Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En god dag

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

En god dag

Indlæg af Walder » 02 jan 2009 22:29

Idag havde vi fuld sol og en netto ydelse på 12 kw - så jeg har sparet ca. 3 kg træpiller icon_cheesygrin.gif
Produktionen startede omkring kl. 10:00 og gik i sig selv igen 15:45.
Fra 11:30 til 15:00 var ydelsen konstant omkring 3 kwh. (Dog ikke medens jeg eksperimenterede.)
Jeg prøvede dog en længere periode at have stor forskel på frem og retur, men det gav kun et samlet fald i ydelsen - selvom at temperaturen i fremløbet sneg sig op omkring de 70 grader. Jeg er kommet frem til at min mest optimale ydelse er at tilstræbe en difference på frem og returtemperaturen på 5 grader.
Mine vaccumrør står med en hældning på ca. 50 grader.
Hvis jeg hæver dem til 79 grader (svarende til solens vinkel om vinteren) ville jeg kunne hente ca. 13% hvis jeg har regnet rigtigt. Det kan jo nok ikke svarer sig.
Det er interessant at se at på de fleste rør hænger rimen godt fast, selv om temperaturen i manifolden er oppe på 60 grader.
Det vidner jo om at varmetabet i rørene ikke er særligt stort.

Godt Nytår :great:

Walder :oops:


Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: En god dag

Indlæg af Walder » 05 jan 2009 19:00

Og idag har solen igen skinnet 100%.
Jeg har intet rørt og den samlede ydelse blev 19 KW icon_cheesygrin.gif
Ydelsen startede 09:50
Ydelsen toppede 10:30 og var konstant indtil 15:05
Ydelsen stoppede 15:50

Dejlig dag :great:

Walder :oops:

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: En god dag

Indlæg af Ulrik » 05 jan 2009 21:49

Lækkert med lidt solskin :)
MvH Ulrik©

stokermac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 jan 2009 23:49
Mit fyr: Ksm 325-18
Areal: 300
Brændsel: Træpiller, brænde, gas, solvarme
Dagligt forbrug: 8000:180
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Fyn

Re: En god dag

Indlæg af stokermac » 08 jan 2009 00:38

Walder skrev:Idag havde vi fuld sol og en netto ydelse på 12 kw - så jeg har sparet ca. 3 kg træpiller icon_cheesygrin.gif
Produktionen startede omkring kl. 10:00 og gik i sig selv igen 15:45.
Fra 11:30 til 15:00 var ydelsen konstant omkring 3 kwh. (Dog ikke medens jeg eksperimenterede.)
Jeg prøvede dog en længere periode at have stor forskel på frem og retur, men det gav kun et samlet fald i ydelsen - selvom at temperaturen i fremløbet sneg sig op omkring de 70 grader. Jeg er kommet frem til at min mest optimale ydelse er at tilstræbe en difference på frem og returtemperaturen på 5 grader.
Mine vaccumrør står med en hældning på ca. 50 grader.
Hvis jeg hæver dem til 79 grader (svarende til solens vinkel om vinteren) ville jeg kunne hente ca. 13% hvis jeg har regnet rigtigt. Det kan jo nok ikke svarer sig.
Det er interessant at se at på de fleste rør hænger rimen godt fast, selv om temperaturen i manifolden er oppe på 60 grader.
Det vidner jo om at varmetabet i rørene ikke er særligt stort.

Godt Nytår :great:

Walder :oops:
Selv godt nytår!

Har netop selv monteret rørbaseret solvarme... Eller smeden gjorde det...
Forstår ikke, hvad du mener med, at effekten skulle ændre sig ved, at du ændrer på hældningen; det er netop det smarte ved rørene: at hældningen er ligegyldig - indfaldet er konstant lige på året rundt, da rørene jo er runde. Har du stillet rørene lodret måske?

Hvordan måler du effekten? Altså hvilket måleudstyr? Er det dyrt?

Stokermac

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: En god dag

Indlæg af Walder » 08 jan 2009 22:48

stokermac skrev:Selv godt nytår!

Har netop selv monteret rørbaseret solvarme... Eller smeden gjorde det...
Forstår ikke, hvad du mener med, at effekten skulle ændre sig ved, at du ændrer på hældningen; det er netop det smarte ved rørene: at hældningen er ligegyldig - indfaldet er konstant lige på året rundt, da rørene jo er runde. Har du stillet rørene lodret måske?

Hvordan måler du effekten? Altså hvilket måleudstyr? Er det dyrt?

Stokermac
Hej Stokermac.
Den lodrette hælning er ikke lige gyldig - lægger du rørene på et fladt tag, får du næsten ikke noget ud af dem om vinteren.
Sætter du dem lodret får du rigtig meget om vinteren.
Sætter du dem i en vinkel af 79 grader får du mest ud af dem om vinteren, da solen her står ca. 11 grader over horisonten.
Men så får du ikke maksimal ydelse om sommeren.

Jeg så på et andet indslag en tegning, som jeg ikke kan finde, men husker den tydeligt.
Jeg har lavet en tilsvarende - med lidt modifikation, og håber at den kan forklare hvorfor at en rørfanger giver maksimal ydelse i længere tid end en flad fanger.

Min styring er en Alsun T300, og kombineret med en flowmåler, beregner den ydelsen.
Jeg kalder det nettoydelse, da den bruger temperaturen når den går ind i tanken, og når den går ud af tanken. Det er det jeg reelt får ud af solfangeren.
Brutto ydelsen er, hvad temperaturen er når den forlader fangeren og går ind i fangeren igen. Den målte jeg i begyndelsen og den var noget større en netto ydelsen. Jeg har her et tab, da jeg har omkring 17 meter rør ialt, så den bruger jeg ikke længere. (Med et par ekstra følere kunne jeg godt måle den også)

Håber du kan bruge mit svar til noget.

Walder :oops:
Vedhæftede filer
Fanger ydelse.doc
(25 KiB) Downloadet 120 gange


stokermac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 jan 2009 23:49
Mit fyr: Ksm 325-18
Areal: 300
Brændsel: Træpiller, brænde, gas, solvarme
Dagligt forbrug: 8000:180
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Fyn

Re: En god dag

Indlæg af stokermac » 09 jan 2009 00:33

Walder skrev: Hej Stokermac.
Den lodrette hælning er ikke lige gyldig - lægger du rørene på et fladt tag, får du næsten ikke noget ud af dem om vinteren.
Sætter du dem lodret får du rigtig meget om vinteren.
Sætter du dem i en vinkel af 79 grader får du mest ud af dem om vinteren, da solen her står ca. 11 grader over horisonten.
Men så får du ikke maksimal ydelse om sommeren.

Jeg så på et andet indslag en tegning, som jeg ikke kan finde, men husker den tydeligt.
Jeg har lavet en tilsvarende - med lidt modifikation, og håber at den kan forklare hvorfor at en rørfanger giver maksimal ydelse i længere tid end en flad fanger.

Min styring er en Alsun T300, og kombineret med en flowmåler, beregner den ydelsen.
Jeg kalder det nettoydelse, da den bruger temperaturen når den går ind i tanken, og når den går ud af tanken. Det er det jeg reelt får ud af solfangeren.
Brutto ydelsen er, hvad temperaturen er når den forlader fangeren og går ind i fangeren igen. Den målte jeg i begyndelsen og den var noget større en netto ydelsen. Jeg har her et tab, da jeg har omkring 17 meter rør ialt, så den bruger jeg ikke længere. (Med et par ekstra følere kunne jeg godt måle den også)

Håber du kan bruge mit svar til noget.

Walder :oops:
Hej Walder

Tak for svaret - men alt det er jo klart nok - jeg tror ikke du så at jeg skrev, at mine rør ligger vandret. Måske skulle jeg have skrevet, at de står på et stativ, der er 80 grader i forhold til grunden, og på det stativ ligger de vandret - altså øst-vest og ikke op-ned. Sagt på en anden måde: manifolden er næsten lodret.
Når de gør det, er vinklen og årstiden ligegyldig, da solen jo ved alle højder går maksimalt ind på kernen.

Har du et navn på sådan en flowmåler? Kan den købes hvorsomhelst?

Vh Stokermac

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: En god dag

Indlæg af Walder » 11 jan 2009 17:32

stokermac skrev:
Hej Walder

Tak for svaret - men alt det er jo klart nok - jeg tror ikke du så at jeg skrev, at mine rør ligger vandret. Måske skulle jeg have skrevet, at de står på et stativ, der er 80 grader i forhold til grunden, og på det stativ ligger de vandret - altså øst-vest og ikke op-ned. Sagt på en anden måde: manifolden er næsten lodret.
Når de gør det, er vinklen og årstiden ligegyldig, da solen jo ved alle højder går maksimalt ind på kernen.

Har du et navn på sådan en flowmåler? Kan den købes hvorsomhelst?

Vh Stokermac
http://allsun.dk/index.asp?page=249&vpath=238|249|

Hej Stokermac.

undskyld det sene svar.
Ovenstående link har et billede af den flowmåler jeg anvender. Det er en Q20ML.
Jeg havde ikke forstået dit indlæg sådan at dine rør lå vandret.
Jeg prøver bare at forklare forskellen på ydelsen om rørerne ligger vandret eller lodret.

God dag

Walder

Ulrich-307Hdi
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 09 sep 2008 21:56
Mit fyr: Woody 16 KW på Roca
Geografisk sted: Jorden, Shell-land, Køge

Re: En god dag

Indlæg af Ulrich-307Hdi » 11 jan 2009 17:39

Skal de rør på en vacuumfanger ikke står på højkant?
Det er dem her vi taler om?
Billede
Hygge Ulrich

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: En god dag

Indlæg af Walder » 11 jan 2009 17:45

Ulrich-307Hdi skrev:Skal de rør på en vacuumfanger ikke står på højkant?
Det er dem her vi taler om?
Billede
Helt enig - dog da jeg monterede mine, måtte jeg vente til solen var gået ned.
Selv om de lå vandret, blev kernen så varm at det var umuligt at røre ved den!
Men får at få effekt, må der altså være en hvis vinkel, således det interne flow kan bibeholdes.

Walder :oops:

stokermac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 jan 2009 23:49
Mit fyr: Ksm 325-18
Areal: 300
Brændsel: Træpiller, brænde, gas, solvarme
Dagligt forbrug: 8000:180
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Fyn

Re: En god dag

Indlæg af stokermac » 12 jan 2009 13:29

Hej Walder

Min solfanger er af en anden type - de har kobberrør, der er direkte forbundet til varmeveksleren i fyrrummet, hvilket vil sige, at væsken, der leverer varmen er ude at vende i hvert enkelt af de 80 rør. Der er fire fangere, der er serieforbundet.
Dvs. at pumpen sørger for al transport, og vinklen er således ligegyldig. Selvfølgelig skal fangerne som sådan ikke være totalt lodrette eller vandrette - af den grund du nævner med skygge-problemer - men vinklen behøver ikke være stor.
Se iøvrigt mit anlæg på www.vvfs.dk (vvfs står for Varmt Vand Fra Solen)

Tak for linket til flowmåleren!

Vh Stokermac


Besvar