senere er forbrændingen perfect (og det med ens mætning og effect) :evil: Jeg bruger min "trækstabilisator" ved at vippe den i et sek og se med en lommelygte om der kommer røg fra kedlen :shock:

Virker KORREKTION ikke på både mætning og blæserhastighed :roll:

Venligst Michael P
Brugeravatar
347michael
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 79
Tilmeldt: 28 jan 2009 00:06
Mit fyr: BS1016 semirens. 10KW brænder. Version 7
Areal: 138 i 2 plan
Brændsel: Helst Svenske Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Geografisk sted: Fjenneslev, Sjælland.
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Skamol-fætter

Indlæg af 347michael »

Lige et billed fra værkstedet, jeg har fyret med brænde (og lidt olie) i 21 år, i denne OT 28 fra HS Tarm (hed det dengang) vandindhold 285 l incl VVB :wink:
På gulvet til venstre for kedlen ligger det gamle olie fyr, mangler at fyre 300l olie af, men så ryger det også ud icon_cheesygrin.gif
Vedhæftede filer
DSC02709.JPG
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Skamol-fætter

Indlæg af jni »

347michael skrev:Hej JNI...
Den skamol-fætter du fik fra N B E ligner den en af dem jeg har lavet, her tænker jeg tykkelse og udformning ???

Med hensyn til de lave mætninger, kan jeg sige, at jeg stadig stiller på både HØJ og LAV, syntes det er meget svært, det ene øjeblik ryger den og 3 min senere er forbrændingen perfect (og det med ens mætning og effect) :evil: Jeg bruger min "trækstabilisator" ved at vippe den i et sek og se med en lommelygte om der kommer røg fra kedlen :shock:

Virker KORREKTION ikke på både mætning og blæserhastighed :roll:

Venligst Michael P
Den jeg fik var modellen uden V jeg fik af NBI, men samtidigt sagde de at hvis jeg fik problemer med slagger, så kunne jeg korte den af.
Men over belastninger på 30%, syntes jeg der blæser piller ud af hærden der kun er 95% afbrændt, så det kan sagtens være at modellen med V er bedre.

Jeg har nøjagtigt samme problem som dig med justering af mætninger, men jeg tror ikke man skal kører så højt op i mætninger at man kan se røg, jeg ser at når det alleryderste af flammen begynder at få sorte spidser, så skuer jeg lidt ned for mætningen.

Korrektion justere kun blæserhastighed (jeg skulle ihvertfald justere mætninger, efter at have pillet ved korrektion)
mvh jesper

Besvar