Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Træflis frem for piller?

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Træflis frem for piller?

Indlæg af svæver » 24 dec 2008 14:50

Hejsa

Nu er det jo ikke sikkert,faktisk tror jeg ikke at det er,at det er pvc, pvc er næsten forbudt at bruge/lave i Danmark det kræver disp. osv---
men det kunne jo være PE, som faktisk er væsentlig renere end olie, (cracket gas).
Se evt http://www.holm-holm.dk/pe.htm

Jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB


bmwpowah
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 05 dec 2008 21:50
Mit fyr: Kostrezewa Mini Bio 10kW
Areal: 117
Brændsel: 8mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: 15-25kg
Årligt forbrug: 5-6T
Geografisk sted: Randers NØ (8930)
Kontakt:

Re: Træflis frem for piller?

Indlæg af bmwpowah » 24 dec 2008 17:45

sikke en hellighed herinde, skal lige siges, det er noget jeg køber med hos en forhandler.. som jeg har fået af vide skal blandes om med mit flis, det eneste jeg ved er at det ikke er PVC, det er hakkede plastikstykker. Der er ingen former for røg fra skorstenen eller lugt på anden måde.. men som sagt, er det noget jeg får med i sække fra forhandler
PILLE PILLE! :)
Bio Mini 10kW, Land og Fritid DLG 8mm Piller
100L Baxi Prisme Combi

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Træflis frem for piller?

Indlæg af Julehund » 24 dec 2008 22:04

det kunne være sjovt at se et data-blad på det produkt du tilsætter!! hvis det er noget du køber hos din forhandler, må det jo være iorden! :)

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Træflis frem for piller?

Indlæg af Ole S. » 24 dec 2008 23:54

bmwpowah skrev:sikke en hellighed herinde, skal lige siges, det er noget jeg køber med hos en forhandler.. som jeg har fået af vide skal blandes om med mit flis, det eneste jeg ved er at det ikke er PVC, det er hakkede plastikstykker. Der er ingen former for røg fra skorstenen eller lugt på anden måde.. men som sagt, er det noget jeg får med i sække fra forhandler
Hej

Det lyder da spændende, men med hvilken begrundelse skal der tilsættes plastic i dit flis??? Det lyder meget mystisk, har aldrig hørt om det :roll:

Kan ikke tro at det er lovligt at brænde af i dit anlæg. Vil da ikke håbe at din forhandler har bildt dig en løgn ind.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

bmwpowah
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 05 dec 2008 21:50
Mit fyr: Kostrezewa Mini Bio 10kW
Areal: 117
Brændsel: 8mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: 15-25kg
Årligt forbrug: 5-6T
Geografisk sted: Randers NØ (8930)
Kontakt:

Re: Træflis frem for piller?

Indlæg af bmwpowah » 25 dec 2008 00:14

Dét er jo netop det, jeg plejer ikke selv at hente træflis og plast hjem, jeg er netop flyttet til huset hvor det bliver brugt, så jeg anede det jo ikke. Derfor ville jeg jo gerne vide om der var andre der gjorde det, problemet er jeg bruger 3x25kg flis om dagen til 100kvm, det er en gammel kedel og et hjemmebygget fyr... så jeg gik i overvejelserne om at købe en baxi 1.5 350l da jeg kan få en fabriksny til.. lad os sige favorabel pris..
Den bruger ikke helt så meget når det er piller, men stadig.. alt for meget i mine øjne
PILLE PILLE! :)
Bio Mini 10kW, Land og Fritid DLG 8mm Piller
100L Baxi Prisme Combi


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Træflis frem for piller?

Indlæg af Ole S. » 25 dec 2008 00:24

Hej

Hvis du kan anskaffe en Baxi til laaangt under halv pris, er det da bare med at få den gamle kylet ad he..... til. Det plastic halløj der lyder altså helt hen i skoven, har du prøvet at fyre uden plastic, dit forbrug er helt galt. Forstå ikke helt, du skriver i din profil at du bruger 35kg flis, og nu i teksten 3x25kg???
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Træflis frem for piller?

Indlæg af Julehund » 25 dec 2008 00:34

vil da håbe at vi kan få lidt lys på det firma du henter hos!! den der med plastik, holder ikke!! et olie produkt... ja nemlig ja..

Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Træflis frem for piller?

Indlæg af Fiahgt » 25 dec 2008 01:21

Nu er PE jo også faktisk et olieprodukt der kommer som granulat det er dog CO2 neutralt men ellers uskadeligt. Det er et produkt baseret på olie og kan kun smuldres x antal gange efter støbining og skal derefter kasseres og destrueres da det ellers bliver ustabilt. Det er dog tosset godt at blande op itræflis og afrens og korn hvis man fyrer på nogle af disse produkter. Men det er nok ikkke lovligt at fyre på det, men det er vel heller ikke lovligt at fyre med vådt træ selvom folk gør det.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Træflis frem for piller?

Indlæg af MichaelK » 25 dec 2008 10:17

Hej


PE granulat, som der sikkert er tale om her, vil sandsynligvis være kategoriseret som affald når
det afbrændes på denne måde. Det er ulovligt i følge biomassebekendtgørelsen, hvor der står
at man kun må fyre med rent træ. Vi er sikkert nogle herinde, der husker sagen fra Bornholm.
Der blev hele sendinger af træpiller, dømt ulovlige til afbrænding i private anlæg. Netop på grund
af plastikrester i pillerne. Den side af sagen lader jeg ligge forløbigt.

Jeg hæfter mig nu mere ved overvejelserne, ang. udskiftning af det hjemmebyggede anlæg.
At bruge en BAXI, der snildt opvarmer 350 kvm, til opvarmning af 90-100 kvm, er vel lige lovlig
voldsomt?

Personligt havde jeg nok undersøgt mulighederne for, at bruge en træpilleovn i stedet. Selv
med en ny stålskorsten, og evt. et lille varmeflytningsanlæg, snakker vi vel ca. 40.000 kr. for
en komplet installation. Den opsætning vil vel være noget bedre rent fyringsmæssigt?


Mvh. og glædelig jul :great:


PS.:
Til sidst lige en kommentar til vores såkaldte hellighed som du udtrykte det bmwpowah.
Der er sikkert mange, der har smidt noget i brændeovnen, der ikke egentlig ikke måtte
brændes deri. Det der fik os op af stolen, var vel mere det forhold, at din afbrænding af
granulaten foregår så systematisk og konsekvent. At det skulle være befordrende for
fyringsøkonomien, og dermed en god forretning, vil jeg stille mig meget tvivlende over for.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

bmwpowah
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 05 dec 2008 21:50
Mit fyr: Kostrezewa Mini Bio 10kW
Areal: 117
Brændsel: 8mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: 15-25kg
Årligt forbrug: 5-6T
Geografisk sted: Randers NØ (8930)
Kontakt:

Re: Træflis frem for piller?

Indlæg af bmwpowah » 25 dec 2008 13:22

Ja glædelig jul :)

Det er også iorden, jeg spørger jo for at få mere viden. Normalt forhører jeg mig jo ved de forskellig smede, og de fyrer med alt hvad der ligger først for..
Der er det jo ikke just økologien men økonomien der bliver tænkt på.

Men jeg vil overveje hvordan jeg kan få mig et lidt bedre anlæg, står bare med en baxi til ca 10000+moms

Så det var jo en "billig" løsning, men når kedlen er gået ud vil jeg lige se om der overhovedet er røgvendere i, det kunne jo være det kunne holde lidt på varmen.
PILLE PILLE! :)
Bio Mini 10kW, Land og Fritid DLG 8mm Piller
100L Baxi Prisme Combi


Besvar