Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mystisk opførsel?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
K.J.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 16 okt 2008 22:28
Mit fyr: BAXI Multi-Heat 15kW - 350L
Areal: 308 + Fyrrum
Brændsel: Træpiller 8mm (JBC)
Dagligt forbrug: 50-60 kg. pt.
Årligt forbrug: Ca. 14 ton
Geografisk sted: Salling

Mystisk opførsel?

Indlæg af K.J. » 03 jan 2009 21:12

Hej med jer - og godt nytår :great:

Jeg har siden installation af Baxien flere gange oplevet af fyret pludseligt slukker. Når det tænder igen er PROM indstillingerne ændret og meget underlige værdier. Ex. 0.3 sek. på lav fremførsel - 0.5 sek. på høj osv. Et par andre gange har jeg oplevet at fyret har meldt fejltone og vist underlige tegn i displayet, blot ved at bladre gennem menuerne under drift. Print + relæer er blevet skiftet en enkelt gang på garantien siden installation. Dette fordi at sneglen pludselig var holdt pop med at køre, med det reultat at fyret brændte tilbage, og tømte x-antal liter vand ud i kedlen :(

Men det forklarer dog ikke hvorfor jeg fortsat fra tid til anden oplever at displaylyset slukker, melder alarm tone, blinker og blanker med underlige tal i displayet for så pludseligt at vende tilbage til "normal" - dog med ændringer i PROM'en (som regel) - blot ved at man bladrer gennem menu eller trykker på fremførselstid høj/lav. Det svinger lidt mht. hvilken knap der får den til at "sætte ud".

Er der nogle af jer Baxi ejere som nogensinde har oplevet noget lignende med jeres?

Jeg har nævnt det for installatøren, og det blev på et tidspunkt aftalt at én af Baxi's egne folk skulle kigge på fyret, men jeg har senere fået at vide at hvis ikke fyret "fejler" noget mens de er der, kan de ikke fejlsøge for noget.

Any suggestions?
Mvh
K.J.


BAXI Multi-Heat 15kW - 350L, iltstyring, trykbeholdersæt, KW trækstabilisator samt Metro 644 VVB


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Mystisk opførsel?

Indlæg af Claus Birth » 03 jan 2009 21:24

Hej KJ!
Det lyder som om styringen bliver: reset og som om PROM'en er fabriksprogrammeret til de værdier du nævner.
Nej, aldrig oplevet noget lig med dette.




Iltstyring, brandslukningskit samt BAXI trækstabilisator
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. okt 2008, 21:28
Geografisk sted: Salling
Mit fyr: BAXI Multi-Heat 1.5kW - 350L
Areal: 308 + Fyrrum
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Forventer ca. 12 ton
Dagligt forbrug: 30-40 kg. pt.

Jeg mener ikke Baxi'en kan komme ned på 1,5kW.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Mystisk opførsel?

Indlæg af thy » 03 jan 2009 21:54

Jeg har siden installation af Baxien flere gange oplevet af fyret pludseligt slukker. Når det tænder igen er PROM indstillingerne ændret og meget underlige værdier. Ex. 0.3 sek. på lav fremførsel - 0.5 sek. på høj

det er talerne fra 2,5ern

underligt er du sikker på de nye tal bliver flyttet fra midlertidig hukomelse til promen
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Mystisk opførsel?

Indlæg af Troldmand. » 03 jan 2009 22:00

Hej
Har godt nok ingen forstand på Baxi, men hvad med jordforbindelsen, altså den gul / grønne ledning, er den 100% i orden - alt skal være jordforbundet, små peak's i et dårligt jordet system, kan sende det ud af kurs.

Brugeravatar
K.J.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 16 okt 2008 22:28
Mit fyr: BAXI Multi-Heat 15kW - 350L
Areal: 308 + Fyrrum
Brændsel: Træpiller 8mm (JBC)
Dagligt forbrug: 50-60 kg. pt.
Årligt forbrug: Ca. 14 ton
Geografisk sted: Salling

Re: Mystisk opførsel?

Indlæg af K.J. » 03 jan 2009 23:50

Claus Birth skrev:Jeg mener ikke Baxi'en kan komme ned på 1,5kW.
- Det var en fuser - er nu rettet :great:
thy skrev:det er talerne fra 2,5ern

underligt er du sikker på de nye tal bliver flyttet fra midlertidig hukomelse til promen
Aha - måske installatøren har forbyttet nogle dele i forbindelse med rep.? Er det mon muligt? Når jeg ændrer indstillinger gemmer jeg som beskrevet i man. - og når jeg løber værdierne igennem efterfølgende er de gemte. Den kan vel ikke gemme værdierne andre steder end i PROM'en - eller???
Troldmand. skrev:Har godt nok ingen forstand på Baxi, men hvad med jordforbindelsen, altså den gul / grønne ledning, er den 100% i orden - alt skal være jordforbundet, små peak's i et dårligt jordet system, kan sende det ud af kurs.
Hmm... - hvordan tjekker jeg lige om jord til fyret er periodisk dårlig? Brud på ledning eller??
Mvh
K.J.


BAXI Multi-Heat 15kW - 350L, iltstyring, trykbeholdersæt, KW trækstabilisator samt Metro 644 VVB


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Mystisk opførsel?

Indlæg af thy » 04 jan 2009 00:58

Aha - måske installatøren har forbyttet nogle dele i forbindelse med rep.? Er det mon muligt? Når jeg ændrer indstillinger gemmer jeg som beskrevet i man. - og når jeg løber værdierne igennem efterfølgende er de gemte. Den kan vel ikke gemme værdierne andre steder end i PROM'en - eller???

når de er ændret ved at trykke vidre med driftformsknap SKAL man slutte af med at trykke på on/off
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Mystisk opførsel?

Indlæg af Claus Birth » 04 jan 2009 01:28

"jordledn." eller beskyttelsesleder skal visuelt gennemgås for; god elektrisk forbindelse. der den er tilgængelig kan man efterspænde eller lave et let træk i lederen for at kontrollere om den er fastspændt.
Man kan, hvis man ved hvordan, måle den modstand der er i fyrinstallationen, bør være tæt på 0 ohm.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
K.J.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 16 okt 2008 22:28
Mit fyr: BAXI Multi-Heat 15kW - 350L
Areal: 308 + Fyrrum
Brændsel: Træpiller 8mm (JBC)
Dagligt forbrug: 50-60 kg. pt.
Årligt forbrug: Ca. 14 ton
Geografisk sted: Salling

Re: Mystisk opførsel?

Indlæg af K.J. » 04 jan 2009 08:39

thy skrev:når de er ændret ved at trykke vidre med driftformsknap SKAL man slutte af med at trykke på on/off
Hmm... - den kan have smuttet. Jeg tror hellere jege må gen-programmere PROM'en for en sikkerheds skyld så.

Men det forklarer bare stadig ikke hvorfor elektronikken kokser helt...?
Claus Birth skrev:"jordledn." eller beskyttelsesleder skal visuelt gennemgås for; god elektrisk forbindelse. der den er tilgængelig kan man efterspænde eller lave et let træk i lederen for at kontrollere om den er fastspændt.
Man kan, hvis man ved hvordan, måle den modstand der er i fyrinstallationen, bør være tæt på 0 ohm.
OK - så må jeg frem med multimeteret. Kan bare ikke forstå det skulle være det... Det er først opstået efter 1 måneds drift, og er i særdeleshed blevet forværet efter print+relæer er blevet skiftet...
Mvh
K.J.


BAXI Multi-Heat 15kW - 350L, iltstyring, trykbeholdersæt, KW trækstabilisator samt Metro 644 VVB

sorensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 12 jul 2007 10:11
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 181
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 32kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sydsjælland, Everdrup
Kontakt:

Re: Mystisk opførsel?

Indlæg af sorensen » 04 jan 2009 08:54

Godmorgen KJ
Du er som rigtig beskrevet ovenfor, nød til at sikre dig at din jordforbindelse er iorden -> det vil sige dit fyrs interne fortrådning, samt din elinstallation i huset. Du eller en elektrikker bør måle overgangsmodstanden til jord for at sikre at den er aktiv - og den skal fysisk måles, og ikke kun testes med en spændingsviser. Det kan sagtens være at baxien er iorden, men jorden mangler et eller andet sted i din installation, og det kan forårsage de mærkligste ting.

Sidder der andet på den gruppe der forsyner dit fyr?
Har du meget computer udstyr tilsluttet i din installation?
Har du noget i din installation der trækker megen strøm (stor motor eller andet)?
Hvad er spændingen i den stikkontakt der er længst vær fra gruppetavlen?

Mvh / Br

Peter Sørensen

Brugeravatar
K.J.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 16 okt 2008 22:28
Mit fyr: BAXI Multi-Heat 15kW - 350L
Areal: 308 + Fyrrum
Brændsel: Træpiller 8mm (JBC)
Dagligt forbrug: 50-60 kg. pt.
Årligt forbrug: Ca. 14 ton
Geografisk sted: Salling

Re: Mystisk opførsel?

Indlæg af K.J. » 05 jan 2009 20:45

OK - i så fald må jeg hellere få tjekket jordforbindelsen på både anlæg og installation generelt. Jeg har en kammerat som er el-installatør - mon ikke han kunne gå hen og blive tørstig i weekenden icon_cheesygrin.gif

Takker endnu engang for alle indput på dette fantastiske forum :great:
Mvh
K.J.


BAXI Multi-Heat 15kW - 350L, iltstyring, trykbeholdersæt, KW trækstabilisator samt Metro 644 VVB


Besvar