Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Projekt: Pillesilo

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
K.J.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 16 okt 2008 22:28
Mit fyr: BAXI Multi-Heat 15kW - 350L
Areal: 308 + Fyrrum
Brændsel: Træpiller 8mm (JBC)
Dagligt forbrug: 50-60 kg. pt.
Årligt forbrug: Ca. 14 ton
Geografisk sted: Salling

Projekt: Pillesilo

Indlæg af K.J. » 12 jan 2009 21:40

Jeg påtænker at bygge en pillesilo i tømmer, og beklæde den indvendigt med krydsfinér plader. Muligvis med afsluttende indvendig maling/lakering. Siloen skal bygges på et hvælvingedæk over en gl. stald, og jeg forventer at den skal kunne rumme et sted mellem 5-6 tons.

Først vil jeg høre om der er nogle som har erfaringer med at have en silo placeret på sådan et dæk - jeg tænker mest om belastningen kan gå hen og blive for stor? Til info skal det siges, at der er plant helstøbt betongulv ovenpå hvælvingerne. Dvs. underlaget der bygges på er plant. Evt. kommentarer/faldgruber her er i særdeleshed meget velkomne :great:

For det andet forestiller jeg mig at der skal etableres et indblæsningssted ved brug af enten kloak- eller spirorør. Ligeledes her - nogle erfaringer/faldgruber?

Endvidere har jeg en ide om at konstruere en cyklon i enden af indblæsningsrøret - midt/ovenfor siloen. Jeg forestiller mig at lave 2-3 cirkulære vindinger for enden af hhv. 30 og 45 graders bøjninger, således at "cirklerne" går fra lille til stor - har en idé om at hastigheden således alt andet lige vil blive tvunget ned på pillerne, og røret skal herefter afsluttes med en kanvaspose så jeg undgår at de knuses. Kan i se denne idé for jer - og hvad tror i om den?

En sidste ting - ved i hvilken rør diameter der skal være tilgængelig udvendig til blæservognens udstyr - Ø100..?

Takker for alle input/idéer :great:
Mvh
K.J.


BAXI Multi-Heat 15kW - 350L, iltstyring, trykbeholdersæt, KW trækstabilisator samt Metro 644 VVB


HEJBAEK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21 nov 2007 21:22
Mit fyr: H.S TARM 1,5 ( NU BAXI)ÅR 1998
Areal: 130 + 25
Brændsel: TRÆPILLER
Dagligt forbrug: pt 45
Årligt forbrug: 8 TONS
Geografisk sted: ØSTJYLLAND. SKJØRRING V GALTEN

Re: Projekt: Pillesilo

Indlæg af HEJBAEK » 12 jan 2009 22:07

hej
vedr rør mener jeg at du skal kontakte din lokale foderstof og købe de rigtige
rør og en cyklon da de ikke er meget dyrere end diverse andre rør samt de er kraftige modsat spiro rør.
De bliver spændt sammen så de kan holde til trykket fra indblæser bilen
god arbejds lyst mvh jan

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Projekt: Pillesilo

Indlæg af Ole S. » 12 jan 2009 22:07

Hej

En hvælving konstruktion er jo noget af det stærkeste der findes, men jo ikke stærkere end det svageste led, nemlig jernet imellem og understøtningerne. Hvordan ser det ud, er det gammelt og tæret ville jeg have mine betænkeligheder. Det afhænger jo også af hvor stort et areal du vil fordele denne store vægt ud over??

Umiddelbart vil jeg sige at din konstruktion skal være 100% ok for at læsse den vægt på loftet. Evt. kunne du jo forstærke med flere understøtninger, hvis der er plads nedenunder, og de ikke står i vejen.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Projekt: Pillesilo

Indlæg af Troldmand. » 12 jan 2009 22:13

Kort og godt - jeg turde end ikke tænke på at lave så stor en silo på et gammelt "hvælvinge" loft....
Et gammelt hvælvingeloft kan være så rustet op i I "I" jernet ,at bare en kat lister over det, får det til at brase sammen.
At det er støbt plant giver ingen sikkerhed.
Problemet ved gamle hvælvinger lofte er, at "I" jernet er rustet op, det kan ikke umiddelbart ses, først når det ligger på staldgulvet kan man se problemet med rust..

Brugeravatar
K.J.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 16 okt 2008 22:28
Mit fyr: BAXI Multi-Heat 15kW - 350L
Areal: 308 + Fyrrum
Brændsel: Træpiller 8mm (JBC)
Dagligt forbrug: 50-60 kg. pt.
Årligt forbrug: Ca. 14 ton
Geografisk sted: Salling

Re: Projekt: Pillesilo

Indlæg af K.J. » 12 jan 2009 22:24

HEJBAEK skrev:hej
vedr rør mener jeg at du skal kontakte din lokale foderstof og købe de rigtige
rør og en cyklon da de ikke er meget dyrere end diverse andre rør samt de er kraftige modsat spiro rør.
De bliver spændt sammen så de kan holde til trykket fra indblæser bilen
god arbejds lyst mvh jan
OK - det vil jeg da klart undersøge. Har forsøgt at finde en et sted hvor man han købe en silocyklon seperat - dog uden held. Men jeg prøver på den lokale icon_cheesygrin.gif
Ole S. skrev:Hej

En hvælving konstruktion er jo noget af det stærkeste der findes, men jo ikke stærkere end det svageste led, nemlig jernet imellem og understøtningerne. Hvordan ser det ud, er det gammelt og tæret ville jeg have mine betænkeligheder. Det afhænger jo også af hvor stort et areal du vil fordele denne store vægt ud over??

Umiddelbart vil jeg sige at din konstruktion skal være 100% ok for at læsse den vægt på loftet. Evt. kunne du jo forstærke med flere understøtninger, hvis der er plads nedenunder, og de ikke står i vejen.
Jernene imellem hvælvingerne er OK - det samme er hvælvingerne i sig selv (tegl/beton). Stolperne/understøtningerne skal erstattes af nye, da de gamle er rustet væk af ajle. Pt. står der 3 stk. 3"x3" stolper hvor der tidligere har stået 5 stolper. Dette vil inden etablering af siloen blive suppleret op således der igen er understøttet pr. 1½ meter dæk.

Mht. arealet, så glemte jeg at nævne noget omkring dette. Grundet belatsningen vil jeg lade rammen/bunden have så stor en trædeflade som muligt. Vel omkring 5x5 meter hvis muligt. Dvs. der vil blive en fordelt belastning som hedder maximalt 6000kg/25m2 = 240kg pr. m2. Hvis jeg da ellers har fat i den lange ende af det regnestykke :wink:

Hvad med indblæsnings Ø'en - nogen som kender til den?
Mvh
K.J.


BAXI Multi-Heat 15kW - 350L, iltstyring, trykbeholdersæt, KW trækstabilisator samt Metro 644 VVB


HEJBAEK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21 nov 2007 21:22
Mit fyr: H.S TARM 1,5 ( NU BAXI)ÅR 1998
Areal: 130 + 25
Brændsel: TRÆPILLER
Dagligt forbrug: pt 45
Årligt forbrug: 8 TONS
Geografisk sted: ØSTJYLLAND. SKJØRRING V GALTEN

Re: Projekt: Pillesilo

Indlæg af HEJBAEK » 12 jan 2009 23:05

hej
prøv evt www.stauningsilo.dk det er da ikke så langt fra dig hvis du selv vil hente dem
mvh jan

maw1
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 185
Tilmeldt: 07 okt 2008 08:06
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: Ca. 300m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 20-35 kilo
Årligt forbrug: 8 - 10

Re: Projekt: Pillesilo

Indlæg af maw1 » 13 jan 2009 08:36

Du kan evt prøve dette link http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=617
Der kan du finde rør og koblinger til en fornuftig pris...

Mvh. Kenneth

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Projekt: Pillesilo

Indlæg af Bop » 13 jan 2009 09:28

På Hedestokerlink er der da også cyklon du efterspørger .

Hvis du nu finder på at købe silo til udendørs så kan de findes brugte fra nedlagte landbrug eller landmænd der sælger af en eller anden grund.
Det er en helt andet pris .

Vil dog sige at hvis du skal have træpillesnegl så er nr 1 altså en massiv træpillesnegl IKKE flex
Eksempelvis Arni maskinfabrik sælger dem direkte til køber.


Men det var jo ikke din plan så hvis du holder dig til den med loftet så må du jo hellere for sikkerheds skyld lægge ny jernbjælke ind under loft så kan der da ikke ske noget. :great:

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Projekt: Pillesilo

Indlæg af Flunk » 13 jan 2009 12:38

Her er link med gode råd når man selv vil lave pillesilo:

http://www.neova.se/index.php?id=200/
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

maw1
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 185
Tilmeldt: 07 okt 2008 08:06
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: Ca. 300m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 20-35 kilo
Årligt forbrug: 8 - 10

Re: Projekt: Pillesilo

Indlæg af maw1 » 13 jan 2009 13:58

her er også et link til div....
(blæserør+cyklon mm..)
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=58248493


Besvar