Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Kåre Bach Kjeldsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jan 2009 13:37
Mit fyr: Biocomfort / ROCA
Areal: 305
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80
Årligt forbrug: 12

BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Kåre Bach Kjeldsen » 13 jan 2009 13:55

Hej

Efter at have været ude af dette forum nogen tid, er det vidst på tide at vende tilbage...

Jeg har i nu i fire år kørt med mit BioComfort / ROCA anlæg.
Når folk spørger til det, så "kører det som det skal", og jeg har rost det og anbefaet det til mange.
MEN: Det skyldes vist kun det simple faktum at jeg prøver at beskytte mit eget valg og store investering...

Sandheden er at det kører rigtig skidt:
Pånær lige ved sommerdrift, og meget lav effekt, så døjer jeg med helt vildt mange sorte uforbrændte piller i asken.
Og det er altså RIGTIG mange. Så jeg tvivler efterhånden også på at det er fordi der blæses lidt ud hver gang der renses. Så mange kan det ganske enkelt ikke give.
Og det faktum at det kun er når blæseren står til f.eks. 12 eller derover i høj last, at de sorte piller kommer.
Jeg har prøvet ALLE indstilllinger. Gode som dårlige. Har prøvet med for meget luft, som skulle give hvid aske, uden held.
Og alt andet giver den samme knasende aske.

Jeg tømmer kedlen og renser den sådan cirka for hver ca. 200 kg piller. Og så er der en askespand med aske, og lidt til.
Når jeg bruger ca. 70 kg om dagen om vinteren, så bliver jeg på et tuidspunkt træt af det.

Jeg har monteret en tunnel inde i brandkammeret af skamol. Det har hjulpet meget på effektiviteten, men ikke på problemet med de sorte piller.
Jeg har også monteret en stopklods i herden, for at undgå halvafbrændte piller bliver blæst ud. Uden den store forskel.

Jeg har prøvet flere typer piller. Samme problem.

Min konklusion:
Halvafbrændte piller bliver blæst ud af herden, når jeg kører blæseren i noget der ligner 16kW på toppen.
Men det kan squ da vel ikke passe?
Når jeg køber et anlæg skal det da ikke være nødvendigt med alle mulige Storm P løsninger for at få det til at køre?

Nogle påstår at kedlen kan have noget at sige mht. mængden af aske. Jeg har lidt svært ved at forstå hvordan?

Og min lokale pillefyrsleverandør, som ikke kender til NBE, har tidligere lavet mange anlæg med ROCA kedler uden problemer.

Please, Nogle bud på hvad det er der går galt?
Lige pt. synes jeg at BioComfort er noget rigtig l...!
Jeg har brugt så lang tid på indsillinger så man tror det er løgn, uden resultater...

pft
Kåre


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Flunk » 13 jan 2009 14:01

Har du mulighed for at poste nogle billeder af halvforbrændte piller i kedlen, og af skamolfætteren?
Forstod jeg det rigtigt at den kører OK vad lavlast?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Kåre Bach Kjeldsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jan 2009 13:37
Mit fyr: Biocomfort / ROCA
Areal: 305
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80
Årligt forbrug: 12

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Kåre Bach Kjeldsen » 13 jan 2009 14:08

Hvor mange tons vil du have billeder af ;o) Den fikser jeg lige lidt senere i dag.
Også billeder af kedlens indre.
Jeg har en PC koblet til som laver noget overvågning og datalogning. Jeg synes den er meget urolig i effekten, selvom forbruget bør være helt ensartet over flere timer. Jeg tager lige et billede af hvordan det ser ud. Måske har det noget at sige.

Mit gæt er at den ikke laver sorte piller i lav last. Men lige pt er den aldrig i lav last...
Men sommer/forår/efterår når blæser høj er 7-8 stykker, så er der ikke sorte piller.

mvh
Kåre

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Flunk » 13 jan 2009 14:13

Hvem har leveret, monteret o.s.v.
Hvad siger leverandøren hvis han nogensinde er blevet konfronteret?
ROCA, er det ikke en støbejernskedel?
Har du kedelshunt på?
Hvad er kedeltemp indstillet på?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af jni » 13 jan 2009 14:30

Kåre; hvor bor du henne ?
Det kunne jo være der var et klogt hoved der lige kunne kigge forbi.
Har du haft dette problem i 4 år, eller er det noget der evt kunne henføres til pillekvaliten ?
Dit forbrug ser også ud til at være noget højt, der må altså være noget galt.
Måske er problemet at;
Når du kører med skamolfætter ved mere end 30% belastning, så kan du godt risikere at der kommer så meget blæst på at piller blæser ud af hærden.
Problemet bliver være hvis skamolfætteren er for lang, den bør ikke være længere end 2 cm længere end toppen på brænder.
Så prøv og fjern skamolfætteren. Når du så har fjernet skamolfætteren, så prøv og se hvor langt ud på hærden der ligger piller, hvis der ikke der kun er ren aske på den sidste 1/3 af hærd, så giv noget mere luft (lavere mætninger)

Det her er noget mystisk noget, sidste år kørte jeg hele vinteren med skamolfætter uden nogen problemer, men i år har jeg haft andre piller. Skamol fætteren virkede skidegodt hele sommeren (belastning var droslet til 30%) Men her til vinter måtte jeg tage den af, pga samme årsager som dig.
Nu har jeg fået andre piller, så jeg har prøvet at sætte den i igen, men jeg er ikke sikker på det er en god ide, for selvom jeg ikke længere har problemer med uforbrændte piller i asken, så ryger der en del aske der stadig gløder med ned i asken (og så er det jo ikke helt brændt)
mvh jesper

PS. Det er da ikke sæligt pænt af dig og rose noget der ikke duer


Kåre Bach Kjeldsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jan 2009 13:37
Mit fyr: Biocomfort / ROCA
Areal: 305
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80
Årligt forbrug: 12

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Kåre Bach Kjeldsen » 13 jan 2009 15:10

Flunk skrev:Hvem har leveret, monteret o.s.v.
Hvad siger leverandøren hvis han nogensinde er blevet konfronteret?
ROCA, er det ikke en støbejernskedel?
Har du kedelshunt på?
Hvad er kedeltemp indstillet på?
Leverandøren (hede Stoker) har jeg faktisk ikke snakket med.
Men jeg snakkede i sin tid en del med Jannik fra NBE. Det var ham der pludselig ringede julemorgen, "om ikke han lige skulle komme forbi" !
Det gjorde han så. Og savede og regerede med skamolplader, og indstillede fyr.
Dengang for fire år siden, men jeg faktisk mest problemet var et meget højt forbrug.

ROCA er støbejern, jo.
Kedelshunt, ja.
Kedeltemp er instillet til 55 på BC, hvilket svarer til 60 grader på alle andre målere (endnu et problem som jeg har diskuteret med Jannik...).

mvh
Kåre

Kåre Bach Kjeldsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jan 2009 13:37
Mit fyr: Biocomfort / ROCA
Areal: 305
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80
Årligt forbrug: 12

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Kåre Bach Kjeldsen » 13 jan 2009 15:20

jni skrev:Kåre; hvor bor du henne ?
Det kunne jo være der var et klogt hoved der lige kunne kigge forbi.
Har du haft dette problem i 4 år, eller er det noget der evt kunne henføres til pillekvaliten ?
Dit forbrug ser også ud til at være noget højt, der må altså være noget galt.
Måske er problemet at;
Når du kører med skamolfætter ved mere end 30% belastning, så kan du godt risikere at der kommer så meget blæst på at piller blæser ud af hærden.
Problemet bliver være hvis skamolfætteren er for lang, den bør ikke være længere end 2 cm længere end toppen på brænder.
Så prøv og fjern skamolfætteren. Når du så har fjernet skamolfætteren, så prøv og se hvor langt ud på hærden der ligger piller, hvis der ikke der kun er ren aske på den sidste 1/3 af hærd, så giv noget mere luft (lavere mætninger)

Det her er noget mystisk noget, sidste år kørte jeg hele vinteren med skamolfætter uden nogen problemer, men i år har jeg haft andre piller. Skamol fætteren virkede skidegodt hele sommeren (belastning var droslet til 30%) Men her til vinter måtte jeg tage den af, pga samme årsager som dig.
Nu har jeg fået andre piller, så jeg har prøvet at sætte den i igen, men jeg er ikke sikker på det er en god ide, for selvom jeg ikke længere har problemer med uforbrændte piller i asken, så ryger der en del aske der stadig gløder med ned i asken (og så er det jo ikke helt brændt)
mvh jesper

PS. Det er da ikke sæligt pænt af dig og rose noget der ikke duer
Rent faktisk kender jeg min pilleleverandør ganske godt. Han lever så også af at installere pillefyr og anden biovarme.
Han har været ope at kigge på det. Men han kendte slet ikke brænderen. Han efterlod i hvert fald ikke et velkørende anlæg...
Og så bor jeg rent faktisk sæt tæt på Michael (Mister Stoker Pro), at jeg kan se hvis der kommer sort røg ud af hans fyr...
Har også i sin tid haft e-korrespondance med ham, men vi har aldrig mødtes. Det er også en stor by...ca. 100 mand...

Problemet har været værst de sidste år, men har mere eller mindre altid været der.
Jeg bruger godt nok samme pilleleverandør, men han har gennem tiderne haft flere forskellige slags. Samme resultat.
Jeg prøvede godt nok sidste år at købe to ton kampagne piller fra "kan ikke lge huske". De gav halv aske og ingen sorte piller. Men det var så heller ikke i den kolde sæson, så jeg ved ikke hvordan de vile reagere.

Min "skamol-fætter" er ikke som du tror. Se billede i mit næste indlæg herunder. Jeg har en skamol plade i hele kedlens bredde, og næsten hele kedlens dybde.
Den har til formål at tvinge flammen helt ned til bagvæggen af min 27kW og ret dybe keddel.

...og nej, jeg angrer også over at have rost noget møg. Men det var nok for at beskytte mit "gennemtænkte" valg...

mvh
Kåre

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Bop » 13 jan 2009 15:34

:shock:
Det lyder da mystisk at din brænder skulle brænde dårligere end os andres vi har da samme størrelse hus og endda 40 meter fjernvarmerør imellem hus & fyrrum & nu da det var hammerkoldt -10 har jeg da ikke været oppe på det forbrug.

men max har jeg ligget mellem 60 til 70 men det vel at mærke før jeg er begyndt at justere kun på autoberegning.

Så håber at kunne komme lidt længere ned.

Desuden skal siges at min brænder er en 24 kw men dog har jeg ikke været oppe på fuldt blus da jeg har begrænset den til i ydelse

Men om dine mætninger står ude i skoven eller hvorfor du får sorte piller ud det lyder lidt underligt er du sikker på den ikke får for meget at leve af.

??

Kåre Bach Kjeldsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jan 2009 13:37
Mit fyr: Biocomfort / ROCA
Areal: 305
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80
Årligt forbrug: 12

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Kåre Bach Kjeldsen » 13 jan 2009 15:37

Bop skrev::shock:
Det lyder da mystisk at din brænder skulle brænde dårligere end os andres vi har da samme størrelse hus og endda 40 meter fjernvarmerør imellem hus & fyrrum & nu da det var hammerkoldt -10 har jeg da ikke været oppe på det forbrug.

men max har jeg ligget mellem 60 til 70 men det vel at mærke før jeg er begyndt at justere kun på autoberegning.

Så håber at kunne komme lidt længere ned.

Desuden skal siges at min brænder er en 24 kw men dog har jeg ikke været oppe på fuldt blus da jeg har begrænset den til i ydelse

Men om dine mætninger står ude i skoven eller hvorfor du får sorte piller ud det lyder lidt underligt er du sikker på den ikke får for meget at leve af.

??
Jeg havde også et forbrug omkring 65-70 da der var -8 og vindstille.
Den kraftige blæst er ikke så godt for et hus som mit...det blæser også indendøre.

Min er også købt som en 24 kW brænder, men det er udelukkende et spørgsmål om indstillinger. 24kW er HELT VILDT MEGET!
Da jeg først satte fyret igang i oktober måned, og med 24kW, så gik den konstant i overkog...

Kåre

Kåre Bach Kjeldsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jan 2009 13:37
Mit fyr: Biocomfort / ROCA
Areal: 305
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80
Årligt forbrug: 12

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Kåre Bach Kjeldsen » 13 jan 2009 15:41

Man kan så ikke lige indsætte billeder på dette forum har jeg erfaret. Kun som URL, så det må lige vente til jeg finde en egnet løsning på det...
Skal i bad nu...efter endnu at aske bad.

Kåre


Besvar