Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mit Fyrrum Biotech Toplight

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Mit Fyrrum Biotech Toplight

Indlæg af Ole S. » 02 jan 2009 15:36

Hej

Egentlig er det vel lidt ligegyldigt om det hedder 92% eller 94%, selvfølgelig skal producenterne ikke skrive direkte usandheder.

Det jeg synes er så fint ved de selvrensende kedler, er at de vel i teorien kører med samme virkningsgrad året rundt, og det kan de fleste anlæg jo ikke klare.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Mit Fyrrum Biotech Toplight

Indlæg af Bop » 02 jan 2009 16:21

:lol:
Syntes da godt nok du har været længe om at svare på det indlæg du hentyder til "stokerservice"
Det er lagt ind 13 dec 2007
Nå men da vi så sludrer lidt om gils forbrug så kaster du pludselig det ind med løgn og så ruller rouladen ellers.
Hvad med at skrive direkte til ham der har lavet indlægget i sin tid han har ikke været online den sidste måned.
Altså før det her udvikler sig til ny mudderkastning så bør vi vel bare være enige om at det der står i test også burde stå i brochurer det mener jeg også de fleste producenter gør.

Det er i orden at sige sin mening meeen kunne man ikke holde en pænere tone fra stokerservice side når nu manden der har skrevet det slet ikke er her icon_cheesygrin.gif

Og så syntes jeg forøvrigt at man ikke skal kaste med sten når man bor i glashus og der mener jeg bare ikke noget ondt om nogen
men i har da stadig ikke tilpasset Bio18 reklamer med testresultater.

Så syntes det er lidt noget pladder og nu fik jeg jo slet ikke talt færdig med gil om hans erfaring med fyret.

Mener da ikke vi var ved at handle fyr nogen af os så forstår slet ikke det der bliver hentydet til aner ikke hvad du mener med det Stokerservice

Men ihvertfald kan da glæde dig med at et KSM kører fortrinligt kender en bruger men det kan da ikke svare sig at fare i flindt over et 1 år gammelt indlæg sikke noget sludder Godt Nytår :lol:

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Mit Fyrrum Biotech Toplight

Indlæg af MichaelK » 03 jan 2009 00:20

Bop skrev:Nu er det godt nok et gammelt emne men derfor kan da godt siges.
Smart anlæg tror bare ikke på det kan klare ældre huse & da der er tale om et nyt hus havde det været smartere at lave jordvarme eller varmepumpe og eksempelvis en pilleovn.

Hvis forbrug er så lille er der jo ikke den store ide i at investere i noget som kræver mere rengøring og deslige
evt helt nyt oliefyr havde nok også været en ide.


Men syntes nu det ser smart ud og det er da et lavt forbrug Hvordan går det med anlæg nu du har haft det noget tid ?

Godt Nytår
Hej


BioTech'en minder meget om BioWin. Tilslutninger og rørføringer er også nogenlunde ens.
Det er nu ikke det, der får mig til at skrive et nyt indlæg.

Tror du ikke en BioWin eller en BioTech kan klare ældre huse, så vil jeg her forsøge at
udvide din horisont på området icon_cheesygrin.gif For det er efter min bedste overbevisning ikke
anlægets opbygning/konstruktion som sådan, der bestemmer hvilke huse de kan opvarme.
Det er ydelsen på de enkelte anlæg, der skal kunne dække husets varmebehov - enkelt og ligetil.

Mit hus er fra 1892 og der er ingen isolering under taget, eller i etageadskillelserne. Dog er der
hulmursisoleret, og i 2002 blev de gamle orginale vinduer, uden forsatsvinduer, udskiftet til nye
Velfac super-lavenergi træ/alu vinduer (35 stk.).

For mit vedkomne, har investeringen i en BioWin reduceret den årlige varmeudgift til ca. 1/3!
I rene tal en årlig udgift til træpiller på 10-12.000 kr., set forhold til det gamle oliefyrs forbrug
af olie på 30-35.000 kr.. Altså en besparelse, der er til at tage og føle på :)

Inden valget faldt på BioWin, var mange andre muligheder under nøje granskning. Både jordvarme
og en lille kondenserende oliekedel, var under overvejelse.
Jordvarme blev for dyrt. 130.000 kr. i etablering og derefter 15.000 kr. i årlige driftsomkostninger.
Den kondenserende oliekedel havde/har en masse fordele, men lider under den åbenlyse mangel, at
den altså stadig skal have olie at leve af :?

Da jeg ikke er interesseret i, at give alt for meget slip på den komfort et oliefyr giver, så faldt
valget altså på en selvrensene model. Jeg gider ikke stå og bøvle med rensning, indstillinger, og
lign. sager. Det skal bare køre, og helst optimalt fra dag 1. Og det har det også gjordt :great:
Rensning og vedligeholdelse, er begrænset til een årlig tømning af askeskuffen. Dertil kommer så
en grundig rengøring af selve fyret, inden starten på fyringssæssonen.

Min samlede investering har beløbet sig til ca. 100.000 kr.. En høj pris, sammenlignet med andre
anlæg, eksempelvis Bio18. Men på BioWin, BioTech, Viessmann, og lign. anlæg, er det komforten
man primært betaler for. Det er ikke prisen på bundlinien jeg alene har set på.

Og så synes jeg ikke forbruget skal være afgørende for, om man vælger det ene eller det andet.
Træ er stadig en af de billigste måder at producere varme på.


Mvh.



PS.:
Denne tråd er et skoleeksempel på, hvad der sker når man bygger videre på en gammel eksisterende
tråd. Det kan være svært at holde rede på, hvem der kommentere hvad. Glisaa skulle hellere have
oprettet et ny tråd med emnet.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Mit Fyrrum Biotech Toplight

Indlæg af Bop » 03 jan 2009 08:43

Hej Michael det med om Biotech kan klare ældre huse det var ikke lige det jeg mente :wink:
Jeg mente at man ikke rigtig kan sammenligne et helt nyt hus med et gammelt og da det første indlæg drejede sig om helt nyt hus så kunne det jo være derfor hans forbrug er meget lavt.
Er da udemærket klare over det godt kan klare ældre huse undskyld at det kunne misforstås :oops:

Nå men ihvertfald ser det da ud til de udnytter brændslet fint og det er jo positivt.
Det er klart nok i må betale ekstra for ekstra komfort .

icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Mit Fyrrum Biotech Toplight

Indlæg af Bop » 03 jan 2009 09:13

Checkede lige for sjov der er et klart eksempel ved at læse brochurer til Biotech toplight de skriver virkningsgrad til 96,3 tydeligt.
Da det er indehaver af Biotech der har lavet det første indlæg så kunne han måske næste gang han kigger ind forklare hvorfor at tallet ikke passer med virkeligheden.

Men når det så er sagt så ser anlægget rigtig pænt ud syntes jeg


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Mit Fyrrum Biotech Toplight

Indlæg af Troldmand. » 03 jan 2009 09:42

Hej
Når der skrives.
Citat Michael
"""Rensning og vedligeholdelse, er begrænset til een årlig tømning af askeskuffen. Dertil kommer så
en grundig rengøring af selve fyret, inden starten på fyringssæssonen.""""

Lyder meget godt. Men hvad sker der med virkningsgraden hen over vinteren??
Jeg renser min kedel godt igennem ca en gang om ugen, og det gør jeg for at holde ydelsen i top, jeg kunne sagtens vente meget længere, men så vil ydelsen falde tilsvarende.
Jeg undrer mig lidt over, at man har kunnet laven en kedel, hvor der ikke afsættes sod på hedefladerne - eller soder den til lige som min multi kedel???
Såvidt jeg ved, giver 1 mm sod et ydelses tab på små 10%....

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Mit Fyrrum Biotech Toplight

Indlæg af Bop » 03 jan 2009 10:13

Ja det kan jeg jo kun give dig ret i troldmand
Selvom de er nemmere at holde kørende rengøringsmæssigt så er min ny woody opop nu også ret nem.
Såå jeg må jo sige som mekaniker alting bliver ihvertfald slidt også Biotech & Biowin og så er spørgsmålet hvad det koster at holde det kørende når den tid kommer.
De er jo nok så specielle så prisen på dele sikkert også er i top.
Syntes da sådan som svogers passat c1 da er rigelig dyr i dele.

Så jeg tror ud fra mekanisk synspunkt at det får svært ved at tjene sig hjem selvom det sparer måske 1 til 2 tons piller om året hvis det altså er tilfældet.

Men tror nu nok det er som Michael siger et spørgsmål om comfort & ikke hvad der er bedst forretning i .
Vi har jo nogle fordele ved simplere anlæg bryder det sammen for det vil jo altid ske en weekend når det er koldt så er det immervæk nemmere at finde reservedele og fixe det selv.

Men de virker nu smarte de anlæg om det så holder i længden det må de jo fortælle de skal jo køre ca 2 til 3 gange så mange år før de er tjent hjem som billigere anlæg.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Mit Fyrrum Biotech Toplight

Indlæg af Troldmand. » 03 jan 2009 11:14

Nu var det så ikke lige holdbarheden jeg spurgte på, men mere om den kan holde sig så ren som reklameret, altså et helt år uden nævneværdig rengøring....

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Mit Fyrrum Biotech Toplight

Indlæg af jni » 03 jan 2009 12:12

I de fleste selvrensende kedler består hedefladerne af lodrette kedelrør. indvendigt i kedelrøret ligger en spiral af rundjern. med passende mellemrum drejes spiralerne rundt af en elmotor, og soden der sidder indvendigt i kedelrørende skrabes af og falder ned i askeskuffen.

Derudover kører fyret i sig selv måske ikke med væsentligt højere virkningsgrader end så mange andre gode fyr, men hele varmesystemets virkningsgrad bliver naturligtvis bedre man når fremløbstemp automatisk reguleres ifht udetemp, der er aut start stop af fyr via rumføler (det spare jeg rigtigt mange piller på i overgangs perioderne) osv. Den slages indgår jo ikke i DTI´s målinger.
jeg har dog ingen tro på at en besparelse på et par tons træpiller om året kan betale de ekstra 50 kilo som fyret koster, men hvad hvis man satte sin tid til noget ?
1 tons sparet træpiller a 2000 i 15 år = 30.000 kr sparet på træpiller=> prisforskel ifht andet fyr = 20.000

Hvis man bruger 10 min om dagen på sin alm stoker i 15 år = 912 timer 20.000/912 = 21 kr/timen man betaler for at slippe for at gører fyr rent.
nu er det her jo bare nogen overfladiske håndflade beregninger, og der er jo også flere ting der kan gå istykker på f.eks biowind, end på en scotte, men tilgændgæld spare man måske mere end 1 tons træpiller om året

Det jeg egentligt vil siger er at sådan noget her ofte er temperaments spørgsmål, om man syntes at det er sjovt at gå og holde øje med sin stoker, optimere, rengører osv.
og jeg menere bestemt ikke man kan sige at det ene er mere rigtigt end det andet
mvh jesper

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Mit Fyrrum Biotech Toplight

Indlæg af MichaelK » 03 jan 2009 12:40

Troldmand. skrev:Nu var det så ikke lige holdbarheden jeg spurgte på, men mere om den kan holde sig så ren som reklameret, altså et helt år uden nævneværdig rengøring....
Hej

JNI har svaret helt rigtigt på det spørgsmål. Hedefladerne bliver automatisk skrabet rene med jævne mellemrum.
Og asken snegles ud i askeskuffen, der på en BioWin, er så stor at den er udstyret med hjul icon_cheesygrin.gif


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar