Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny Stoker

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
carstensloth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 feb 2008 09:08
Mit fyr: HG invent
Areal: 180
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Viborg

Ny Stoker

Indlæg af carstensloth » 30 jan 2009 09:45

Hejsa er ny herinde :|
Vil gerne have en stoker ind til træpiller og har set woody,scotte,bio 18 og mange andre men hvad skal man vælge???
Har været lidt rundt og kigge og har set at anlægget med opop kedel ikke skulle være helt godt, men ved jo ikke så
meget om det :-) hvad kan i anbefale havde tænkt mig at bruge ca 25.000 på brænder og kedel. Vil jo helst have det
som kører mest problemfrit :-)

M.v.h. Carsten


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ny Stoker

Indlæg af Ole S. » 30 jan 2009 09:59

Hej

Var det mig, med det budget ville jeg klart vælge et anlæg fra NBE, der er en ny kedel undervejs, måske den er værd at vente på. Prøv evt at kigge på deres hjemmeside, måske der kan findes nogle oplysninger.

http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index. ... umentId=40
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Ny Stoker

Indlæg af thoken » 30 jan 2009 11:30

carstensloth skrev:Hejsa er ny herinde :|
Vil gerne have en stoker ind til træpiller og har set woody,scotte,bio 18 og mange andre men hvad skal man vælge???
Har været lidt rundt og kigge og har set at anlægget med opop kedel ikke skulle være helt godt, men ved jo ikke så
meget om det :-) hvad kan i anbefale havde tænkt mig at bruge ca 25.000 på brænder og kedel. Vil jo helst have det
som kører mest problemfrit :-)

M.v.h. Carsten
Hej Carsten!
Og velkommen til!
Hvis du kunne udfylde lidt oplysninger i din profil(fx. nuværende opvarmning, antal m2), så er det lidt nemmere at hjælpe og
rådgive dig!

Jeg har selv tidligere haft en lidt problemfyldt oplevelse(tb-mini), som max kørte 2 dage på min kedel uden at gå i fejl :cry:

Idag har jeg en Scotte fra Nbe(de laver: woody- boink -scotte. Det er samme brænder men forskellige styringer).

Jeg er godt tilfreds, den kører problemfrit, og der fås en masse "legetøj"(interface, iltstyring m.m) til billige penge!

Men der findes selvfølgelig også andre alternativer(bio 18, green heat, pellx, kmp, multi 22)

Husk du skal have en godkendelseserklæring af sælgeren!! ellers er fyret ikke lovligt at sætte op!

men et godt råd, tag ud til brugere af de forskellige anlæg og se nogle anlæg i drift, og få brugernes erfaring med i købet!

Hvad er det der ikke er helt godt ved opop anlægget?

Du er velkommen i mit fyrrum 8)

Håber du blev lidt klogere


Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

carstensloth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 feb 2008 09:08
Mit fyr: HG invent
Areal: 180
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Viborg

Re: Ny Stoker

Indlæg af carstensloth » 30 jan 2009 12:17

Hejsa har opdateret mine oplysninger *SS* tror det med opop kedlen var noget med den ikke var tæt!! hvilken styring vil du anbefale skal helst bare have noget som ikke skal justeres

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Ny Stoker

Indlæg af jni » 30 jan 2009 13:14

Som ole skriver, så kommer der en ny model af opopén der er bedre isoleret, og efter sigende mere tæt.
Styringen på woody/scotte/boink virker på nøjagtig samme måde, men woody har det bedste display, og der er flere parameter der kan justeres via display. På de 2 øvrige kræver justering af enkelte parametre (PID regulering) stokerkontol
mvh Jesper


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Ny Stoker

Indlæg af thoken » 30 jan 2009 19:53

carstensloth skrev:Hejsa har opdateret mine oplysninger *SS* tror det med opop kedlen var noget med den ikke var tæt!! hvilken styring vil du anbefale skal helst bare have noget som ikke skal justeres

Hej!
Du skal gøre dig klart at der er lidt arbejde i at have stoker/pillebrænder!
Du skal rense kedel (tager ca 20 min.) en gang om ugen, og du skal fylde piller i magasinet.
Hvis du skal have det stående inde i dit hus, må du også forvente at det støver lidt!

Men når det så er sagt, så er der også en god besparelse ved at fyre med piller!

Du skal nok forvente at der skal justeres lidt på dit fyr i starten(indregulering) :roll: . Men vi skal nok hjælpe dig, hvis du har nogen spørgsmål :great:

Men som du jo kan se hvis du surfer lidt rundt på dette forum, så er der mange der bliver "bidt" af at fintune på deres stoker,
og derved opnå en bedre forbrænding.


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar