Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fastbrændsels forbrug

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af pelle » 30 dec 2008 18:54

Hej

Har haft dig lidt i tankerne,dreamer, da jeg i dag var ude og fyre i dag kl. 1400. Har jo en oval 1200 liters olietank, som akkumolerings tank . 40 cm nede på den er er en termometer og midt på og 40 cm op fra bunden er der også en.
Fra jeg tændte ild til bålet, gik der meget lang tid inden der skete noget respons på de visere. Efter 1.5 times fyring steg den øverste hurtigt til 80 gr. efter 2 timers fyring steg den miderste til 50 grader. Efter 3 timer var alle viserne på 80 grader.

stikker nok lidt pind ind i kedlen i løbet af aftenen. Så jeg kan holde husets forbrug ved lige. Forsøger dog at undgå at kedlen kommer i pausefyring. Det bør man undgå ved fast brændsel.
Men som både du og jeg har det skruet sammen får kedlen først varme, der næst huset og til allersidst lagertanken.
Jeg har dog ikke en laddomat, men bare en alm. shunt. Den giver kedlen en retur på 60 gr. Tror en laddomat giver kedlen 71 grader.

Har hevet så meget varme af røgtemp. at der kun kommmer 80 grader en meter ned fra toppen af skorstenen.

Alle de steder jeg kan læse , kræver eksperterne 60 gr. i returen til kedlen og man kræver 80 grader en meter ned fra toppen af skorstenen.- Det er det jeg har nu.
Men du kan jo nok se at ved en lav udetemp. påvirker det huset og varme forbruget øges.
Derfor vil det føles som en evighed inden viserne på din lagertank begynder at stige.
Imorgen kl. 1400, kan jeg så gå ud og fyre igen, og nedslået kikke op på de visere. De står så på 35-40 grader og temp. er faldet et par grader inde i stuehuset. Så kan jeg gentage processen.

Sådan er det at være brændefyrer.

Men vi har så muligheden, for at få noget billig( gratis) pind, i modsætning til de gode stokerfolk.

Med venlig hilsen og godt nytår.
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af dreamer81 » 31 dec 2008 11:42

Jeg mistænker stadig fugtigheden i mit træ for at være for høj, og dermed ikke kunne lave ordentlig underforbrænding. Hvordan kan man tjekke om kedlen underforbrænder??? Mit sekundær luftspjæld som tilfører luft til underforbrændingen står på max da mit træs luftfugtighed er relativ høj omkring 16-20%

Alle mine radiatorer i huset står på III. Det er std. danfoss termostater. Det giver en temperatur på ca 21C jeg kunne nok godt sænke dem til II½ men så ville jeg nok småfryse lidt. Hvad står jeres til? De 21C gælder så for samtlige 270 m2.

Jeg synes dog stadig at 1 m3 pr uge er lige i overkanten i denne hårde tid. Hvis det fortsætter sådan til 1. apr, så skal jeg bruge yderligere 16 m3. jeg har indtil videre brugt ca 8 m3. Det giver 24 m3 pr år med en underforbrændingskedel. kan det passe? Så skulle et alm fyr jo bruge ca 40 m3..???

Men gratis varme er nu dejligt... :) sparer da ca 25.000 på naturgas om året....
godt nytår!
lars

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af Flunk » 31 dec 2008 11:47

Hvis du mistænker fugtighed i træet, så kåb en fugtighedsmåler til træ, de koster vist ikke så meget.
Jeg har en, og sørger altid for at fugen er under 18% før det bliver brændt.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af pelle » 31 dec 2008 12:59

Hej
Fandt lige et link. Det er godtnok mest til piller. Men det er jo også træ. Så forbrændingen er det samme som med træ.

http://www.asaa-multi-service.dk/faq/fa ... _min_kedel

Du skriver m3.? Er det en kassemeter. Er det jo kun 45 procent træ. Mit er kløvet og stablet. Så det er 65-70 procent træ. Men syntes da ikke dit forbrug er helt ved siden af. Det kan godt være, sådan noget tungt elm er lidt mere bøvlet i en underforbrænding. Det flammer nok ikke så godt.Har hørt det skal ligge et par år, inden det er tørt nok til brændsel.

Hvor kan man købe sådan en fugtmåler, flunk ?
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af Flunk » 31 dec 2008 13:04

Her e et eksempel.

http://www.nettobuild.dk/shop/fugtmaale ... 2814p.html

Ved ikke hvor præcis den er ?
Den jeg har skal man kende træsorten og temp og korigere aflæsningen fra det.
Skulle være +/- 0,25 % nøjagtighed.
Den jeg har har været ret dyr.
Professionel udstyr der blev kasseret på mit tidligere arbejde da dokumentationen ikke var i orden.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af pelle » 31 dec 2008 13:13

Tak for det , Flunk.
Sådan en vil jeg bestille.

Den er sikkert god nok til mig. Man kan vel få en indikation om træet er rimelig tørt eller halv fugtigt.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af Flunk » 31 dec 2008 13:29

Ja jeg tror også den er god til at indikere om der er fugt eller ikke.
Om fugten er 19% eller 20 % er jo ikke afgørende
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af svæver » 31 dec 2008 14:11

Hejsa dreamer

har lige læst tråden igennem, og har lige et par spørgsmål.
Hvad er din kedeltemp og kommer den hurtigt op eller ?
Størrelsen på brændet .

Du bør nok iagttage om du har et ordentligt glødelag inden du slår over og evt kløve dit brænde længere ned
ihvertfald til opstarten, som min gamle onkel sagde :"diamteren skal ikke være større end en knyttet damehånd", Hvis du ikke har et ordentlig glødelag får du aldrig temp op og gasserne afbrændt.
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af dreamer81 » 31 dec 2008 14:41

Jeg har sådan en fugtighedsmåler :)

Mit forbrug på 1 m3 er stablet og kløvet.

Min kedeltemp ligger mellem 75 og 80 C. Den kommer aldrig over 80C da jeg har sat kedlen til MIN. Den slukker altså røgsugeren når kedlen rammer 80 C. Kan det tænkes den skal stilles lidt op for at kunne få en højere temperatur til underforbrændingen?

Det tager ca. 45 min før kedlen er varmet op fra 20 C til de 75C hvor laddomaten åbner. Jeg ved ikke om dette er hurtigt??

Længden på brændet variere fra 25-50cm
Den største diameter på brændet er ca 15cm.

Ville en kombination af at hæve temperaturen fra 80 C til eksempelvis 90 C samt kløve brændet længere ned måske kunne give en bedre forbrænding?

Jeg oplever nogle gange at der ikke er noget glødelag på den keramiske form i kedlen, da træet ikke kan falde ordenligt ned, sikkert pga den lidt for store tykkelse?

BEMÆRK: min røggastemperatur ligger ofte mellem 250 og 280 C hvilket nok er en anelse for højt, så jeg ved ikke hvor klogt det er at hæve temperaturen på kedlen?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af pelle » 31 dec 2008 15:23

Hej Dreamer.
Formoder du tænder et mindre bål. Når ilden har fat lægger du mere træ ind. Når der er en ordentlig temp. i flammerne og røgtemp. er oppe på 300 grader. Trækker du så ikke i et håndtag og tænder røgsugeren.( Forskellen på den kedel jeg har og den du har er at vigas fungere med blæser og atmos fungerer med suger.) Bortset fra du ikke får generende røg i hovedet når du åbner lågen, fungerer kedlerne vel ens.
Så skulle der gerne kommet et brøl fra underforbrændingen når gasserne antændes.

Det er rigtig for dig. Er brændestykkerne for store kan det knibe at underforbrændingen fungerer optimal. Jeg roder sommetider i bålet med en jernstang, for at få brændestykkerne til at falde ned til revnen.

Som svæver er inde på. Kløv brændet en ekstra gang og lav ikke stykkerne for lange. 40 cm er passende. Så kan der komme mere ilt ned til forbrændingen og brændslet falder nemmere ned til revnen.

Om 45 minutter er lang tid, ved jeg ikke. Din kedel indeholder kun 58 liter vand. Vigas indeholder 75 liter vand. Men shunt åbner ved 63 grader hvor din åbner ved 75 grader.
Nu er jeg nede på 25 minutter. Før var det nok på 35-40 minutter.

Jeg ville stille kedlen til 90 grader. Det er den temp. mit anlæg kommer op på. Men om det har noget at sige på din underforbrænding. Det tror jeg nu ikke.

Syntes din røgtemp. Er alt for høj. Kan du ikke drosle røgsugeren. 150-200 grader, ville da være mere passende. Ved ikke om der er sådan nogle huller bag ved din kedel. Men jeg har lavet sådan nogle fladjern som jeg har stukket ned i hullerne. Det køler røgen betydeligt.
DSC00419.JPG

Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar