Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat C2 1998 - For højt forbrug

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
Martin_C2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 mar 2008 23:13
Mit fyr: Passat C2
Areal: 177
Brændsel: træpiller - flexheat
Dagligt forbrug: 40
Geografisk sted: Tjæreborg

Passat C2 1998 - For højt forbrug

Indlæg af Martin_C2 » 22 mar 2008 23:30

Hej

Har lige et par spørgsmål til en Passat C2 fra 1998

Forbruget er konstant ca. 40 kg dagligt, hvilket jeg mener er rimelig højt. Jeg har det sidst halve år gået og eksperimenteret med forskellige indstillinger. Har skruet op og ned for blæser, kommer den ned under 40 brænder den ikke pillerne helt op og man kan se halve uforbrændte piller i asken – Se billede. Om jeg blæseren står på 45-55 giver ingen forskel.
Indskubsmotoren står på 6.
Metaldelen fra pillekammer til brandkammer er sænket helt.

A. Nogen gode ideer til at få forbruget ned?
B. Har læst lidt om trækregulator, kan det gøre en forskel?
C. Skal der sten i siden i brandkammeret for at få et varmer brandkammer?
D. Skal jeg købe et reduceringssæt? C2 bruges vist til større huse
E. Jeg har cirkulationspumpen til at sidde lige efter fyret, ekspansionsbeholderen sidder inde i huset. Kan det være en fordel at have den før pumpen så man undgår at pumpen som det første pumper varmt vand op i beholderen, og dermed ”fyrer” på loftet.

Jeg har vedhæftet et par billeder

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Fakta

Hus er 177 m2.
Ældre hus der ikke er optimal isoleret.
Træpiller – Flex-heat
Jeg har termostater på radiatorene som skruer 4 grarder ned fra kl 23.00 om aften til kl 16.00 næste eftermiddag.
Når jeg åbner ind til brandkammeret stiger iltprocentent til 17 %.
Røgtemp: 120 grader
Fremløb setpunkt: 70 grader


Venlig Hilsen
Martin


levi

Re: Passat C2 1998 - For højt forbrug

Indlæg af levi » 23 mar 2008 14:44

Jeg ville ringe til passat og høre om mulighederne for at neddrosle din C2 stoker til en mindre ydelse - den kan jo normalt opvarme op til 400 m2, så nok ingen tvivl om at den er total fejldimensioneret til dit behov.

Når dit anlæg er så fejldimensioneret som det er, kommer du nok aldrig ned på det "korrekte" pilleforbrug, din kedel vil altid være for stor, og derfor bruge mere end en korrekt dimensioneret kedel ville have gjort.

Jeg går ud fra du har købt den brugt, ellers er du blevet meget vildledt ved handlen!.

P.S - Gør lige din kedel ren, den skal passes og plejes - og behandles godt :0)

Brugeravatar
Raverlution
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 18 nov 2007 16:41
Mit fyr: Passat c2 400L. fra 1996 M. Ilt-styrring
Areal: 210
Brændsel: Hvede
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: Feb-Mar 09. 25-30 kg
Geografisk sted: Padborg

Re: Passat C2 1998 - For højt forbrug

Indlæg af Raverlution » 25 mar 2008 19:27

Martin_C2 skrev:Hej

Har lige et par spørgsmål til en Passat C2 fra 1998

Forbruget er konstant ca. 40 kg dagligt, hvilket jeg mener er rimelig højt. Jeg har det sidst halve år gået og eksperimenteret med forskellige indstillinger. Har skruet op og ned for blæser, kommer den ned under 40 brænder den ikke pillerne helt op og man kan se halve uforbrændte piller i asken – Se billede. Om jeg blæseren står på 45-55 giver ingen forskel.
Indskubsmotoren står på 6.
Metaldelen fra pillekammer til brandkammer er sænket helt.

A. Nogen gode ideer til at få forbruget ned?
B. Har læst lidt om trækregulator, kan det gøre en forskel?
C. Skal der sten i siden i brandkammeret for at få et varmer brandkammer?
D. Skal jeg købe et reduceringssæt? C2 bruges vist til større huse
E. Jeg har cirkulationspumpen til at sidde lige efter fyret, ekspansionsbeholderen sidder inde i huset. Kan det være en fordel at have den før pumpen så man undgår at pumpen som det første pumper varmt vand op i beholderen, og dermed ”fyrer” på loftet.

Jeg har vedhæftet et par billeder

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Fakta

Hus er 177 m2.
Ældre hus der ikke er optimal isoleret.
Træpiller – Flex-heat
Jeg har termostater på radiatorene som skruer 4 grarder ned fra kl 23.00 om aften til kl 16.00 næste eftermiddag.
Når jeg åbner ind til brandkammeret stiger iltprocentent til 17 %.
Røgtemp: 120 grader
Fremløb setpunkt: 70 grader


Venlig Hilsen
Martin
Hej..

for det første skal du se og rense din keddel. skrab alt "slagger" af i brændkamemret og støvsug det op. åben topdækslet og "rør" de "rørepinde" rundt og krads også slagger af der og støvsug det op! det skal gøres hver 3 uge.

For det andet skal du have en topsten i ellers er det klart den ikke brænder godt. utroligt den ikke bruger mere så. træpiller/flis skal have luft ovenfra og det kan den ikke få vis du ikke har stenen i så "flyver" luften bare ud af skorstenen.

For det tredje skal du have en thermostatisk shuntventil på (sys ikke jeg kunne se du havde en) så der altid er 60 grader varmt vand i kedlen. ellers tærer den alt for hurtigt.

For det fjere skal du stiller max blæser på 80% og min. blæser på 25% derved ungår du at det ligger og "ulmer" der gik længe før jeg fandt ud af at min. blæser skal stå på 25%

skubberen skal køre i 0,4 sek. ved træpiller.

"metalpladen" skal du have helt oppe ved fyring med træpiller.

Det er en god ide at have en trækregulator på men det kan dinskorstensfejer måle sig frem til om det er nødvendigt.

det er ikke nødvendigt med et reduktionssæt da du har kab-styring på fyret. den kan komme så langt ned i ydelse (3kw) mit hus er ca 150 og 74 kælder alt sammen opvarmet til ca. 23-25 grader døgnet rundt og mit forbrug er 25 kg miniflis. i døgnet.

tag og skru dit setpunkt til 75-80 grader.

når kedlen er slukket og lågerne åbne skal ilt-procenten være min. 19% gerne 20% højere kan den heller ikke komme. (vis den viser mindre skal du rense den vis det ikke hjælper skal du have en ny) (koster ca 1000 KR)

håber du kunne bruge det til noget. icon_cheesygrin.gif vis der er andet må du jo skrive. det skal nok hjælpe hvertfald 10 kg mindre vis ikke mere.,

Mvh Kenn
Mvh Kenn.

Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)

Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb

Brugeravatar
Raverlution
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 18 nov 2007 16:41
Mit fyr: Passat c2 400L. fra 1996 M. Ilt-styrring
Areal: 210
Brændsel: Hvede
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: Feb-Mar 09. 25-30 kg
Geografisk sted: Padborg

Re: Passat C2 1998 - For højt forbrug

Indlæg af Raverlution » 25 mar 2008 19:32

Jo forresten.

tjek alle dine pakninger. den i lugen. den i topdækslet, den i magasin. og den i bagpladen på magasinet. vis de er mere end 5 år ville jeg skifte dem ellers "suger den falsk" luft og iltprocenten vil blive for høj og derved vil den blive ved med at "hælde" piller ind.

P.s. det er en 15mm "snor-pakning. den kan fås ved bygma og er ikke særlig dyr. og den koster spidsen af en jetjager ved http://www.Passat.dk

Mvh Kenn
Mvh Kenn.

Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)

Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb

Brugeravatar
Raverlution
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 18 nov 2007 16:41
Mit fyr: Passat c2 400L. fra 1996 M. Ilt-styrring
Areal: 210
Brændsel: Hvede
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: Feb-Mar 09. 25-30 kg
Geografisk sted: Padborg

Re: Passat C2 1998 - For højt forbrug

Indlæg af Raverlution » 25 mar 2008 19:37

Har du ikke en bruger-manual til den?
hvad har du sat ilt-procent til? ved de 4 forskellige indstillinger?
Mvh Kenn.

Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)

Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb


Martin_C2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 mar 2008 23:13
Mit fyr: Passat C2
Areal: 177
Brændsel: træpiller - flexheat
Dagligt forbrug: 40
Geografisk sted: Tjæreborg

Re: Passat C2 1998 - For højt forbrug

Indlæg af Martin_C2 » 25 mar 2008 22:29

Hej Folkens


Tak for svarene


Jeg må lige forsvare mig lidt angående rengøring. I kedlen har jeg ladet de halve uforbrændte piller ligge så man kunne se det visuelt i mit indlæg. Men det kan ikke forsvare slagger på væggene og ved skorstenen – jeg må igang med støvsugeren :) .


Til Søren :)
Jeg kan godt se ideen i et reduceringssæt, set ud fra det synspunkt, at fyret ikke kan komme ned på det minimumsforbrug jeg har brug for. Men fyret går næsten aldrig i pausefyring! Den kommer højst til 71-72 grader (setpunktet er 70 grader).
En anden effekt af et reduceringsæt er vel at fyret kommer til at ”arbejde” mere og derved stiger forbrændingstemperaturen. Vil det varme vandet bedre?

Ang. størrelsen på fyret, så fulgte den med gård jeg købte for et lille år siden icon_cheesygrin.gif

Til Kenn :)

Jeg går ud fra at topstenen er den ca. 8-10 cm tykke sten som er lige over flammen. Sådan en er også monteret, selvom det kan være svært at se.

Der er monteret en shunt ventil som står på 60 grader, den kan skimtes på billede 4. Den blå enhed.

Det med at blæsen skal stå på min 25 % og max 80 % forstår jeg ikke helt. Jeg har kun mulighed for, i program 2 (normal fyring når det er iltstyring), at stille på blæseren i et interval mellem 30-90 %.

0,4 sek, hvad svare det til i step på stepmotoren. Jeg kan styre min fra step 1 til 6

Jeg køre med iltstyring version B 4.03. Hvad betyder kab-styring?


Hvad får jeg ud af at forhøje mit setpunkt?


Ang pakning, så tror jeg ikke de er blevet skiftet de sidste 10 år….. Dem vil jeg lige skifte. Hedder de ikke andet end snorpakninger? Jeg synes jeg har læst om en form for glaspakning, for at de kan holde til varmen…

Jeg har den ”ubruglige” brugervejledning og har også bladet de 15-20 sider omkring iltstyring igennem mange gange. Dog synes jeg ikke den hjælper mig nok..

Jeg har følgende setpunkter

9% under 70 grader og 12 % over 70 grader


Jeg står stadig væk tilbage med et par spørgsmål:
Skal jeg købe et reduceringssæt
Hvor meget kan rengøring gøre på forbruget, ikke at jeg ikke vil skrabe slagger af, men regner ikke med en ordentlig hver 3 uge kan spare mange kg piller. (i øjeblikket skraber jeg lidt aske ud hver
dag. )
Hvad er kab-styring
Hvad får jeg ud af at forhøje setpunktet
Jeg har cirkulationspumpen til at sidde lige efter fyret, ekspansionsbeholderen sidder inde i huset. Kan det være en fordel at have den før pumpen så man undgår at pumpen som det første pumper
varmt vand op i beholderen, og dermed ”fyrer” på loftet.


Venlig Hilsen
Martin

Brugeravatar
Raverlution
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 18 nov 2007 16:41
Mit fyr: Passat c2 400L. fra 1996 M. Ilt-styrring
Areal: 210
Brændsel: Hvede
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: Feb-Mar 09. 25-30 kg
Geografisk sted: Padborg

Re: Passat C2 1998 - For højt forbrug

Indlæg af Raverlution » 26 mar 2008 12:29

ok ja lagde bare ikke lige mærke til stenen:D

så heller ikke lige at du havde shunt på.

okay. så er det den gamle styrring du har, tjekked lige på google. bare med det "nye" udseende men så ved jeg ikke hvad indstillinger du skal køre med. i den brugermanual du har fået står der ikke nogle ca. indstillinger med træpiller, og flis og korn? prøv ellers at ringe til passat og høre af hvad du skal køre med af indstillinger.

stille dit set-punkt op giver længere levetid for din keddel (tærring) det er specielt en god idé at køre med 80 grader når du fyrer med korn da det nedbryder en del af de syrer der er i korn.

ang pakning. så ville jeg skifte den vis den er 10 år gammel, det skulle gerne hjælpe en del på forbruget. jo det hedder vist en glas-snorpakning og den skal være 15 mm tyk. men bygma har den. de bruger dem til brændeovne. og i magasinet er det en skumpakning du skal have. men den skal du have ved passat.dk

prøv og stil den på 7% under 70 og 16% over 70, så husk og sæt dit sætpunkt på 75 grader.

jeg kender ikke den styring du kører med men da jeg skulle have ny (jeg havde den helt gamle uden noget ilt-styrring) fik jeg at vide at ved og købe en ny kab-styrring med iltsonde kunne det ikke betale sig at sætte et reduktionssæt i. Da den kab-styrring kan komme ned på 3kw i ydelse som jo er ingenting. så jeg syntes du skal ringe til passat på nr. 86652100 og snakke med michael og spørge hvad han syntes du skal gøre.

rengørring gør ikke noget specielt ved dit forbrug men sikrer en lang levetid på din keddel.

Mvh Kenn
Mvh Kenn.

Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)

Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb

Brugeravatar
Raverlution
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 18 nov 2007 16:41
Mit fyr: Passat c2 400L. fra 1996 M. Ilt-styrring
Areal: 210
Brændsel: Hvede
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: Feb-Mar 09. 25-30 kg
Geografisk sted: Padborg

Re: Passat C2 1998 - For højt forbrug

Indlæg af Raverlution » 28 mar 2008 21:25

har du fået løst problemet?
Mvh Kenn.

Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)

Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb

Martin_C2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 mar 2008 23:13
Mit fyr: Passat C2
Areal: 177
Brændsel: træpiller - flexheat
Dagligt forbrug: 40
Geografisk sted: Tjæreborg

Re: Passat C2 1998 - For højt forbrug

Indlæg af Martin_C2 » 28 dec 2008 09:46

Hej

En lille opdatering på mit problem fra foråret


Jeg fik monteret en trækregulator og et par uger senere et reduceringssæt.


Trækregulatoren gav ingen forskel. Jeg vil personlig ikke anbefalde den da den ikke er helt tæt. Det betyder at der engang imellem er røg i værkstedet :-(

Reduceringssættet, det er tilgengæld en succes. Jeg regner med at der lige fra starten har manglet sten i siden på mit fyr. Bare det at få de sten sat op giver en meget bedre forbrænding og dermed en højre varme, hvilket sjov nok betyder at den går meget mere i pausefyring... logisk konsekvens af den bedre forbrænding og at jeg fik den sat i foråret hvilket betød mindre behov for varme.


Nu er det så blevet efterår og koldt. og mit forbrug er ca. 10 kg under sidste år pr døgn.

Det kan helt sikker anbefaldes at købe reduceringssættet, hvis fyret er for stort :-) Det er også lige til at sætte i, kræver ikke det store.... kun at man skal ned i magasinet og lave et par gevindhuller.... det var lidt bøvlet at få kroppen derned :-)

PS. At rense fyret totalt og især at skrappe alt slagger af i røgrørene gave også en klar forbedring :-)

Venlig Hilsen
Martin Birkkjær

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Passat C2 1998 - For højt forbrug

Indlæg af Flunk » 29 dec 2008 07:06

Tak for tilbagemelding, det er rart når det ender godt.
Håber den kan køre mange år endnu.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Besvar