Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hej er nogen der fyrer med flis eller har planer om det...

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Splas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 jan 2009 14:01
Mit fyr: Benekov kedel/Maximat stoker
Areal: 180m2
Brændsel: Flis
Geografisk sted: Vesthimmerland

Re: Hej er nogen der fyrer med flis eller har planer om det...

Indlæg af Splas » 15 jan 2009 14:56

Jeg har kørt med forskellige størrelser flis, både grov skovfils hvor noget af flisen var bedre brugt i brændeoven!! og så noget som nærmest er rent smulder, ved ikke om det var flis fra gamle ½-rådden træer. Det kørte nu fint på begge dele.
Jeg er så så heldig at min farbror har en skov som han henter flis i så jeg henter en 5 m3 ad gange. Det er der både ulemper og fordele ved. Fordelen er at det ikke fylder så meget, ulempen er du ikke helt kan kontrollere fugt-% så til foråret henter jeg et års forbrug så jeg er sikker på at det er tørt nok. Heldigvis har jeg et nedlagt landbrug med 1000m2 udhuse/lade så det er ikke pladsen der er et problem. Men generelt vil jeg nok sige at flis er ikke egnet til brug i et parcelhus kvarter


nordvestjyden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 07 jan 2009 19:43
Mit fyr: Baxi 2,5F 600L
Areal: 160m3+ 200m3værksted
Brændsel: Skovflis
Dagligt forbrug: 40-50kg
Årligt forbrug: 40-50m3
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Hej er nogen der fyrer med flis eller har planer om det...

Indlæg af nordvestjyden » 15 jan 2009 19:21

Splas skrev:Jeg har kørt med forskellige størrelser flis, både grov skovfils hvor noget af flisen var bedre brugt i brændeoven!! og så noget som nærmest er rent smulder, ved ikke om det var flis fra gamle ½-rådden træer. Det kørte nu fint på begge dele.
Jeg er så så heldig at min farbror har en skov som han henter flis i så jeg henter en 5 m3 ad gange. Det er der både ulemper og fordele ved. Fordelen er at det ikke fylder så meget, ulempen er du ikke helt kan kontrollere fugt-% så til foråret henter jeg et års forbrug så jeg er sikker på at det er tørt nok. Heldigvis har jeg et nedlagt landbrug med 1000m2 udhuse/lade så det er ikke pladsen der er et problem. Men generelt vil jeg nok sige at flis er ikke egnet til brug i et parcelhus kvarter
Jamen du er nemlig inde på noget af det rigtige "tror jeg "... Havde også tanken med at hente til et års forbrug i starten af året.. Har også hørt at man skal have det hjemme samme dag som det er flist... For at man ikke ødelægger fordampningen, ved for mange flyt af det...
Men generelt vil jeg nok også sige at flis er ikke egnet til brug i et parcelhus kvarter.. Jeg har ca. 400m2 plus et halvtag på 150m2, hvor det var planen at det skal lægge... Har en god kammerat der kører med skovflis nu og det giver ikke meget akse fra sig ca. 20 liter på 14 dage...
Prisen var for et halv år siden på ca. 130 m3 mener det var plus levering. (ved en lokal skoventreprenør)

Kan vi få nogle billeder af fyr og tank.. Splas

nordvestjyden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 07 jan 2009 19:43
Mit fyr: Baxi 2,5F 600L
Areal: 160m3+ 200m3værksted
Brændsel: Skovflis
Dagligt forbrug: 40-50kg
Årligt forbrug: 40-50m3
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Hej er nogen der fyrer med flis eller har planer om det...

Indlæg af nordvestjyden » 23 jan 2009 22:55

Er der ingen andre der har nogle erfaringer omkring flisfyring..

Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Hej er nogen der fyrer med flis eller har planer om det...

Indlæg af Fiahgt » 24 jan 2009 10:29

Jo det er der sikkert mange der har men det korte og det lange i det for mit vedkommende er blevet at hvis jeg skulle fyre på flis, ville der være ligså meget arbejde i at fyre med det at jeg ligeså kunne have købt en pindkedel. Du skal regne med at fyre hveranden dag jo. Og du skal lige have det til og tørre lidt før du kan fyre med det. Syntes personligt der er så mange trælse ting i at fyre på flis at jeg har opgivet det, men hvis man har muligheden for at få det til og tørre og en nem håndtering af det er der ikke noget galt i det. Du skal også være opmærksom på der er noget med de svampesporer der er i flisen når det begynder og tørre. Det var mine tanker om det selvom de íkke ligefrem er positive.

Brugeravatar
nielsenworld
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 29 okt 2008 07:35
Mit fyr: Twinheat M20i, 1400L magasin
Areal: 270 + 60 garage
Brændsel: Flis, briketter m.m.
Dagligt forbrug: Uvist
Årligt forbrug: Uvist. ca. 7-9 ton
Geografisk sted: Morild, 9830 Tårs
Kontakt:

Re: Hej er nogen der fyrer med flis eller har planer om det...

Indlæg af nielsenworld » 22 apr 2009 14:14

nordvestjyden skrev:Hej har fået lavet dette forum for flis brugere... Nogen der bruger flis pt. eller har planer for det... Jeg selv har planer med at skulle fyre med flis... Nogen gode tips til opbevaring og tøring???? Noget spesielt man skal være opmærksom på??

PS. ordret er næsten frit bare det omhandler flis... icon_cheesygrin.gif
Er du kommet igang med flisfyringen? :)


nordvestjyden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 07 jan 2009 19:43
Mit fyr: Baxi 2,5F 600L
Areal: 160m3+ 200m3værksted
Brændsel: Skovflis
Dagligt forbrug: 40-50kg
Årligt forbrug: 40-50m3
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Hej er nogen der fyrer med flis eller har planer om det...

Indlæg af nordvestjyden » 31 maj 2009 23:53

Jamen jeg har fået købt en baxi 2.5F brugt. Plus så har jeg fået lavet en kanon aftale med en kammerat angående flis... Så det skal nok blive godt. De fleste træer er blevet lagt ned så det er tørt til august- September, Hvor det bliver flist. Er ved at sætte solvarme på taget, så fyret ikke skal fyrer fra ca. april til slutningen af august.. :great: Selvgjort er velgjort... icon_cheesygrin.gif

vyff13
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 mar 2009 01:00
Geografisk sted: sønderjyllan

Re: Hej er nogen der fyrer med flis eller har planer om det...

Indlæg af vyff13 » 01 jun 2009 00:33

se http://www.farmtest.dk - Der er fler der sælger flis i bigbags som er tør se flis eller pilleflis google
Johannes Christian Vyff

Forhandler af træ og flis.
http://www.123hjemmeside.dk/wwwjvtrae-pilleflisdk

nordvestjyden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 07 jan 2009 19:43
Mit fyr: Baxi 2,5F 600L
Areal: 160m3+ 200m3værksted
Brændsel: Skovflis
Dagligt forbrug: 40-50kg
Årligt forbrug: 40-50m3
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Hej er nogen der fyrer med flis eller har planer om det...

Indlæg af nordvestjyden » 01 jun 2009 09:48

vyff13 skrev:se http://www.farmtest.dk - Der er fler der sælger flis i bigbags som er tør se flis eller pilleflis google
Har set din webside men prisen er for høj..

I vil have en hel bondegård for noget der er banke en ekstra gang.. Prisen på rigtig flis er under 200,- pr m3 og vandindholdet på lige under 30%... Ved godt dit har et på under 20%

vyff13
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 mar 2009 01:00
Geografisk sted: sønderjyllan

Re: Hej er nogen der fyrer med flis eller har planer om det...

Indlæg af vyff13 » 01 jun 2009 14:03

Hej prøv at regne på det. Meget flis vejer180kg pr. m3 med 30 % vand. pillefliset har 16% det er 14% i svind. tørt bøge pilleflis vejer 300-400 kg prm3 ingen svind. Ingen spore svampe. Du skal fyre flere gange med grov flis pga. den mindre vægtfylde.
pilleflis 1000kg: 1000kr 16% vand
grov flis 1 M3 200kg: 200kr 30% vand. 1000kg = 1000kr.
prisen er den samme før vand%.
Johannes Christian Vyff

Forhandler af træ og flis.
http://www.123hjemmeside.dk/wwwjvtrae-pilleflisdk

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hej er nogen der fyrer med flis eller har planer om det...

Indlæg af Ole S. » 01 jun 2009 21:04

Hej

Man kan også se sådan på det.
Pilleflis 1000kg: 1000kr 16% vand
Træpiller 1000kg 1700-1800kr 8% vand
Altså kun det halve vandindhold i pillerne, så er besparelsen, vist meget begrænset ved at anvende pilleflis.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar