Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp med at få fyret igang...

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
3pac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 jan 2009 06:33
Mit fyr: varmebaronen model joker og viking bio
Areal: 175
Brændsel: 8mm Neova
Årligt forbrug: 6,6
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af 3pac » 26 jan 2009 07:29

Hej

Jeg er helt ny her på siden… og ved intet om pillefyr

Jeg købt i sommeren 2007 et hus, der var dejlig varmt den dag, og de efterfølge gange jeg så det, i kælder står et pillefyr fra värmebaronen model joker så sider der en pillebrænder på som er på 15-20kW også fra värmebaronen, fra 2006 det er jo dejligt med et næsten nyt fyr tænker jeg… få vidst hvordan man rense det, og hvordan men sætte det til at køre kun med piller eller med piller og el eller kun el, så kommer dagen hvor jeg overtager huset november 2007 der bliver med det samme købt et par paller piller hjem, også køre vi bare der udaf… men men men, så bliver det vinter også ligger temparturen på maks 18grader hele vinteren, det er koldt syntes jeg personlig jeg har det beder med 22grader… det bliver forår/sommer og tænker man skal nok lige lære den fætter at kende, så kommer vinter 2008/2009 som det er nu… 6,6tons piller står kampklar i kælderen passer ca. til et år bruger også piller om sommer til varmt vand. Men nu er der bare problemer, ja i går og i nat har der været mellem 9-12 grader og det er altså inde for og det er mega koldt… der sider en ventil på frem og retur løbet den står på 10 som er det højst det giver på en god dag 50grader varmtvand i radiatoren kedel står på 70 grader pt. Vandet bliver ikke varme om den så står på 80grader

Nu er jeg så løbet ind i det problem med at det ikke er meget for at spise, piller laver en prop, denne prop sætter så i ”faldrøret” på brænderen (sortrør) og derfra gå det helle vejen op igemmen flexslagen til sneglen også stopper det jo pga. det ikke får piller nå jeg så får løst den prop, køre det lidt tid igen så kan det ske at motoren til sneglen vrider sig skævt, så kan jeg løse det og så kommer der en prop eller den vrider sig løs igen, fyret har siden mandag sidste uge stor set ikke køret mange driftstop, stoppe være morgen når jeg slåer op, stopper midt på dagen stoppet nå jeg er kommet hjem, stopper et par gange om aften, og har også været stoppet om natten så op for at starte det, og kan jo ikke blive ved med at holde det i hånden. Kedlen kommer ikke op på over 50grader selv om den står til 70grader ligger omkring 40grader pga af mange driftstop.

Jeg er nu ved at være rigtig træt, igen god nattesøvn det er ligesom at have et lillebarn og det er det jo også, men er også ved at være godt træt af pillefyr, og er klar til at smide det at h… til da det ikke viker… og finde på noget andet, det kan bare ikke være rigtig nå det er fra 2006

Jeg søger derfor noget hjælp for at undgå den prop, og de mange driftstop plus hvordan jeg får varme…

Lidt om huset det er fra 1939 175kvm bolig i 2 plan en Bungalow dårligt isoleret igen ting i hulmuren hvis den ellers findes... næsten igen ting på loftet lidt tørv også 10 cm isolering det skal isoleres beder til foråret eller efteråret... og så er der 110kvm kælder hvor kun halvdelen ligger under jorden (skrå grund) kælderen er ikke opvarmet men dette ville slet ikke gøre noget hvis der kom lidt varme der nede...

I huset er der gammel støbejerns radiator, men vil med tiden gerne gå over til gulvvarme i hvert fald i stueplan. Der har tidligere været pizzari i stueplan og den pizzaovn, har varmet huset godt op så de tidligere ejer har ikke haft problemer med varmen…

Vi bor pt 2 mennesker i huset, men der er altså ikke noget med at gå i bad efter hinanden, så kan fyret ikke følge med igen varmt vand til nummer 2 og heller ikke varme på radiatoren, og det er ikke fordi vi bader i lang tid, og vi bruger ikke over 40grader varmt vand for det er der ikke…

Så giv mig gerne noget hjælp til hvad jeg skal gøre? Så jeg kan få varmen og humøret tilbage.


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af Flunk » 26 jan 2009 07:51

Hvor tit renser du kedel og brænder?
Er det en pladejernskedel eller støbejernskedel?
Hvad er din røgtemperatur?
Er der trækstabilisator på?
Læg gerne nogle billeder af kedel og brænder på.
Hvilke piller bruger du?
Hvilken styring er der på anlægget?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af Flunk » 26 jan 2009 08:02

Hej 3pac
Udfyld evt. din profil, så er det nemmere at give relevant hjælp.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af Sonata » 26 jan 2009 08:20

Jeg kender ikke fyret, men lidt Google-gymnastik antyder, at der måske er tale om et Viking Bio?
http://www.dwcenergi.dk/Pillebrænder.html (beklager den defekte URL, men jeg kan ikke lige få det til at virke med æ'et...)

Der er nok flere herinde, der har hørt om Viking'en end om Varmebaronen ;-).
mvh Tom
Fyrdata

3pac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 jan 2009 06:33
Mit fyr: varmebaronen model joker og viking bio
Areal: 175
Brændsel: 8mm Neova
Årligt forbrug: 6,6
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af 3pac » 26 jan 2009 08:21

ca hver 14dag renser jeg mit fyr, min røg tempatur ligger på et sted mellem 150 og 200 grader jeg bruger 8mm træpiller fra Neova de er svenske jeg bor selv i sverige men det er nemmer at søge hjælp i danmark. og det er ikke højt op men på den anden side af broen...
Det andet du spøger om er jeg ikke klar over :-s

men dette er kedlen:
http://www.varmebaronen.se/html/joker.html
der er en pdf fil i buden... og det er den som hedder joker, så ved ikke om du kan se svar ud fra det.

Og dette er brænderen
http://www.varmebaronen.se/html/pelletsbrannare.html
også en pdf i bunden, og i bunden af pdfen er der en brænder der hedder "viking bio" og det er den brænder jeg har.


3pac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 jan 2009 06:33
Mit fyr: varmebaronen model joker og viking bio
Areal: 175
Brændsel: 8mm Neova
Årligt forbrug: 6,6
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af 3pac » 26 jan 2009 08:23

Sonata skrev:Jeg kender ikke fyret, men lidt Google-gymnastik antyder, at der måske er tale om et Viking Bio?
http://www.dwcenergi.dk/Pillebrænder.html (beklager den defekte URL, men jeg kan ikke lige få det til at virke med æ'et...)

Der er nok flere herinde, der har hørt om Viking'en end om Varmebaronen ;-).
Jep det er lige den det er... og de har også kedlen (joker)
Last edited by 2 on 3pac; edited 26 times in total

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af thoken » 26 jan 2009 08:25

Hej!
Det var da en kedelig historie, men fat mod jeg er overbevist om at der er nogen her der kan hjælpe dig lidt!
Jeg har googlet lidt og fundet ud af at den er svensk produceret, og er en rør brænder(a´la pellx)
Her er den svenske forhandlers hjemmeside: http://www.varmebaronen.se/html/pelletsbrannare.html
Jeg tror også der er en manual på hjemmesiden!
Jeg syntes jeg læste noget med at den kunne køre auto eller låses på et bestemt trin, det lyder lidt som det sidste, hvis den ikke kan hæve temperaturen
for den bør ydelsesmæssigt sagtens kunne varme din bungalow op.
Håber du kan få lidt hjælp her

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland
Fødselsdag

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af Tass » 26 jan 2009 09:24

Når du renser den husker du så at fjerne turbolatorer og så rense op igennem røgrøret?
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

3pac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 jan 2009 06:33
Mit fyr: varmebaronen model joker og viking bio
Areal: 175
Brændsel: 8mm Neova
Årligt forbrug: 6,6
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af 3pac » 26 jan 2009 09:30

jep, gør jeg også, har jeg fået order på :-)

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af epo » 26 jan 2009 10:54

At pillerne laver "prop" plejer at skyldes der er for meget smuld i dem. Ét trick, der plejer at hjælpe med til at få bugt med smuld er at tilsætte lidt rapsolie til pillerne, det binder smuldet til pillerne.

Hvis smuldet pakker sig i sneglen, som føder faldrøret, så bevirker det også at den leverer meget færre piller end den skal. Dvs. fyret brænder med for mager en blanding (for meget ilt), hvilket giver en lavere virkningsgrade samt problemer med at lave varme nok.

Du burde sagtens kunne fyre huset op... Jeg oplever f.eks. aldrig at min Scotte 16kW brænder er på max. ydelse for at opvarme mit gamle hus på 239m2 ... Heller ikke når jeg tømmer varmtvandsbeholderen i spa badet...


Besvar