Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Koldt retur vand

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
Jesper.holmgren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 jan 2009 23:47
Mit fyr: KL 15
Areal: 139
Brændsel: 8 mm Stampe møllen
Årligt forbrug: 8 ton

Koldt retur vand

Indlæg af Jesper.holmgren » 12 jan 2009 23:44

Min KL15 har kørt fint i de 2 vintre jeg har haft den, men der har det jo heller ikke været rigtig koldt.
Sammen med en dårlig levering af piller der både var våde og smuldrede, og kulde, har det resulteret i at jeg ikke kan få fyret til at yde nok.

Jeg har en 60 G kedelshunt monteret i returen og pumpen til at trykke ind i bunden af kedlen.
Dette har fungeret fint, men da vinteren rigtig satte ind og der skulle bruges varme, så ville shunten ikke lukke noget koldt vand ind.
Jeg kørte 65 G på kedlen. Jeg ville prøve at hæve kedeltemp. til 70 men opdagede at jeg ikke kunne komme højere op end 67.
Jeg skilte fyret ad og opdagede til min skræk at de våde og smuldrede piller havde resulteret i glassod over alt.
Jeg fik renset kedlen helt ved hjælp af min ukrudtsbrænder, som kunne nå ned i røgkanalerne, så den er fin ren nu.
Jeg har været ude ved VVS-eksperten? og spørge på den 60 graders kedelshunt jeg købte sammen med fyret, på deres anbefaling.
De sagde at man aldrig skulle bruge en 60 G shunt, da den først åbnede ved 61 G og først var helt åben ved 73 G.
Nej i stedet skulle jeg pille indmaden ud af min shunt og bare bruge den som T-stykke, og så sætte en AVT-A ventil på i stedet.
Fint tænkte jeg, og monterede det hele. Uden at tænke på at jeg nu køre med fuld tryk på det kolde retur vand og så regulere på det varme fra kedlen. Hvor jeg før regulerede på det kolde og så kørte det varme som konstant.
Nu kæmper mit fyr som en gal og køre stort set konstant med en temp på 45 til 50 grader.
Jeg har så monteret en manuel drøvl på mit retur vand for at se om jeg kan finde en balance, AVT-A ventilen har aldrig lukket sig en millimeter og står konstant åben, så det var da gode penge at bruge på den?

Det var lidt info om min situation, her kommer så spørgsmålene:
1: Er det ikke det eneste rigtige at regulere på det kolde retur vand?
2: Min Shunt kreds sidder bag på fyret i fastmonteret 1 tommer rør, hvorfor vil vandet så hellere løbe ud gennem mine radiatore, end bare lige rundt og ind igen? min drøvl er helt lukket på returen og så kun åben ½ omgang for at det passer med ca 40 g på returen.
3: Skal man have en kontra ventil i når man køre med AVT-A kreds?
4: hvis vi tømmer VVB helt så falder min kedel temp til 45 grader og fyret går i AL5 fejl, som betyder at den tror at den er løbet tør for piller, dette skete aldrig med shunt ventilen. Kan man ikke få en 40 G shunt indmad?

Mange spørgsmål fra en forvirret fyrbøder der fryser.

På forhånd tak

Jesper.


Brugeravatar
flippe
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 19 maj 2008 21:52
Mit fyr: KL25 - Styring 9002 - Trykeks.
Areal: 175 + 200 | VVB
Brændsel: Træpiller (Danske)
Dagligt forbrug: 25-30 kg.
Årligt forbrug: Forventet 5-6 tons
Geografisk sted: Toftlund

Re: Koldt retur vand

Indlæg af flippe » 13 jan 2009 21:35

Hej Jesper

Som indledning vil jeg sige at jeg ikke på nogen måde er ekspert og derfor er følgende svar kun mine personlige synspunkter.

Jeg har selv en KL-stoker. Denne er monteret med en watts-ventil mellem frem og retur. Min pumpe sidder på returen helt inde ved fyret.
Jeg har samme problemer som dig, og har derfor netop bestilt en ESBE 60 graders 3-vejs ventil, da jeg også mener at det eneste rigtige er at justere på det kolde vand - altså returen fra varmesystem.
Lige nu står min termostat så højt som den kan drejes - og det fungerer da nogenlunde. Fyret kan da kører ned på 25-40 procent ydelse. Men bruger jeg 50 liter varmt vand (ud af 140 liter) kører fyret op på 100 procent ligesom kedetemperaturen falder til 55-60 grader. (Fyret er indstillet til 68 grader). Men det ta´r det da også kun et kvarter, så er tamperaturen oppe på 63-65 grader igen, og yderligere et kvarter for at nå de 68 grader.

Så alt i alt ser jeg frem til at få en rigtig 3-vejs ventil - og regner med at hæve kedeltemperaturen til 70 grader. :)

Dbh.
Henrik
KL-Stoker 25 kW - Styring 2002 - Trykekspansion
Træpiller (Danske) - Forventet årsforbrug 5-6 tons
175 kvm beboelse årgang 1937, hulmursisoleret 100 mm +
200 mm på loft og i skunke + 140 kvm erhverv. 100 mm isolering.
255 kvm er gulvvarme - 60 kvm 1.sal med radiatorer.

Jesper.holmgren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 jan 2009 23:47
Mit fyr: KL 15
Areal: 139
Brændsel: 8 mm Stampe møllen
Årligt forbrug: 8 ton

Re: Koldt retur vand

Indlæg af Jesper.holmgren » 13 jan 2009 22:28

Hej Henrik, jamen så ser det jo ud til at vores veje mødes da jeg lige har skiftet væk fra det du gerne vil, og du er ved at skifte til det der ikke virkede her. :( Grunden til at jeg ikke vil gå højere op end 65 grader er at vi har små børn som nemt kan komme til at skolde sig hvis vandet bliver for varmt.
Jeg har prøvet med alle tre hastigheder på min cirk. pumpe men det ændrede ikke det store, bortset fra at gulvvarmen i badeværelset så kun var varm i den ene ende.

Tror jeg vil prøve at fjerne ventilen mellem frem og retur og så bare lade der være fuld gennemgang, det er der jo alligevel.
Så tror jeg at man skal sætte den på fremløbet til VVB så den ikke kommer over 60 grader og så køre med en kedeltemperatur på 70 grader og så se om jeg kan købe en nye indmad til min 3 vejsventil, den anden gik i stykke ved at pille den ud.

Skriver lige når jeg får det prøvet.

MVH Jesper.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Koldt retur vand

Indlæg af søren ø » 14 jan 2009 17:05

Hvis du er bekymret for temp. på dit varme vand skal du blot montere en returventil ved din beholder. Den sørger for vandet ikke bliver for varmt, og at fyret udnyttes bedre ved opvarmning af varmtvandsbeholderen.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
flippe
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 19 maj 2008 21:52
Mit fyr: KL25 - Styring 9002 - Trykeks.
Areal: 175 + 200 | VVB
Brændsel: Træpiller (Danske)
Dagligt forbrug: 25-30 kg.
Årligt forbrug: Forventet 5-6 tons
Geografisk sted: Toftlund

Re: Koldt retur vand

Indlæg af flippe » 17 jan 2009 14:56

Hej Jesper

For at følge op på din maks temparatur på 65 grader pga af børnene, så har jeg yderligere en watts ventil monteret på VVB. Føleren sidder i et dykrør indeni beholderen, og ventil på returen fra VVB. Denne ventil er så justeret til 55 grader, netop også pga. skoldningsfaren.

Jeg har endnu ikke modtaget min ESBE - så der er intet nyt her endnu... Har stadig problemer med at holde retur over 60 grader når der bliver brugt meget varmt vand.

Dbh.
Henrik
KL-Stoker 25 kW - Styring 2002 - Trykekspansion
Træpiller (Danske) - Forventet årsforbrug 5-6 tons
175 kvm beboelse årgang 1937, hulmursisoleret 100 mm +
200 mm på loft og i skunke + 140 kvm erhverv. 100 mm isolering.
255 kvm er gulvvarme - 60 kvm 1.sal med radiatorer.


Besvar