Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af skorsten til korn (pimisten/keramisk indsats)

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Valg af skorsten til korn (pimisten/keramisk indsats)

Indlæg af Landbo » 01 feb 2009 19:53

Hej Jan.

Nu så jeg ikke hvordan de slukkede branden men ved de har et strålerør der giver en meget fin vandtåge. Måden du beskriver at slukke skorstene tror jeg er rigtig men tågen skal være meget finere end end en ukrudtssprøjte kan levere. Samtidig kan sprøjten formodentelig ikke levere tilstrækkeligt med vand til at stille og roligt køle branden ned. Tror i det hele taget. det er halsløs gerning selv og prøve at slukke.

Undre mig såre meget hvorfor der skulle være eddike i sprøjten ?

Når der er ordenteligt ild i en skorsten er der virkelig meget træk i røret.

Mvh. Leif.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Valg af skorsten til korn (pimisten/keramisk indsats)

Indlæg af jni » 01 feb 2009 20:00

min fas skorsten revnede 2 gange pga skorstensbrand. begge gange fik ilden lov til at brænde ud selv, altså ingen chok afkøling
mvh jesper

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Valg af skorsten til korn (pimisten/keramisk indsats)

Indlæg af Jan_Al » 01 feb 2009 20:19

Jeg kan heller ikke finde noget angående at slukke ilden med en eddike "tåge", så måske var det en skrøne :)

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Valg af skorsten til korn (pimisten/keramisk indsats)

Indlæg af Landbo » 01 feb 2009 20:38

Hej Jesper.

Ja ok nen det undre mig at den revnede når den fik lov til at brænde ud af sig selv. Det der er farligt ved en skorstensbrand er, mig bekendt når skorstenen revner da den så kan sætte ild i huset, vel og mærket hvis den ikke er fritstående.

Mvh. Leif.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Valg af skorsten til korn (pimisten/keramisk indsats)

Indlæg af søren ø » 01 feb 2009 21:11

Det er jo altså sjældent at en skorsten revner p.g.a brand. Gamle skorstene kan finde på det, men jeg har endnu tilgode at se en isokern flække, og jeg har da trods alt været med til de første 100 skorstensbrande. Vores måde at gribe det an på er at lukke for trækket, feje skidtet, og ellers rense ud. De bliver som nye. Når vi kommer ud, mærker vi rutinemæssigt på siden af skorstenen, og meget sjælden er den så varm vi ikke kan holde på den. Gamle huse, med store murede skostene er vi selvfølgelig mere obs. på da de tit har utætte renselemme på størrelse med et kloakdæksel. Det er der det bliver farligt, og ikke i sig selv fordi den står midt i huset.
Hvis man giver van, og gør vi måske i 1 % af tilfældene, foregår det ved at vi holder lige henover skorstenen med en lift, og skyder en samlet stråle til bunden, så fordamper det opad, og er med til at slukke. Vi kan også tage den nedefra med håndsprøjten, men er mere besværgligt og giver ikke samme effekt.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Valg af skorsten til korn (pimisten/keramisk indsats)

Indlæg af Ole S. » 02 feb 2009 10:43

søren ø skrev:Det er jo altså sjældent at en skorsten revner p.g.a brand. Gamle skorstene kan finde på det, men jeg har endnu tilgode at se en isokern flække, og jeg har da trods alt været med til de første 100 skorstensbrande. Vores måde at gribe det an på er at lukke for trækket, feje skidtet, og ellers rense ud. De bliver som nye. Når vi kommer ud, mærker vi rutinemæssigt på siden af skorstenen, og meget sjælden er den så varm vi ikke kan holde på den. Gamle huse, med store murede skostene er vi selvfølgelig mere obs. på da de tit har utætte renselemme på størrelse med et kloakdæksel. Det er der det bliver farligt, og ikke i sig selv fordi den står midt i huset.
Hvis man giver van, og gør vi måske i 1 % af tilfældene, foregår det ved at vi holder lige henover skorstenen med en lift, og skyder en samlet stråle til bunden, så fordamper det opad, og er med til at slukke. Vi kan også tage den nedefra med håndsprøjten, men er mere besværgligt og giver ikke samme effekt.
Hej

En god våd juttesæk ovenpå skorstenen klarer også en slukning. Har hørt at salt hældt ned i skorstenen kan klare jobbet, men ved ikke om det er sandt.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Valg af skorsten til korn (pimisten/keramisk indsats)

Indlæg af danni-nielsen » 02 feb 2009 16:14

hvis man er så nervøs for en skorstensbrand og div. syre, så skulle man måske heller investere i en stålskorsten.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Valg af skorsten til korn (pimisten/keramisk indsats)

Indlæg af Landbo » 02 feb 2009 20:20

Hejsa alle.

Ok Søren, du er brandmand kan jeg regne ud. Har kun set elementerne da de var pillet ned og 2 af dem var revnet direkte på langs. Limen mellem nogle af elementerne havde sluppet da elementerne kunne nedtages hele. En muret skorsten uden foring kunne jeg tænke mig til, ikke at være helt lufttæt i fugerne. Ok med slukningsmetoderne.

Ole: Tja, eller også går den sækken op i flammer. Salt ! Øh, hvad skulle det gøre godt for ?

Danni: En stålskorsten er absolut ikke velegnet til fyring med korn eller andre brændsler der udskiller syre under afbrænding. Har ikke kunne finde en fabrikant der vil stå inde for skorstenen til korn. Har du ?

Mvh. Leif.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

norling
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30 jul 2007 22:47
Mit fyr: pilevang PA 02-25
Areal: 150
Brændsel: Træpiller og stokerkoks
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Roskilde

Re: Valg af skorsten til korn (pimisten/keramisk indsats)

Indlæg af norling » 02 feb 2009 20:26

danni-nielsen skrev:hvis man er så nervøs for en skorstensbrand og div. syre, så skulle man måske heller investere i en stålskorsten.
Må skal IKKE vælge en stålskorsten, hvis man fyre med korn eller stokerkoks!! Det kan en stålskorsten ikke holde til, den tærer op indefra! Har en gammel kammarat, der fyret med koks i 5-6 år, og han fik forbud mod og bruge skorstenen, af skorstensfejeren, da det kun var yderekappen der holdte den sammen!
Så man skal nok lige tænke sig godt og, inden man køber en stålskorsten :wink:

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Valg af skorsten til korn (pimisten/keramisk indsats)

Indlæg af Landbo » 03 feb 2009 16:43

Hejsa alle

:oops: Bliver desværre nødt til at korrigere mig selv da jeg skrev i mit første indlæg i denne tråd.
Landbo skrev:For at holde kedel og røgrør fri for tæring tilsætter man jo foderkalk til at neutrallisere syren og derfor undre det mig en hel del, at den (syren) så pludselig skulle dukke op igen i skorstenen på forunderlig vis.
Det er desværre IKKE korrekt og min formodning er fremkommet ved at kalk er en base og derfor KAN neutralisetre syre, det lærte jeg engang for snart rigtig mange år i skolen. Men, foderkalken blander man i for at forebygge slakker i hærden. Syren der er i kornet fordamper og bliver ledt ud i skorstenen sammen med røgen og sætter sig på indersiden, hvis skorstenstemperaturen bliver for lav og så får man syreangreb i skorstenen, typisk i toppen. Derfor er en pimpstensskorsten ikke tilrådelig til brændsler der afgiver syre ved afbrænding, såsom: Korn, ærter, rapsfrø og rapspiller. Så skulle den være på plads :)

Undskylder min vildfarelse.

Mvh. Leif.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Besvar