Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Digital temperaturvisning hvordan?

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Digital temperaturvisning hvordan?

Indlæg af MORA » 13 jan 2009 21:15

stokerbent skrev:Analog sensore hvor finder du dem henne hva giver de af signal
der findes mange, de fleste giver en variabel modstand, som man laver en "voltage divider" over så man opnår 0-5V.

Problemerne iforhold til digitale er som regel
* Støj giver udslag
* Ikke alle sensore er linære
* Ikke sikkert man får nok udslag ved den ændring i temperatur man har, eks. kan det være svært at se forskel på 20C og 25C hvis man vil have god opløsning i toppen.

Der findes dog også analoge sensore med IC, såsom LM34/LM35 der giver 0.01V per grad, det er kun støj og dårlig opløsning i bunden af ulemper (Hvis der ikke skal måles minus grader, da det kræver en minus forsyning).
Forhandler af Stokerbot


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Digital temperaturvisning hvordan?

Indlæg af mejeristen » 13 jan 2009 21:19

MORA skrev:med det antal sensore tror jeg ikke det er noget du finder færdig lavet til billige penge, hvad pris skal det ligge i ?

Hvis vi ser bort fra koden er det rimelig simpelt.
1 pic
1 multiplexor (16channel) eller 2x8channel
2 modstands netværk til ds18b20 sensore
en bunke skrueterminaler
1 seriel stik til at programmere chippen
1 serielt stik til lcd (evt. 2 hvor de får samme signal)

Det vil koste omkring 250kr hvis man selv laver boardet.
Skal bordet fabrikeres bliver det en del dyere hvis du ikke finder en dele ordre at hoppe med på, da man betaler 300kr for 16*10cm (standard mål)

Man kan evt. bruge nogle analoge sensore istedet, prisen på selve boardet falder ikke meget, men prisen på sensorene gør.

En DS18B20 chip koster 25kr, en sensor færdigsamlet med 5meter kabel koster over 100kr (kan man også selv, så koster det kun ledningen og lidt tid).


PUHA det er sgu på højt plan det her :cry:

"en sensor færdigsamlet med 5meter kabel koster over 100kr " er det hvad jeg kalder en pt100/pt1000 føler/??

"Skal bordet fabrikeres bliver det en del dyere hvis du ikke finder en dele ordre at hoppe med på, da man betaler 300kr for 16*10cm (standard mål)"

Kunne måske nok selv tegne det meen tror jeg vil vælge at få det gjort! (dele ordre hvor finder man dem?)

Bare for at være helt sikker hvad kan ovenstående du beskriver, sådan helt præcist?

Er sgu glad for at jeg har noget tid til at finde ud af det her inden det bliver alvor!

Mvh Jesper
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Digital temperaturvisning hvordan?

Indlæg af mejeristen » 13 jan 2009 21:22

glemte lige Røggas temp ved kedel er nok også et must spec. hvis jeg kan se signalet i stuehus da det vil kunne give mig et hint om hvorvidt kedel er bed at brænde ud
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Digital temperaturvisning hvordan?

Indlæg af MORA » 13 jan 2009 21:37

mejeristen skrev: "en sensor færdigsamlet med 5meter kabel koster over 100kr " er det hvad jeg kalder en pt100/pt1000 føler/??
Mente nu en digital temp føler, PT1000 er ikke digital, og i god kvalitet koster de endnu mere...
mejeristen skrev: "Skal bordet fabrikeres bliver det en del dyere hvis du ikke finder en dele ordre at hoppe med på, da man betaler 300kr for 16*10cm (standard mål)"
Kunne måske nok selv tegne det meen tror jeg vil vælge at få det gjort! (dele ordre hvor finder man dem?)
Spørger rundt i elektronik grupper, jeg sender selv et par boards i produktion engang imellem.
Men du skal stadig selv tegne og lodde, det er bare om man vil have et proff board eller noget hjemmefusk (veroboard)
Forhandler af Stokerbot

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Digital temperaturvisning hvordan?

Indlæg af mejeristen » 13 jan 2009 21:50

hmm det tror jeg desværre overstiger hvad jeg kan overkomme, medmindre jeg har en god tegning at arbejde efter :)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


HEJBAEK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21 nov 2007 21:22
Mit fyr: H.S TARM 1,5 ( NU BAXI)ÅR 1998
Areal: 130 + 25
Brændsel: TRÆPILLER
Dagligt forbrug: pt 45
Årligt forbrug: 8 TONS
Geografisk sted: ØSTJYLLAND. SKJØRRING V GALTEN

Re: Digital temperaturvisning hvordan?

Indlæg af HEJBAEK » 13 jan 2009 22:23

hej
prøv evt at se under "stokebot" - kaptajnen- "en rejse er begyndt " har har vist alt det du ønsker
mvh jan

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Digital temperaturvisning hvordan?

Indlæg af Troldmand. » 13 jan 2009 22:27

Hej Jeg læser skam også med her. Ingen hemmelighed, jeg er også vild med alt det der elektronik, lodde og nu virker det ju-huuuuuuu.
Efterhånden er mit fyr - styringssjov også blevet ret omfattende efterhånden.
Snegl til 4m3 udendørs tank, snegl i bunden af den store tank, der sørger for at der er piller til sneglen ind i fyrrummet til en lille tank, snegl fra lille indendørs tank op til doser snegl til faldstokeren, følere både her og der, der sørger for at alt kører perfekt, og nu med total selvrensende herd, som også kræver lidt styring og sidst nu med ny styring TM3006 og lambdasonde på multi 22'ern.
Alt i alt 5 motorer nogle med frekvensomformer på.
Derudover.......
Temperatur følere i massevis - pilletæller, alt er udført uden pc hjælp, og det funker. Har ikke rørt en sæk piller siden 1 - 8 og til nu, men så var det også 4 m3 der skulle fyldes i.
Jeg kunne stadigt godt tænke mig at kunne følge lidt med her ved pc'en, men på den anden måde kommer jeg jo også ud, nu når jeg alligevel skal ud og holde ved noget stort og tungt :oops: :oops:

Brugeravatar
alm7100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18 dec 2007 15:39
Mit fyr: Tasso B3 og JA-Stoker
Areal: 240 m2 ca.
Brændsel: 8mm træ piller
Dagligt forbrug: 35 Kg i Marts.
Geografisk sted: Otterup

Re: Digital temperaturvisning hvordan?

Indlæg af alm7100 » 14 jan 2009 11:29

Stokerbent.

Prøv f.eks at søge på LM71 og den slags, mener det er texas der laver dem, men er ikke sikker.
Mener også der findes nogle lm9xx et eller andet.
Med varmest hilsner
Allan Madsen
(Er med udvikler af Stokerbot, får ikke løn for det)
http://www.brandsby.dk


Besvar