Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nedfaldsrøret tilstoppes

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af Bop » 21 jan 2009 18:20

Hej Trold det er jo en Multi22 du har også omdøbt til skovtrolden i anden historie.
Nå men du har lidt mere fald på multiens skakt så derfor kan du æde alt havde jeg nær sagt.

Til Kenneth jamen det er da fint med nogle gode ideer det er da ligegyldigt med skjoldet bare det hjælper :great: :great:


kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af kenneth baunsgaard » 21 jan 2009 18:25

problemet med tilbagebrand er ikke tilstede længerer, om det skylles skjoldet vides ikke men væk er det

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af Bop » 21 jan 2009 19:32

Hej Kenneth
Sludrede med en hvor rør stopper 3 gange i døgnet så skulle bare se om der var en ejer med en god ide.
Jeg vil give den videre. :great: :great:

Er så herved blevet gokket i nøden af admin for indlægget. Beklager Kenneth at jeg lavede en vits herinde det må man ikke ser det ud til hej
:great:

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af Bop » 22 jan 2009 11:34

lol.gif
Dybt mystisk at man så også bliver udelukket når man beklager vitsen :great: :great: Hyg jer

miba
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11 sep 2008 00:37

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af miba » 23 jan 2009 00:56

Jeg købte en bio18 i september, den har virket fint, Jeg havde lidt opstarts problemer, men så ringede jeg bare til Jan (JP) hos VVS-eksperten i Odense, Han var altid klar med hjælp og vejledning - fin service
Jeg synes dog den er lidt besværlig at gøre ordentligt rent, men er godt tilfreds med at det er en støbejernskedel
Jeg havde stadig lidt piller tilbage fra den gamle stoker, de røg fint gennem slange og rør, da det var ved at være tid til nogle nye piller fejede jeg lige gulvet og lod det dumpe i tanken - det var dumt, det kunne den nye bio18 ikke lide den stoppede hver 2. time i et helt døgn - men så var det da bændt.
De nye piller fik jeg fra Højlund mølle, de havde nogle piller uden smuld, det var også nogle bløde piller som ikke ville ødelægge sneglen, det lød jo rigtig godt, min bio 18 kunne da også køre 24 - 48 timer uden at gå ud, Jeg var lidt i tvivl om det var piller med smuld elller om det var smuld med piller jeg havde fået. Deres piller kan jeg ikke anbefale til BIO18, nå men nu havde jeg altså fast arbejde med at banke slagger af i nedfaldsskakten, her blev smuldet brændt ved jævn varme, så der blev ret hurtigt et tykt lag blød koks aflejring - fejlmelding var tilbagebrand
3 gange har fejl meldingen været brændt ud, der var kommet så meget smuld ned på en gang at skakten var stoppet - Skakten burde måske være mere stejl, så smuld også let ville falde ned i herden.
Jeg har nu tilføjet en lille Storm P. til mit nedløbsrør, så der ikke mere er smulder i skakten, jeg tror faktisk den kan brænde rent smuld nu, den har indtil nu kørt 3 dage uden koks.
Løsning
Jeg har taget en lille kompressor med en regulator(2 bar) herefter en magnetventil, som er koblet til sneglens udtag(så åbner ventilen hver gang sneglen kører), Ud gangen på magnetventilen går ud i en tynd luftslange (Akvarie luftpumpe), i nedfaldsrøret 1 cm over skaktens rør har jeg boret et lille hul, i dette hul har jeg stukket et stykker kobberrør ind(bremserør til bilen) , dette rør bøjes ned så det peger ned i skakten. udvendig på nedfaldsrøret førte jeg kobberrøret et godt stykke op og koblede luftslange på.
Så hver gang der kommer piller ind så pustes der lidt i skakten, hvilket holder skakten ren


kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af kenneth baunsgaard » 23 jan 2009 20:37

smart, det havde jeg også tængt på, men kommer der ikke en form for støv eksplotion når når der blæses eller er det ikke noget problem. ps slib evt harden skrå ind mod faldskagten, så undgår du at evt smuld kan ligge på kanten og brænde samt der ryger ikke så mange piller ud selvom at faldrøret står lodret.

Brugeravatar
birkla
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 06 sep 2007 12:34
Mit fyr: Bio18 Hercules
Areal: 135
Brændsel: Barlinek 8mm
Dagligt forbrug: 24,25kg
Årligt forbrug: 7½ tons
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af birkla » 24 jan 2009 12:25

Hej alle

Jeg syntes det måske nu er tid til en positiv historie om BIO18 :wink:

Jeg har nu kørt med min BIO18 siden 1/9-08, og har ikke haft et eneste driftstop, har ikke oplevet tilbagebrand og problemer med smuld har der heller ikke været. Så jeg har kun positive oplevelser med BIO18.

De positive historier hører man jo sjældent, det er som regel kun når man oplever diverse problemer at man farer i blækhuset, så derfor denne lille "værnulidtglad" historie icon_cheesygrin.gif

Go´lørdag til alle :lol:
Den der bremser senere, kører længere hurtigt:0)

Brugeravatar
hkr
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 sep 2008 22:51
Mit fyr: Bio18 + Viadrus U22 29kw
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af hkr » 24 jan 2009 16:18

kan tilslutte mig birkla's historie.
har kørt med min siden september 08 og den kører faktisk med standard instilling.
har sat selve kedel op på 40 cm. høj stativ, da kedel ikke er særlig høj, og den er næmmere at rengøre osv. i fornuftig højde.
det medførte at metal-faldrør er blevet afkorte og hældning er formindsket, da der ikke længere er så stor højdeforskel på snegl og faldrør.
har ingen problemer med tilbagebrand eller tilstoppet slange eller andet.
bruger hp-piller, renser herd og kedel 1 gang pr. uge.
bruger pt. ca. 30 kg. pr. dag til 250 kvm. middelisoleret nedlagt landbrug.

Brugeravatar
ArneHo
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 09 feb 2008 21:29
Mit fyr: BIO 18
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25-30 kg

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af ArneHo » 25 jan 2009 17:17

birkla skrev:Hej alle

Jeg syntes det måske nu er tid til en positiv historie om BIO18 :wink:

Jeg har nu kørt med min BIO18 siden 1/9-08, og har ikke haft et eneste driftstop, har ikke oplevet tilbagebrand og problemer med smuld har der heller ikke været. Så jeg har kun positive oplevelser med BIO18.

De positive historier hører man jo sjældent, det er som regel kun når man oplever diverse problemer at man farer i blækhuset, så derfor denne lille "værnulidtglad" historie icon_cheesygrin.gif
Go´lørdag til alle :lol:
Jeg har også kun positive oplevelser med mit elskede Bio 18. Har observeret at flere har haft problemer med nedfaldsrøret, tilstopning pga smuld osv . De problemer kan jeg ikke genkende, heller ikke selvom jeg var blandt de første som fik Bio 18 . Det eneste problem jeg sådan set har haft new15 , var piller der faldt ud over herden, det problem blev løst ved lidt slibning af herdens forkant, den er nu lidt skrå. new2

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af john m » 25 jan 2009 17:38

Det var da rart at høre om de positive oplevelser også. :great: :great:

mvh john.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


Besvar