Trådløst interface

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Trådløst interface

Indlæg af Bop »

Hej nu har jeg omsider fået monteret sendere osv men der er en ting jeg ikke kan få til at virker hvis jeg eksempelvis vil starte og stoppe fyr pr pc
kan jeg godt men hvis jeg ændrer på evt kedeltemp og trykker opdater så får jeg besked om værdier ikke kan ændres nu prøv igen senere.
?
Hvordan kan det være har det noget med sendere at gøre ?? Det burde det vel ikke have når jeg kan starte og stoppe fyret ?
Har smidt en besked til Sonata & Falck men der er måske andre der har svaret .

Chip er 499 og stokerkontrol version 1.72
Selve chip til interface har jeg udskiftet da der både sad en i fyret fra ny og der også fulgte en med stokerkontrol men ligelidt har det hjulpet.

Er der nogen der har ide om hvad der kan være galt tak for det hej :roll:

Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Trådløst interface

Indlæg af Sonata »

Bop skrev:så får jeg besked om værdier ikke kan ændres nu prøv igen senere.
Dette symptom fremgik jo ikke af din PB i første omgang... men nu kan vi jo ligeså godt ta' den hér i tråden.

Man kan jo gå frem efter udelukkelsesmetoden, dvs. slæbe PC'en hen til fyret, så kablet kan sættes direkte i COM-porten. Hvis det stadig ikke virker, så ligger fejlen ikke i de trådløse enheder.

Har du nulstillet chipversionen i StokerKontrol efter du har skiftet chippen ud? Det er selvfølgelig ikke relevant, hvis du ikke har kørt med en anden chip tidligere - men det kan aldrig skade.
mvh Tom
Fyrdata
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Trådløst interface

Indlæg af Bop »

Hej jep det har jeg gjort
Altså nulstillet og jep har haft computer ved fyr så virker det .

Jeg tror der er et eller andet med sendere der står forkert ellers er det noget med pc en der driller men jeg vil skaffe en omformer til usb så er det nemmere at tage bærbar i fyrrum og checke det igen for jeg flytte stationær for at få hul og det virkede så fik jeg justeret sendere ind men tror måske at det har noget med tidsinterval at gøre men er lidt blank nu jeg lader det hvile :lol:
Men du må da godt tænke over hvad der kan være galt som sagt et simpelt stop går fint igennem og også start

Jeg har langt ca 45 meter mellem sendere
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 44 gange
Kontakt:

Re: Trådløst interface

Indlæg af H.S »

Hej prøv at lave afstanden kortere
der må gå noget tabt hvis du kan med direkte opkobling

Prøv evt med
Hyperterm_data_til_styring.pdf
Guide til brug af Hyper term med NBE Styring Ver over 4,9x
(475.13 KiB) Downloadet 120 gange
Fil til at sende (giver forbrugsdata tilbage)
send.txt
Data til at sende
(10 bytes) Downloadet 94 gange
Håber at du finder fejlen 8)


Bop skrev:Hej nu har jeg omsider fået monteret sendere osv men der er en ting jeg ikke kan få til at virker hvis jeg eksempelvis vil starte og stoppe fyr pr pc
kan jeg godt men hvis jeg ændrer på evt kedeltemp og trykker opdater så får jeg besked om værdier ikke kan ændres nu prøv igen senere.
?
Hvordan kan det være har det noget med sendere at gøre ?? Det burde det vel ikke have når jeg kan starte og stoppe fyret ?
Har smidt en besked til Sonata & Falck men der er måske andre der har svaret .

Chip er 499 og stokerkontrol version 1.72
Selve chip til interface har jeg udskiftet da der både sad en i fyret fra ny og der også fulgte en med stokerkontrol men ligelidt har det hjulpet.

Er der nogen der har ide om hvad der kan være galt tak for det hej :roll:
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Trådløst interface

Indlæg af Bop »

Tak jamen det gør jeg fik købt usb / serieport adapter den fungerer bare ikke til udstyret så må finde en anden type
ÆV

Godt Nytår

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Trådløst interface

Indlæg af Falck »

Bop skrev:Tak jamen det gør jeg fik købt usb / serieport adapter den fungerer bare ikke til udstyret så må finde en anden type
ÆV

Godt Nytår
Da jeg skulle have min trådløse til at virke, havde jeg 3 forskældige usb adabtere på før jeg fandt en der virkede.
Men køb dig et rigtigt instigskort til pc-en med seriel udgang på. Agrrrrr du havde jo haft den til at virke ude ved anlæget....
Hvis du tager den cd der var med rx-tx boxene og sætter den op så du er sikker på at hastigheden er den samme samt at de sender på samme kanal. Det kan også være at du skal fjerne strømmen fra boxene restart din pc samt styring og tænd for boxene igen. Her da bøvlede jeg med det i nogen tid, og ligepludselig var der hul i den, og hvad der blev lavet om blev jeg ikke helt klar over. Men min anbefaling er at checke opsætning i rx tx data.
Mht rækkevide så skal de have en fornuftig lang rækkevide, de sender på 430 mhz og med 10 mw (så vidt jeg husker) og med de små antenner der følger med så bør det give en rækkevidde på minimum 500 meter.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Trådløst interface

Indlæg af Bop »

Tak til de forskellige hjælpende råd.

Jeg har dog nu fundet ud af følgende trådløst virker som det skal.

Samt jeg har husket forkert da jeg første gang bar stationær PC ned til fyret for der har jeg så uheldigvis kun afprøvet start stop pr PC og ikke noget andet end selvfølgelig data kom frem i stokerkontrol.

Nå men fejlen er den samme når man er koblet direkte på nemlig man ikke kan opdatere værdier så fejlen ligger i styring nok hovedchip da jeg har 2 interface chip og begge gør det samme efter søgning efter ny chip det hjælper ingenting.

Så har emailet stokersoft omkring dette.

Nå men til andre evt interfacebrugere jeg ved ikke om der er nogen af jer der har været heldige at få en usb / serieadapter til at virke på en bærbar til fyret men jeg har opgivet jeg har købt 3 forskellige adaptere og forsøgt på 2 forskellige ret nye bærbare en Toshiba & en HP der er ikke nogen af dem hvor man kan få hul igennem.
Så ringede jeg til Expert en pc kyndig han sagde glem det det er meget tvivlsomt det overhovedet vil lykkes.
Han afviste der var andre mulige porte man kunne bruge på en bærbar.
Som han sagde det er lidt gammeldags at bruge serieport.

Så man kan da håbe på at man for lavet så der er usb stik på styringer i stedet for det vil da være noget nemmere da serieport jo ikke er særlig brugt mere.
På stokerkontrol anbefaler man en Sandberg adapter så den fik jeg så i dag men det hjælper heller ikke en dyt.
Om det vil fungere på en stationær ved jeg ikke for det er jo ikke det jeg skulle bruge.
Men det er så lykkeligt at det trådløse virker så derved er det kun et spørgsmål om hvad der er galt med styring på dette punkt.
Så Godt Nytår af skade bliver man som sagt klog sjældent rig.

icon_cheesygrin.gif :oops: :oops:

cigar.gif HAPPY NEW YEAR
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Trådløst interface

Indlæg af Bop »

Tilføjelse stokersoft forstår ikke det med Usbadapter men nu har det måske noget med den nye styring at gøre.

Men selve stying kører upåklageligt så det er vel småting de skal have rettet eller bare en fejl i en hovedchip.

Hej
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 44 gange
Kontakt:

Re: Trådløst interface

Indlæg af H.S »

Hej
Hvad gør den hvis du sender det jeg vedhætede med Hypertherm hvad kommer der så retur ??

Kommer der et par 200 byte tilbage
Et E0 E1 eller ingen ting

Prøv evt at sende denne
uden_crc.txt
Request data uden crc
(9 bytes) Downloadet 82 gange
Der er vel ikke et sted i din Styring hvor du kan vælge om data skal være med eller uden checksum ??
:great:
Og nej Hvorfor skulle RS 232 dø det er snart det eneste der er stabilt icon_cheesygrin.gif
USB er noget Consumer skrammel som fanden har skabt den dag han tog Bill Gates i ed :evil:
--------------
Har du været inde i Enheds håndtering under porte og se at din usb converter har fået en com port ??
Jeg har her flere usb convertere de er ikke lige stabile men kan alle koble op
Til din bærebare kan du få en PCMIA til Seril og i denne får din port en IRQ adresse
og virker som i gamle dage = Stabilt
Seriel RS 232 RS 485 MODbus osv er kanon til at få data stabilt¨'
USB er til at flytte ferie billeder med ;-))
OG er Plug & Pray :-(
Senest rettet af H.S 31 dec 2008 16:24, rettet i alt 1 gang.
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Trådløst interface

Indlæg af Bop »

Hej jamen jeg tog tyen ved hornene og bar stationær pc i fyrrum og det er ikke noget med forbindelse at gøre for den gør det også med serieport kabel forbindelse
Stokersoft vil undersøge problemet som ligger i den nye styring evt hovedchip eller andet sikkert bare en bagatel som måske kan fjernes ved en opdatering .

Hej

Men tak for ideer Mange Tak rart med alle råd man kan få herinde

Besvar