Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er mit forbrug som forventet? - Baxi multiheat

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
sorensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 12 jul 2007 10:11
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 181
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 32kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sydsjælland, Everdrup
Kontakt:

Er mit forbrug som forventet? - Baxi multiheat

Indlæg af sorensen » 19 jan 2009 13:55

Hej Forum

Er mit forbrug passende?

Det konstante forbrug er ca. 2x16 kg i døgnet når det ikke er så koldt (at betragte som en tomgangs forbrug, det har været konstant siden fyret blev tændt) og ca. 3x16kg når det fryser en 5-9 grader.

Huset er af bindingsværk og på 180m2, hvor der er 100mm isolering i væggene nedenunder og første salen og tagkonstruktion er ”spritny” fra 2004, og isoleret efter forskrifterne dengang. Alle vinduer på nær to stk. er helt nye Vrøgum termo vinduer. Vi har ligeledes en Morsø brændeovn der bruges flittig når vi er hjemme, der giver et ekstra pift i den store stue (12meter X 4 meter). Der er mindst en radiator i alle rum, og der er gulvvarme i køkken og gang (murstensgulv). Ny 110 liter Metro vandvarmer til brugsvand, forbrug er to voksne og et barn.

Nu har fyret (Baxi Multiheat 1.5 med iltstyring) kørt siden midt oktober 2008, uden et eneste driftsstop. Fyr installationen er bygget op efter Baxi’s anvisninger som vist i brugervejledningen, og det har fra start af selvfølgelig kørt med THY’s indstillinger.

Lidt mere data:

1. Trækstabilisator monteret på røgrøret lige inden det går i skorstenen.
2.Fyret står i garagen i eget nybygget fyrrum, forbundet indtil huset med ca. 15meter Uponor pre-isoleret rør. Selve rørføringen (vand + røg) i fyrrummet er ikke isoleret.
3.Alle turbolatore er monteret, og røg temp er vel omkring 110-120C efter rensning.
4.Fyret svinger efter forbrug imellem lavlast og højlast, og som forventet på denne her årstid ikke i pausefyring. Den har selv kaldt på kalibrering af iltsonden en enkelt gang.
5.Fyret er flot gråt indvendigt på sider og på turbolatorene – asken kan vel beskrives som en blanding af sort/mørkebrun, dog mest ovre i det sorte. Blev brandkammeret rigtigt rengjort med vand, vil jeg tro at man ikke kunne se at det havde været i brug.
6.Det er nødvendigt at jeg renser ca. hver 8 dag – da der ligger en del fin aske i røg rørene, og selve brandkammeret er godt fyldt op, du kan dog sagtens se bålet hvor pillerne bliver brændt af, efter de 8 dage.
7.Jeg fyrer med 8mm Neova træpiller i 16kg sække – og der er minimalt smuld i pillerne.
8.Røgen fra skorstenen er nærmest at betragte som damp – de to første længder rør i den ny indsatte isokern er drivvåde af klar væske (vand) ikke noget sod, og derefter er den helt tør – røgen lugter på ingen måde af brændt træ.
9. Selve bålet i brandkammeret, brænder vel en 3-5 cm fra snegl enden, og ellers er der blæst rent for aske i resten af brændkammeret – svarende til længden på de aftagelige luftdysser til underluften. Pillerne der ligger i sneglen lige inden brændkammeret er ikke sorte, selvom bålet brænder tæt på snegl enden. Mærker man på sneglen ind mod brændkammeret, i side lågen ved den aut. brænd slukning er den fuldstændig kold.
10. Kedel temp er sat til 75 grader, og fremløb efter anlægsshunt inde i huset er 62 grader – returen er aldrig under 60 grader styret af Danfoss kedelshunt. Cirkulationspumpe i fyrrum bruger konstant 22watt og cirkulations pumpe i huset bruger 7-9 watt efter behov (begge pumper er Grundfoss alpha energi pumper og begge står på auto adapt)

Er der plads til væsentlig optimering af forbruget her (5 kg ++ pr dag), eller skal jeg læne mig veltilfreds og glad tilbage?

Mange tak

Mvh / Br

Peter Sørensen


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Er mit forbrug som forventet? - Baxi multiheat

Indlæg af Jens » 19 jan 2009 15:37

Tjae, jeg ville nok lige isolere røgrøret, - ikke at det ville ændre forbruget, men bare for at være god ved din skorsten. Drivvåd lyder ikke godt i mine ører, selvom det kun er vand.

Ellers tror jeg du er rigtig fint kørende, men Baxi-folket skal nok melde ind ;-)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Er mit forbrug som forventet? - Baxi multiheat

Indlæg af thy » 19 jan 2009 17:18

tja lyder sårn set ok...

kører du 0,4 på lav snegletid så hæv den til 0,6.....

isolering af røgrør bør gøres ellers vil du få problemer når det bliver lunere igen...

isolering af varmerør bør gøres.... tabet på 6 m 3/4tommers jernrør er ca 450kg per år

bruger også 30kg pt plus ekstra ved blæst...

trækstabilisator bør stå på 10ph
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

HEJBAEK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21 nov 2007 21:22
Mit fyr: H.S TARM 1,5 ( NU BAXI)ÅR 1998
Areal: 130 + 25
Brændsel: TRÆPILLER
Dagligt forbrug: pt 45
Årligt forbrug: 8 TONS
Geografisk sted: ØSTJYLLAND. SKJØRRING V GALTEN

Re: Er mit forbrug som forventet? - Baxi multiheat

Indlæg af HEJBAEK » 20 jan 2009 22:34

Hej

jeg vil ikke mene det er højt forbrug med 32 / 48 kg med 180 m2 bolig
mvh jan

sorensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 12 jul 2007 10:11
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 181
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 32kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sydsjælland, Everdrup
Kontakt:

Re: Er mit forbrug som forventet? - Baxi multiheat

Indlæg af sorensen » 21 jan 2009 08:05

Hej Alle

Tak for jere tilbagemelding - jeg vil ændre snegletiden, og få isoleret mine rør som THY tidligere har påpeget.

Det har ihvertfald været en stor fornøjelse at have fyret indtil nu, og det bliver spændende og se når det bliver varmere hvordan det så kommer til at gå, og hvad det kan tunes ned til.

- Peter


HSC
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Re: Er mit forbrug som forventet? - Baxi multiheat

Indlæg af HSC » 21 jan 2009 12:18

sorensen skrev: 10. Kedel temp er sat til 75 grader, og fremløb efter anlægsshunt inde i huset er 62 grader – returen er aldrig under 60 grader styret af Danfoss kedelshunt. Cirkulationspumpe i fyrrum bruger konstant 22watt og cirkulations pumpe i huset bruger 7-9 watt efter behov (begge pumper er Grundfoss alpha energi pumper og begge står på auto adapt)

Mvh / Br

Peter Sørensen
Hej Peter,

En KANON beskrivelse af dit anlæg :great:
Sidste uge har jeg brugt 36,5kilo/døgn på min BAXI Multihet 2,5 - +200kvm

Hvad er det for en Danfoss kedelshunt du bruger til, at styre returen med???
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.


Besvar