Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Billigere fyringsolie = lavere pille priser?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Billigere fyringsolie = lavere pille priser?

Indlæg af KimW » 29 dec 2008 14:23

"Selskaberne angiver de lavere priser på råolie op mod nytår som årsag til prissænkningerne, og det slår også igennem på fyringsolien til boligen. Her falder prisen for 1000 liter hos Statoil med 120 kr. til en listepris på 6.667 kr., og OK er på niveau med en pris på 6.671 kr. per 1000 liter."
http://epn.dk/privat/biler/article1554898.ece

+ velkomsttilbud til førstegangs købere og rabat for online betaling kan sagten høvle 500,- kroner mere af prisen.

Det bliver billigere og billigere med fyringsolien, så alle spekulationer i at pillepriserne skulle fordobles hen over vinteren bliver vist kun til luftkasteller.

Som jeg har skrevet her: viewtopic.php?f=11&t=4660
Så kan der stadigvæk gøres rimelige køb af piller.

Oliepriser : http://www.oliebranchen.dk/Priser/Fyringsolie.aspx


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Billigere fyringsolie = lavere pille priser?

Indlæg af MichaelK » 29 dec 2008 21:21

Hej


At pillepriserne skulle fordobles hen over vinteren, er nyt for mig. Hvor har du det fra?

Prisen på en vare, afhænger primært af 2 faktore. Dels konkurencen mellem sælgerne,
men også af udbud og efterspørgsel. Er efterspørgslen stor og udbudet lavt, så stiger
prisen.

I øvrigt har jeg svært ved at se en direkte sammenhæng, mellem prisen på olie og prisen
på træpiller. Det skulle da lige være, at transportudgiften mindskes og sælgerne kan
konkurerere på prisen ad den vej.

Bortset fra det, så regner jeg nu heller ikke med nogen prisstigning på træpiller. På det
punkt er jeg enig med dig.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Billigere fyringsolie = lavere pille priser?

Indlæg af Troldmand. » 29 dec 2008 21:39

Naeeee .. Michael, jeg har lige læst, at mange træpillefabrikanter har investeret i stor pille-foarbejdningsanlæ, selvfølgeligt fordi alle troede, at de høje oliepriser var kommet for at blive. Nu falder prisen voldsomt på olie, og vil pillefabrikanterne ikke drej nøglen, er der kun en vej for prisen på piller. Læste også at udnyttelsesgraden af træ der laves til piller kun er 40%, så der er rigtigt meget træ, der stadigt venter på at blive omformet til piller.
Det var i tråden med billige piller i Tyskland jeg fandt beretningen.....

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Billigere fyringsolie = lavere pille priser?

Indlæg af KimW » 30 dec 2008 00:16

MichaelK skrev:Hej


At pillepriserne skulle fordobles hen over vinteren, er nyt for mig. Hvor har du det fra?



Mvh.
Det fik jeg at vide af 2 forskellige leverandører i juni da jeg købte ind til vinteren.
Desuden har jeg fået disse to nyhedsbreve fra en helt 3. leverandør hhv 10/9 og 10/8:


Så kom prisstigningerne, som i vil se på vores webside, er priserne på de fleste produkter steget kraftigt i forhold til priserne i sidste nyhedsbrev. Men som nyhedsbrevsmodtager har du nu chancen for at nå at købe til meget lavere priser, men det er absolut sidste chance!!!!!!!.
Stort set alle de forhandlere vi kender til har sat deres priser op i forhold til før sommerferien, og vi er ret sikre på, at inden for den næste måned stiger priserne yderligere.
Vores indkøbspriser er på udvalgte varer steget med op til 20 % i forhold til før sommerferien.
Hvorfor er priserne så begyndt at stige? Det skyldes følgende parametre:
Olieprisen er fortsat meget høj. Olieprisen har godt nok, det meste af tiden været faldende siden udsendelsen af sidste nyhedsbrev, men den tendens fik en brat afslutning midt i uge 32, da terrorister i Tyrkiet sprængte en af de største olieledninger som forsyner Europa med olie. Denne hændelse førte øjeblikkelig til, at olieprisen begyndte at stige, hvilket den har gjort lige siden.
Endnu værre er, at transport-raterne fra Østeuropa er steget kraftigt indenfor de sidste 3 uger. Dette skyldes at der pludselig er kommet en kraftig opbremsning i antallet af lastbiler som leverer kød til Rusland. Størstedelen af den biobrændsel der leveres i Danmark, transporteres i lastbiler der er på vej tilbage til Danmark fra Rusland. Der mangler derfor nu lastbiler til at fragte varerne til Danmark, hvilket betyder store prisstigninger på transporten til Danmark, og nogle kan slet ikke få deres brændsel hjem til Danmark i øjeblikket.
Sidst men ikke mindst så stiger priserne altid på biobrændsel, når vi kommer til august og september, da producenterne altid, pga. den større efterspørgsel, hæver deres salgspriser.
Situationen på biobrændselsmarkedet har ikke været mere risikabel de sidste 2 år, end den er lige nu. Alle tegn peger på meget højere biobrændsels priser i denne sæson, end de 2 foregående sæsoner, så hvis du ved, at du skal bruge biobrændsel i denne sæson, er det tiden at få købt nu, priserne er allerede steget meget, men som nyhedsbrevsmodtager har du mulighed for, fortsat at spare mange penge ved at købe nu, men det er absolut sidste chance.
Vi ved med sikkerhed, at priserne I nærmeste fremtid vil stige yderligere, da flere af producenterne allerede har varslet yderligere prisstigninger.


2. nyhedsbrev:


"Det er ikke altid, det er god at få ret!!!! For eksempel ikke når man forudsiger, at biobrændsels priserne vil stige kraftigt og dette så rent faktisk også sker. Vi startede allerede i foråret med, via dette nyhedsbrev, at informere vores ”gamle” kunder om, at vi regnede med at i denne sæson ville priserne stige meget mere og hurtigere end de foregående år, dette er nu et faktum. På udvalgte varer er vores indkøbspriser steget med næsten 30 % indenfor den sidste måned, så store prisstigninger på en måned har vi aldrig oplevet før. Så vi er glade for, at rigtigt mange af vores ”gamle” kunder nåede at handle, mens priserne var på det laveste niveau.
De alt afgørende årsager til de kraftige stigninger på biobrændsel i øjeblikket, er mangel på transport muligheder fra Østeuropa samt den høje oliepris.
Kan det så ikke længere betale sig at fyre med biobrændsel? Jo helt sikkert!!! Godt nok er biobrændsels priserne, på udvalget varer, allerede næsten lige så høje som de var sidste vinter, men da fyringsolien i samme periode er steget MEGET mere end biobrændsel, er der stadigvæk meget store besparelser ved at fyre med biobrændsel. Som prisbillede er lige nu, koster det for eksempel kun cirka halvdelen at fyre med træpiller i forhold til olie.
Vores forventning til fremtiden er, at både olie og biobrændsel vil stige yderligt frem til næste forår, på kort sigt vil olien nok falde lidt tilbage, men så snart vi når frem til starten af vinteren, vil den stige igen, måske allerede midt på efteråret. Besparelsen ved at fyre med biobrændsel vil derfor også denne vinter være meget stor. Vi er næsten 100 % sikre på at biobrændsel vil stige mere, end den allerede har gjort, rent faktisk tror vi den vil stige meget mere, så hvis man ikke har købt ind til denne vinter, så er det om at få det gjort nu."

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Billigere fyringsolie = lavere pille priser?

Indlæg af KimW » 30 dec 2008 01:03

Jeg glemte at skrive at det er Nettobraende.dk der sendte nyhedsbrevene: http://www.nettobraende.dk/traepiller%208%202008.php


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Billigere fyringsolie = lavere pille priser?

Indlæg af Ole S. » 30 dec 2008 01:19

KimW skrev: Det fik jeg at vide af 2 forskellige leverandører i juni da jeg købte ind til vinteren.
Desuden har jeg fået disse to nyhedsbreve fra en helt 3. leverandør hhv 10/9 og 10/8:


Så kom prisstigningerne, som i vil se på vores webside, er priserne på de fleste produkter steget kraftigt i forhold til priserne i sidste nyhedsbrev. Men som nyhedsbrevsmodtager har du nu chancen for at nå at købe til meget lavere priser, men det er absolut sidste chance!!!!!!!.
Stort set alle de forhandlere vi kender til har sat deres priser op i forhold til før sommerferien, og vi er ret sikre på, at inden for den næste måned stiger priserne yderligere.
Vores indkøbspriser er på udvalgte varer steget med op til 20 % i forhold til før sommerferien.
Hvorfor er priserne så begyndt at stige? Det skyldes følgende parametre:
Olieprisen er fortsat meget høj. Olieprisen har godt nok, det meste af tiden været faldende siden udsendelsen af sidste nyhedsbrev, men den tendens fik en brat afslutning midt i uge 32, da terrorister i Tyrkiet sprængte en af de største olieledninger som forsyner Europa med olie. Denne hændelse førte øjeblikkelig til, at olieprisen begyndte at stige, hvilket den har gjort lige siden.
Endnu værre er, at transport-raterne fra Østeuropa er steget kraftigt indenfor de sidste 3 uger. Dette skyldes at der pludselig er kommet en kraftig opbremsning i antallet af lastbiler som leverer kød til Rusland. Størstedelen af den biobrændsel der leveres i Danmark, transporteres i lastbiler der er på vej tilbage til Danmark fra Rusland. Der mangler derfor nu lastbiler til at fragte varerne til Danmark, hvilket betyder store prisstigninger på transporten til Danmark, og nogle kan slet ikke få deres brændsel hjem til Danmark i øjeblikket.
Sidst men ikke mindst så stiger priserne altid på biobrændsel, når vi kommer til august og september, da producenterne altid, pga. den større efterspørgsel, hæver deres salgspriser.
Situationen på biobrændselsmarkedet har ikke været mere risikabel de sidste 2 år, end den er lige nu. Alle tegn peger på meget højere biobrændsels priser i denne sæson, end de 2 foregående sæsoner, så hvis du ved, at du skal bruge biobrændsel i denne sæson, er det tiden at få købt nu, priserne er allerede steget meget, men som nyhedsbrevsmodtager har du mulighed for, fortsat at spare mange penge ved at købe nu, men det er absolut sidste chance.
Vi ved med sikkerhed, at priserne I nærmeste fremtid vil stige yderligere, da flere af producenterne allerede har varslet yderligere prisstigninger.


2. nyhedsbrev:


"Det er ikke altid, det er god at få ret!!!! For eksempel ikke når man forudsiger, at biobrændsels priserne vil stige kraftigt og dette så rent faktisk også sker. Vi startede allerede i foråret med, via dette nyhedsbrev, at informere vores ”gamle” kunder om, at vi regnede med at i denne sæson ville priserne stige meget mere og hurtigere end de foregående år, dette er nu et faktum. På udvalgte varer er vores indkøbspriser steget med næsten 30 % indenfor den sidste måned, så store prisstigninger på en måned har vi aldrig oplevet før. Så vi er glade for, at rigtigt mange af vores ”gamle” kunder nåede at handle, mens priserne var på det laveste niveau.
De alt afgørende årsager til de kraftige stigninger på biobrændsel i øjeblikket, er mangel på transport muligheder fra Østeuropa samt den høje oliepris.
Kan det så ikke længere betale sig at fyre med biobrændsel? Jo helt sikkert!!! Godt nok er biobrændsels priserne, på udvalget varer, allerede næsten lige så høje som de var sidste vinter, men da fyringsolien i samme periode er steget MEGET mere end biobrændsel, er der stadigvæk meget store besparelser ved at fyre med biobrændsel. Som prisbillede er lige nu, koster det for eksempel kun cirka halvdelen at fyre med træpiller i forhold til olie.
Vores forventning til fremtiden er, at både olie og biobrændsel vil stige yderligt frem til næste forår, på kort sigt vil olien nok falde lidt tilbage, men så snart vi når frem til starten af vinteren, vil den stige igen, måske allerede midt på efteråret. Besparelsen ved at fyre med biobrændsel vil derfor også denne vinter være meget stor. Vi er næsten 100 % sikre på at biobrændsel vil stige mere, end den allerede har gjort, rent faktisk tror vi den vil stige meget mere, så hvis man ikke har købt ind til denne vinter, så er det om at få det gjort nu."
Hej

Ikke for at kritisere. Men hele denne smøre lyder da som ren salgsgas i mine ører fra Nettobrænde´s side. Det er rene gætterier langt det meste, og det lugter langt væk af at de bare vil sælge piller, hvilket jeg selvfølgelig godt forstår.

Olieprisen er historisk lav nu, og pillepriserne har vel også en svag faldende tendens. Og det er jo lige stik modsat af, hvad de forudså?????

Så alt ialt synes jeg ikke deres nyhedsbrev kan bruges til ret meget desværre, måske nærmere lidt vildledende.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Billigere fyringsolie = lavere pille priser?

Indlæg af Bop » 30 dec 2008 07:20

Hej Giver Ole Ret

Salgsgas

Pt kan jeg da i område købe rigtig gode piller til 1700 incl moms så de må skrive hvad de vil skulle det så stige vildt så må man jo blande med korn som er godt under 100 kr kg
Så lad være med at tro på det gas.

Godt Nytår :great:

Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Billigere fyringsolie = lavere pille priser?

Indlæg af Fiahgt » 30 dec 2008 08:36

Det er salgsgas men der er nu noget om snakken med hensyn til manglende transport fa øst til vesteuropa der er ikke samme antal lastabiler som der var førhen. Men det kommer igen bare ikke før efter vi selv er kommet til penge igen efter finanskrisen

mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Billigere fyringsolie = lavere pille priser?

Indlæg af mr.mcp » 30 dec 2008 08:44

Bop skrev:Hej Giver Ole Ret

Salgsgas

Pt kan jeg da i område købe rigtig gode piller til 1700 incl moms så de må skrive hvad de vil skulle det så stige vildt så må man jo blande med korn som er godt under 100 kr kg
Så lad være med at tro på det gas.

Godt Nytår :great:
Jeg vil da håbe at korn er meget under 100 kr/kg, ellers bliver det sku dyrt icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Billigere fyringsolie = lavere pille priser?

Indlæg af Bop » 30 dec 2008 09:05

GG UPS pr 100 kg GG Smutter


Besvar