Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

For mange tændinger

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
knudr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 dec 2008 17:56
Mit fyr: Scotte 16 Dor 24
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: pt ca 20
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Norddjursland

For mange tændinger

Indlæg af knudr » 07 jan 2009 22:50

Mit Scotte fyr har nu kørt i et par uger. Egentlig rimeligt godt, men på en måde, som nok ikke er særlig velset. Det kører nemlig i en faste rutiner: Det varmer op, og når 67 grader er nået, går det helt i stå, og når temperaturen er nede på 57, starter eltænderen igen, og forløbet gentages. Effekten stiger jævnt 0 og 10% til 60% for så at falde jævnt til 10% og 0. Temperaturen er sat til 60, og svinger altså mellem 57 og 67. Hver rutine varer lidt over en time. Det bliver til rigtig mange tændinger på et døgn, og slider vel hårdt på eltænderen.
Kan jeg gøre noget for at ændre, og derved opnå færre tændinger?
Knudr


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: For mange tændinger

Indlæg af thoken » 07 jan 2009 23:14

Hej!
Du har ikke stokerkontrol(eller pillefyr pro) interface, vel?
Så kunne du nemlig ændre lidt på din PID regulering, det ville hjælpe.Men jeg mener ikke man kan ændre pid på en scotte uden interface!
Men du kan gå ind og sætte en maksimum ydelse på fx 40 % (måske lavere)det burde hjælpe. På den måde begrænser du effekten, så brænderen kører mellem trin 10(min.) og trin 40(eller hvad du nu vælger)
Det kan du læse i manualen, som du kan downloade her: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index. ... umentId=74.
En anden mulighed er at drøvle brænderen ned i effekt, fordelen ved det er at du kan fx drøvle den ned til 10kw, men stadig modulere fra trin 10- 100.
Det har petaas skrevet lidt om her: viewtopic.php?f=137&t=1454

Du har ret det er hårdt ved eltænderen med for mange start/stop, så altid en god ide at have en ekstra i skuffen. Men også vigtigt at den er
justeret rigtigt, det kan du læse om her: http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/asset ... 0typer.doc

Så håber jeg du får ram på den :great:


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: For mange tændinger

Indlæg af epo » 08 jan 2009 07:36

knudr skrev:Mit Scotte fyr har nu kørt i et par uger. Egentlig rimeligt godt, men på en måde, som nok ikke er særlig velset. Det kører nemlig i en faste rutiner: Det varmer op, og når 67 grader er nået, går det helt i stå, og når temperaturen er nede på 57, starter eltænderen igen, og forløbet gentages. Effekten stiger jævnt 0 og 10% til 60% for så at falde jævnt til 10% og 0. Temperaturen er sat til 60, og svinger altså mellem 57 og 67. Hver rutine varer lidt over en time. Det bliver til rigtig mange tændinger på et døgn, og slider vel hårdt på eltænderen.
Kan jeg gøre noget for at ændre, og derved opnå færre tændinger?
Knudr
Er enig i at det kan fikses ved enten at ændre PID værdier (kræver Stokerkontrol) eller begrænse max. ydelse på én af de to nævnte måder.

En anden mulighed kunne være hvis du har forbundet en termostatisk shunt mellem frem og retur. Så kunne problemet måske være at shunten ikke når at åbne op ved din ønskede driftstemperatur dvs. fyret har kun de 16 liter vand i kedlen at arbejde på, og når derved alt for hurtigt op i temperatur, før det kolde vand fra resten af systemet lukkes ind.
Prøv evt. at skrue op for kedel temperaturen eller åbne mere for shunten, hvis du har en manuel shunt på.

Selv har jeg ingen shunt - bruger VVB'en som "shunt" og nøjes med en kedeltemperatur på 60C. Retur er omkring 55C.

knudr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 dec 2008 17:56
Mit fyr: Scotte 16 Dor 24
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: pt ca 20
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Norddjursland

Re: For mange tændinger

Indlæg af knudr » 08 jan 2009 13:21

Tak for Jeres svar
Jeg har lige været ude og nedsætte max. ydelse til 40%. Det var da til at finde ud af.
At drøvle brænderen ned har jeg stadig ikke fattet nok af til at indlade mig på. Og Ændringer i PID instillingerne er endnu længere væk. Men jeg har lige fået en kommunikationschip ind ad døren, så den skal i og pc'en tændes. Og så skal der undersøges.
Min shunt er ikke termostatisk, men det er da helt klart, at her kan sagtens osse være en mulighed, så jeg går i gang med at justere shunt.
Knudr

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: For mange tændinger

Indlæg af thoken » 08 jan 2009 15:42

knudr skrev:Tak for Jeres svar
Jeg har lige været ude og nedsætte max. ydelse til 40%. Det var da til at finde ud af.
At drøvle brænderen ned har jeg stadig ikke fattet nok af til at indlade mig på. Og Ændringer i PID instillingerne er endnu længere væk. Men jeg har lige fået en kommunikationschip ind ad døren, så den skal i og pc'en tændes. Og så skal der undersøges.
Min shunt er ikke termostatisk, men det er da helt klart, at her kan sagtens osse være en mulighed, så jeg går i gang med at justere shunt.
Knudr

Hej!
Så husk at skrive dine indstillinger ned inden du ændrer på noget :oops:
Man kan nemt komme til at pille ved alt for meget på en gang(det gjorde jeg selv i starten icon_cheesygrin.gif )
Jeg tror ikke du har det omtalte problem ang. termostat, da din ikke er termostatisk. Hvordan er din shunt, manuel?(bare en kuglehanemellem frem og retur).
Hvis den er manuel, så indstil den så du har ca. 10 grader forskel mellem fremløb og retur, så burde det spille :great:

Du bliver glad for interface, det er bare det ultimative optimeringsværktøj!


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar