Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nedfaldsrøret tilstoppes

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
Brugeravatar
birkla
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 06 sep 2007 12:34
Mit fyr: Bio18 Hercules
Areal: 135
Brændsel: Barlinek 8mm
Dagligt forbrug: 24,25kg
Årligt forbrug: 7½ tons
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af birkla » 21 dec 2008 08:09

Charlotte skrev:Den står på 1.15 i pillemængde og 110 i lufttilførsel, for der er røgen i skorstenen klar. Der kan den holde kedlen på 60 grader og asken er mørkebrun. Vi fylder mellem 11 og 13 sække på om ugen a 16 kg. Der er en hård klump slagger efter ca. 4 dage, men ellers tømmer jeg skuffen 1 gang om ugen hvor den er fyldt, uden top.
Faldet på røret er jo standard da det er i metal stykket de sætter sig fast, og jeg kan ikke se der sidder noget, og den kører jo også fint i nogle gange 1 uger andre gange 1 dag....
Men jeg mistænker også pillerne for ikke at være så gode - syntes de danner meget slagger og der er meget smulder i dem.

Hej Charlotte

Hvad er driftydelsen med de indstillinger du har? Jeg oplever, at når den kører med en driftydelse under 40% har den en tendens til at det meget fine smuld kan blive hængende på "slidsken", og når det bliver varmt bliver det klistret, og så begynder større smuldrester at sætte sig. Så kan jeg forestille mig at det til sidst vil kunne holde på små piller og tilsidst stoppe helt. En anden ting jeg har oplevet med lav driftydelse er, at der meget nemmere opstår slagger i herden.

Så mit råd er, udover at grundindstillingerne skal være i orden (luftspjæld åbning 15mm, spjæld i røgafgang er helt åbent): Fjerne malingen fra slidsken hvis det ikke er gjort endnu, sætte brændsel så du opår en driftydelse på 60-80% som vejret er p.t. (i aftes da blæste en go´ vind her, var min driftydelse 83-85%) og sørge for at alle lufthullerne i herden er rene hele tiden.

Hilsen Klaus :)
Den der bremser senere, kører længere hurtigt:0)


Erik Hansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21 okt 2008 19:13

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af Erik Hansen » 21 dec 2008 09:15

Hej Charlotte, jeg har også haft problemmer med slagger, så tog jeg kontakt til pilleforhandleren, og fik ombyttet de billige polske piller til nogle ribe piller, derefter forsvandt problemmet med slagger, har siden forsøgt med de billige igen for et se om det slagge problemmet vendte tilbage det gjorde, hvilket må bevise at det var piller som var for dårlige.

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af Bop » 22 dec 2008 14:23

Øhhh det kan da godt være der blev hentydet til mit indlæg.
Det er nu ikke personlig ment men det JP siger på hans forum er at jeres fyr er justeret forkert hvis i har problemer med nedfaldsrør tilstoppes
Da jeg havde samme problem selv efter at have ofret de næsten 2000 kroner så mener jeg i ligeså godt selv kan justere på fyr med hjælp fra andre brugere for lige på dette punkt med tilstopning så hjælpe det altså ikke en dyt.
Det er jo pga fnuld brænder ligeså stille tilbage i skakt hvorved der dannes lidt slagge som så bremser piller det mener jeg jo ikke man kan justere sig ud af.
Vedr. ham der nævner noget om dem der har fået penge tilbage ikke skal brokke sig.
Nu mener jeg jo ikke jeg brokkede mig ved at forsøge at hjælpe med et problem jeg selv har oplevet.
Min kedel var ikke godkendt derfor fik man tilbudt penge retur fra Ekspertens direktør et tilbud jeg så ligesom var nødt til da man ikke kunne vide hvornår det ville komme i orden anlæg skal jo godkendes af fejer før brandforsikring dækker sådan er det jo.
Udfra egne erfaringer så mener jeg troldmans ide med at flytte nedfaldsrør er den bedste løsning det forstærkes også af at nogen har ændret nedfaldsvinkel på multi22 med succes.
Skal da beklage hvis man ikke må gengive hvad Fyrteknik siger vedr pågældende problem uden at få en kniv i ryggen mener nu ikke jeg har kritiseret nogen på dette punkt ved at informere tror selv folk kan regne ud om det løser problem med nedfald at de justerer på fyret.
Ved Jylland så mener jeg der er er firma mere der kører rundt og justerer Bio18 i Jylland stokerservice tror jeg han er da herinde engang imellem.
Holder mig væk fra denne debat da jeg ikke har flere ideer vedrørende løsning end dem jeg har givet :great: er enig med troldmand icon_cheesygrin.gif

Så kan da lige siges at teknisk set så syntes jeg da Bio18 kører udemærket lidt besværligt at rense men ellers ok. Men det var da irreterende at rør stopper.
På den baggrund vedr det sidste ja så er det rart at være ude over det bøvl. Men løsning må være troldmands der er vidst ikke andre muligheder.

Det må i brugere jo melde tilbage om kunne da være sjovt at vide hvem der kommer med løsningen hvor der ikke skal svejses for det bliver vidst svært. :oops:

Glædelig Jul

Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af Stokerservice » 22 dec 2008 23:16

Der køre ca 800 anlæg, hvis der var problemer med dem alle (som du fremlægger det Bob) havde vi nok hørt lidt mere til problemet, jeg siger ikke der aldrig er problemer, det er der på samme vilkår som med alle andre pille brænder , stortset alle pillebrænder/stoker er afhængig af korekt træk i skorsten, for meget træk er ikke godt, men overtryk er slet ikke godt (og slet ikke en pillebrænder)
Meget smuld i pillerne er heller ikke godt uanset hvilken farve brænderen har
Hvis bilen streker pga vand i benzinen, bliver bilen vel ikke til noget skrammel
Bob jeg syntes det er ok du gir udtryk for de problem du havde med din brænder, men behøver du gøre det i alle emner og gentagende gange i samme emner enda
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af stokerbent » 23 dec 2008 09:11

jeg har opserveret at putter man for mange røgvendere i kedlen har nedfaldsrøret på min multi 22 det med at smuld ophober sig, Tror det er pga varmen der gør smuldet klistret så det kan binde til jernet. Tog min øverste røgvender ud og så gled smuldet igen fint med ud i herden og ingen ophobning
håber i kan bruge det til noget
kunne jo være i have samme situation med jeres bio 18 den ligner jo til forveksling multi 22


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af Bop » 23 dec 2008 09:52

Stokerbent det lyder da som en ok ide men så stiger røgtemp jo en hel del.
Men hvis det hjælper så er det da en mulighed som man bør prøve. :great:

Enten det eller ændre lidt på fyret som Troldmand er inde på og som jeg også anser som eneste mulighed. Der er jo mange som får blæst deres piller ind og der kan man jo ikke undgå fnuldr.

Til Stokerservice kan siges jeg anser ikke Bio18 som skrammel og ligemeget om det er 100 eller 300 der har bøvl med fnuldr brænder fast i skakt så burde i da i stedet for at afvise
så arbejde på at lave ændringer så problemet forsvinder helt.
Vedr. godkendelse så hører det ikke til her men der blev jo talt om det men har lidt info vedr dette som jeg vil kaste ind under ydelse og kw emnet.
Vedr skorsten & træk så skal det være i orden men det er min også ny skorsten med trækreg som er 100 % efter fejers vurdering.

Så kan det da også afvises at alle pillebrændere har bøvl med piller Statoil HP med lidt fnuldr i for det nye kører upåklageligt ingen stop .
Jeg syntes jeg ville svare på det Stokerservice lagde ind her ellers vil jeg som sagt ikke sige mere end det mig & Troldmand har foreslået & så nu stokerbent.

icon_cheesygrin.gif God Jul

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af Flunk » 23 dec 2008 09:58

Istedet for at tage en røgvender ud for at øge temp. i faldrøret, var det så ikke en ide med el-tracing og isolering.
Det er ikke ret stor effekt der skal til at holde 05, m isoleret rør varm.
Hvilken temp snakker vi om at vi skal op på?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af Ole S. » 23 dec 2008 15:34

Flunk skrev:Istedet for at tage en røgvender ud for at øge temp. i faldrøret, var det så ikke en ide med el-tracing og isolering.
Det er ikke ret stor effekt der skal til at holde 05, m isoleret rør varm.
Hvilken temp snakker vi om at vi skal op på?
Hej Flunk

Nu ved jeg ikke hvad el-tracing er?? Men tror du har misforstået lidt, det gælder om at holde faldrøret KOLD. :great:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af Flunk » 23 dec 2008 15:51

Så har jeg misforstået, undskyld
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Nedfaldsrøret tilstoppes

Indlæg af Bop » 23 dec 2008 20:33

:lol: Flunk vi kan forsøge at stille en Bio18 op i et kølerum og se om problemet forsvinder. :lol:

Altså tage røgvender ud så man fyrer for gråspurve er vel ikke en superide men dog alligevel en måde at checke om det hjælper .
Men det kræver jo altså ikke det helt vilde at ændre på nedfald hvis så problemet ophører for altid så ville jeg da godt prøve det.

God Jul


Besvar