Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Andet end piller??

Spørgsmål vedr. Pellx samt det tilbehør der laves til Pellx Brændere
Besvar
Petter Pellx
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 jan 2007 18:33
Mit fyr: Ikke udfyldt

Andet end piller??

Indlæg af Petter Pellx » 29 jan 2007 21:37

Ja, jeg ved det godt... Det hedder en TRÆpillebrænder... Men for fanden. De piller blir jo dyrere for hver sæson, der går. Vi er i hænderne på oliekartellignende instanser. Godt at stokerpiller.dk arbejder på noget fællesordning, som forhåbentlig kan holde prisernes himmelflugt i ave.
Men indtil da, våger den indre sparegris over alternativerne, for en rigtig stoker er jo en større investering..

På agromek så man et par eksempler på rapsoliepressere, som tilmed lavede herlige brændbare pølser af tørstoffet. Og så var tanken jo nærliggende... Ind i fars træpillebrænder!

Ved godt man ikke kan putte sådan noget direkte i sin pellx, det er den vist slet ikke konstrueret til. Men kunne man måske blande lidt af den slags eller andet godt i sine piller, bare det har den rette diameter? Der er en meget høj brændværdi i dette "affald". Er der nogen, der har erfaring med den slags eksperimenter...?


Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 29 jan 2007 22:54

Hej petter
Jeps eksperimenter det er lige mig :)

Jeg har som du ved også en der er føt pillebrænder, men vedkommende der har opfundet den valgte at kalde den multi 22 ,og nu er det sådan at i min verden betyder multi "alt" altså en brænder der kan brænde alt, men nej dette er ikke tilfældet, så det tænkte jeg der burdte laves lidt om på =div. forsøg med brændsel :)
Den har efter hånden prøvet lidt af hvert Ren rapspiller er ude mærket men giver dog en del aske og askekager Men blandet med træpiller 60/40 køre det ok men dog stadig med en del aske
har også leget med majs piller (dufter af pop korn) Men de giver også en del askekager men igen blandet 60/40 med træpiller er det ok.
den kan også fint brænde korn blandet med træpiller men der må helst ikke være mere end 25-30 % korn i blandet

Så fakta er at (min) pillebrænder godt kan brænde andet end træpiller når bare blandings forholdene ikke overstiger 60/40 for de fleste brændselstyper
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Petter Pellx
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 jan 2007 18:33
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Petter Pellx » 02 feb 2007 09:11

Hej Per!

Fedt der er nogen, der tør vove pelsen :D Jeg synes, du er kommet frem til nogle spændende resultater. Men hvad er forskellen på den der Multi 22 og en almindelig Pellx?

Mvh

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 02 feb 2007 20:40

Hej Petter
Som sådan tror jeg ikke der er den store på hvordan de brænder pillerne af, der hvor forskællen ligger er nok mere styringen !
Nu kender jeg ikke ret meget pellex, men jeg vil da umidelbart mene at du burdte kunde brænde stort set det samme som jeg, hvis du skulde komme på disse kanter ( besøge klaus ) er du hvelkommen til at kikke forbi og se hvordan sådan en rød djævel køre, og jeg har skam også nogle brændsels prøver du kan få med hjem til at teste med.
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Petter Pellx
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 jan 2007 18:33
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Petter Pellx » 02 feb 2007 23:57

Takker for invitationen, det lyder sgu ikke så ringe endda:-)
Altid fedt at få tjekket noget maskineri, så får man bedst forståelse for, hvordan det virker.

God weekend. P


Besvar