Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Transport mellem siloer. Spjæld

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Martin_C2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 mar 2008 23:13
Mit fyr: Passat C2
Areal: 177
Brændsel: træpiller - flexheat
Dagligt forbrug: 40
Geografisk sted: Tjæreborg

Transport mellem siloer. Spjæld

Indlæg af Martin_C2 » 30 jan 2009 23:14

Jeg har et par spørgsmål håber i kan hjælpe
1. Transportsystem mellem to siloer
Jeg har en 6 ton silo i mit maskinhus og på mit halmloft lige over fyret har jeg tænkt mig at bygge en lille silo til opbevaring af ca 1 ton.
Jeg vil gerne blæse træpiller fra den store silo op til den lille. At bruge kornsnegle vil være lidt kompliceret da pillerne skal transporteres ca 3,5 meter op og der er et buk undervejs på 90 grader.
For at uddybe det lidt: Først skal pillerne løftes op i 2,2 meter over en strækning på 2 meter. Derefter skal det rundt om et hjørne. Derefter skal pillerne løftes de sidste 1,5 op over en stækning på 3-4 meter for derefter at blive transporteret vandret de sidste 8 meter.

Min ide er:
Jeg tager en kornblæser og en slange fra en vandinngsmaskinen og blæser pillerne igennem den. Ved at bruge en slange kan jeg bøje slangen rund om de forhindringer der er på vejen, både stigning og det de mange små buk.
Da transportvejen er relativ lang regner jeg med at den lille diameter på slangen gør at jeg kan holde trykket.
Jeg vil ved blæseren lavet en cellesluse og kun tilsætte få piller af gang for ikke at stoppe slangen. For mig gør det ikke noget at der går en time før siloen på loftet er fyldt.

Mit problem er
Vil der opstå statisk elektrisitet i slangen. Hvis ja. Er det nok at jorde den med et jordspyd? Jeg er bange for kombinationen af gnister, støv og halm :| .
Vil der være mere slid på pillerne end hvis de transporteres i et stålrør?

2. Spjæl
Jeg har tænkt mig at der fra siloen på loftet og ned til fyret skal monteres et lille rør med et spjæld.
Dvs fra loftet i selve fyrrummet er der et lille stump rør incl et spjæld.
Når jeg vil fylde magasinet på fyret, åbner jeg for lågen på fyret og derefter for spjældet. Dvs der er ingen fysisk forbindelse mellem fyret og siloen.
Er det nok at fyrrummet og siloen ovenover kun er adskilt at et spjæld?
Hvis ikke:
Skal jeg have et specielt spjæld?
Man siger at to lag gips er ok som brændhæmmer, hvis jeg nu laver en kasse af gips til at sætte rund om den stump rør incl. spjæld der stikker ned fra loftet. Vil det være en acceptabel løsning? Dvs jeg fjerner kassen når jeg fylder magasinet op.

På forhånd tak
Martin


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Transport mellem siloer. Spjæld

Indlæg af Ole S. » 31 jan 2009 14:49

Hej

Uden at skulle være alt for klog, er jeg næsten sikker på at spjældet imellem fyrrum og silo, skal være et der er godkendt til formålet, ellers tror jeg ikke fejer er tilfreds. Men tak en snak med ham, og luft dine planer, så kan han give klar besked. Det er sku så træls at lave noget der skal laves om igen.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Transport mellem siloer. Spjæld

Indlæg af Jens » 31 jan 2009 16:32

Når du siger halmloft (med halm ?) så tror jeg det også er en rigtig god ide at kontakte forsikringsselskabet.
Der er stor forskel mellem selskaberne, men nogle af dem som har med landbrug/fritids/hobby at gøre, - de sender deres konsulent/taksator ud for at kontrollere og godkende fyrrum.

Og dit projekt lyder som noget der kunne ændre risikovurderingen, - så jeg ville nok lige høre dem også.
Har de godkendt det, så må de jo også dække, hvis det ulykkeligvis går galt, - men kan de påvise at det ikke har været forsvarligt (og der hjælper ingen fejer), så bliver det svært at vride en krone fra dem.

Personligt så ville jeg være meget forsigtig, hvis det hele er mere eller mindre pakket ind i halm.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

fløjte
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 03 dec 2008 20:21
Mit fyr: Passat c1-400 ver4.03
Areal: 200
Brændsel: Træpiller, korn, raps, solsikkekerner
Dagligt forbrug: ca 30 her om vintere
Årligt forbrug: 8Tons
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Transport mellem siloer. Spjæld

Indlæg af fløjte » 01 feb 2009 19:45

Hej Martin.
Jeg har tidligere været med til at montere Passats "Støvsuger"-Påfyldning på bioheat.
Det skulle jordes ved, at der inden i sugerøret blev trukket en pianotråd der blev sat til et jordspyd.

MHT Kornblæseren og vandingsmaskineslangen, så tror jeg ikke den kan trykke det afsted når du går ned i diameter. Har tidligere prøvet en lignende opbygning til et andet projekt, og der kom ikke mere luft end jeg kan puste. Jeg vil tro du skal op i en højtryksblæser hvis det skal gå.
Har du overvejet Flexsnegl? en 75mm flexsnegl i en 90mm vandingsmaskinerør kan godt flytte piller, selvom den jo altid vil kvase lidt.
Held og lykke med projektet.
MVH Michael

Martin_C2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 mar 2008 23:13
Mit fyr: Passat C2
Areal: 177
Brændsel: træpiller - flexheat
Dagligt forbrug: 40
Geografisk sted: Tjæreborg

Re: Transport mellem siloer. Spjæld

Indlæg af Martin_C2 » 04 feb 2009 20:37

Hej

Tak for tilbagemeldingerne :-)


Har du et navn på et godkendt spjæld?

Ang. Forsikring

Jeg skal have det godkendt af forsikringsselskabet, men har man et godkendt spjæld mellem fyrrum og silo, må det vel være ok?

Ang flexsneg, så søger jeg lidt den billige løsning :-) Men god ide med at trække hegnstråd igennem slangen for at tage den statiske elektrisitet
Jeg kan ikke helt forstå at man ikke kan holde trykket ved at gå ned i diameter, det vel ligesom en vandslange, hvis man trykker den i enden kommer vandet ud med et højre tryk. ?

Venlig Hilsen

Martin Birkkjær


Besvar