Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af stokernut » 19 dec 2008 19:00

epo skrev:Hmm... hvis du bruger 40kg/dag til at opvarme 200kvm med en oldnordisk kedel/stoker.
Så tror jeg egentlig ikke det er helt hen i skoven...
Se det er når der IKKE er problemer. Altså normalt forbrug.
16Kw Scotte med 6.35 styring


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af stokernut » 19 dec 2008 19:02

epo skrev:Hmm... hvis du bruger 40kg/dag til at opvarme 200kvm med en oldnordisk kedel/stoker.
Så tror jeg egentlig ikke det er helt hen i skoven...
Det er når fyret køre "normalt". Nu bruger fyret vel mindst 50 % mere, men jeg er stadig ved at få et overblik.
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af stokernut » 19 dec 2008 19:55

Jeg svare jer alle under et indlæg (og PS MANGE tak fordi i gider svare....også selv om jeg brokker mig lidt over, jeg endnu ikke føler mig ret meget klogere på baggrund af indlæggene)....jo lidt....indrømmet :D
Tass skrev:Hvordan ser din aske ud. Er der delvist brændte piller?
Nej ingen delvis brændte piller.
Tass skrev:Kan man komme til at tage et billed af kedlen indvendigt, mens der er ild i systemet.
Det vil jeg mene. Jeg forsøger senere. Går der ild i mit kamera, skylder du mig et nyt ;)
Tass skrev:Du har vel ikke glemt at montere røgvenderen(e) sidste gang du rensede fyret.
Fisk. Jeg ved jo ikke hvad det er for en fætter. Er det ”noget” der sidder bag på fyret, i afgangsrøret? Men nej jeg har ikke fjernet eller glemt noget.
Tass skrev:Røgvender er plader/anordninger som skal forsinke røgens vandring inden den forsvinder ud gennem skorstenen. Derved optages varmen bedre i kedlen.
Tja joee jaaa jeg forstår, men hvor skal jeg lede efter sådan en fætter?
Troldmanden skrev: Ryger skorsten???
Ikke det mindste
Troldmanden skrev: Hvis ja får, den forlidt luft eller formange piller.
Efter forbruget at dømme får den for meget, men skorstenen ryger ikke.
Troldmanden skrev: Er der slet ingen skorstens røg at se, kører den måske med formeget luft eller for få piller.
Ja jeg synes jo den får ALT for mange piller, så kan det være for meget luft?
Troldmanden skrev: Kunsten er at holde den lig der hvor den begynder at ryge, der passer luft og pillemængde sammen.
Jamen det er jeg med på, men jeg er bare aldrig blevet ordentlig omskolet, så jeg har ikke rigtigt styr på styringen etc.
Troldmanden skrev: Får den formeget luft bliver asken meget lys. Får den forlidt luft bliver asken sort.
Jamen asken synes jeg ser lidt mørk ud (i forhold til tidligere), meeeeen det stemmer jo ikke rigtig med at ingen røg, kan betyde for meget luft??
Troldmanden skrev: Kører fyret perfekt lige på rygegrænsen. Forbruger i varme et eller andet sted. Eller også sendes varmen op gennem skorstenen.
Jamen jeg er helt med, jeg skal ”bare” have hjælp til, hvordan jeg checker disse ting, skridt for skridt.
Troldmanden skrev: Mange mulighede at tage fat på men når ikke der er tal på noget, er det ikke til at rådgive om hvad der er galt, hvis altså der er noget galt......
No shit, men jeg ved sgu ikke lige hvad jeg gør for at få disse tal (og hvilke tal vi taler om).
agentjensen skrev: stokernut - Du kunne jo vælge at kontakte en betalingsmulighed for at få service - når du nu ikke ved noget og kan oplyse noget............. klinger måske negativt - men du må ud af busken og være lidt aktiv selv.
Nej det lyder ikke det mindste negativt. Det bliver også løsningen, men inden da vil jeg godt lige se hvad i hærdede stokerguys siger. Jeg har allerede fået den første PB, om tilbud om at købe en ny styring. Det er super, men jeg skal jo først finde ud af om det reelt er styringen, som er problemet inden jeg køber noget. Og det kunne være super hvis nogen af jer kan anbefale en pålidelig stokerreparatør, her oppe i Vendsyssel? Det er lidt svært at ringe til nogen, når man ikke ved, hvem det lige er, som kan tilse et oldnordisk system.
agentjensen skrev: Det lyder lidt som om du slet ikke kender dit fyr og derfor tror jeg det vil være bedst med betalt service, som samtidigt kan sætte dig ind i grundinstillingerne og grundmulighederne for selv at styre "dyret".
Jamen din antagelse er 100 % korrekt. Jeg ved ikke ”what to do”, selv om jeg (ud over temp indstillingsskruen) kun har en skrue at gøre med…….Ja det er godt nok sørgeligt ;)
agentjensen skrev: Beklager hvis tonene er lidt skarp - det skal ikke læses sådan.
Ikke det mindste, selv om jeg naturligvis have håbet på et svar i stil med: ”Sæt din styringsskrue på 5½, så køre det!” Nå spøg til side, jeg håber naturligvis på nogle udelukkelsesmetoder. Som der allerede er kommet lidt af.

1. Billede af fyret indvendig, mens det brænder.
2. Er asken mørk.

Etc.
Tass skrev: Som troldmand skriver så er det svært at fejlfinde når der ikke er nogle "målepunkter". (e.g. røgtemp m.v)
Vi kunne jo prøve med, at en af jer fortalte mig at jeg skal købe en røgtempmåler og smide den ned gennemskorstenen (eller hvad man nu gør med sådan en fætter). Og helt ned i detaljer om hvilken "fætter" jeg skal købe og hvor den kan købes etc. Ellers er jeg lige lidt hjulpet. Beklager jeg ved det er underligt at kommunikere med en stokerfyrejer, som helt klar ikke har nogen som helst ide om, hvad det er for noget grej han har (og hvordan det virker).
Tass skrev: Men eftersom du kun har 2 drejeknapper og den ene er temp så prøv da at ændre den anden. Skru lidt ned den ene dag og se hvad der sker og skru så lidt op den næste dag og se hvad der ændre sig.
Det har jeg også overvejet, men håber jo stadig på en af jer siger: Den skal under ingen omstændigheder op på et højre talt fordi din røg er usynlig, din aske er måske lidt mørk, din kone er sur ævle bævle. Altså jeg vil godt ”gå den rigtige vej”, ellers kommer jeg til at ”blæse” frem og tilbage uden jeg fatter en brik. Og der kan jo gå et døgn (nærmere 2) før jeg reelt kan se om forbruget ændres, eller om vandet når op på 60 grader (det gør det jo ikke nu…..det er jo derfor den konstant køre på høj, når temp er sat på 60 grader).
Tass skrev: Min teori er (hvis dit varmeforbrug er det samme) at kedlen af en eller anden grund får for lidt at leve af. Derfor skruer blæseren op og al varmen forsvinder ud gennem skorstenen. Hvis den fik lidt mere at leve af ville temp må op på de 60-65 grader og du ville gå i lav drift og forbruget ville mindskes. Men det er kun en teori og det er svært at gætte når nu informationerne er så få.
Jamen se det er jo en ”udelukkelsesmetode” jeg kan forholde mig til. Nu skal jeg jo så bare sætte temp retur på 60 grader og så finde ud af om min styring skal skrues op på et højre tal eller ned på et lavere, for at ”få mere at leve af”.
Tass skrev: Du bør få et røgtermometer som min. Så kan du også se når kedlen skal renses. Har du også husket at rense luftvejen (blæser samt passagen ind til bålet)
Jamen LINK please ;) Og igen, hvor skal den monteres etc.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af Claus Birth » 19 dec 2008 20:28

Hej stokernut!
Røggastermometer, placeres tæt på kedlen, i eller på røgrøret.
Den viser røgens tempertur, og som beskrevet vil den stige eftersom fyret bliver tilsodet/tilasket.
En høj røgtemp. er et udtryk for at fyret ikke optager varmen ret godt, medmindre der er stort forbrug og styringen prøver hurtigt at hæve temp. til set-værdi.


Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af Tass » 19 dec 2008 20:50

Et røgtermometer monteres i røgrøret bag kedlen (går ud fra du ved hvad et røgrør er smil)
Kan erhverves her
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=73
Du borer et lille hul i røgrøret hvor termometeret monteres.
Men du bliver altså nødt til at prøve lidt. Du kan ikke forvente at få løsningen serveret på et sølvfad.
Hvorfor prøver du ikke bare at skrue på knappen. Hvad kan der ske ud over at temp falder hvis du skruer den gale vej. Du kan jo bare notere hvad den står på nu og så skrue tilbage hvis det bliver værre. (ville dog lige prøve at skrue den anden vej inden jeg satte den tilbage til udgangspunktet for ikke at se om det ikke løste problemet). Mener nu ikke der vil gå flere dage inden du ser resultatet. Tror hurtig du vil få en indikation om temp begynder at falde eller stige.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af søren ø » 19 dec 2008 21:56

har du varme i huset og varmt vand
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af Troldmand. » 19 dec 2008 22:27

Sådan en her, og du er godt hjulpet - kører lige ud af landevejen, når først den er sat op. Viser røg og kedel temperatur, holder 100% styr på alt. Alt kan justeres med millimeters nøjagtighed. Nok det bedste bud på en pro styring, der kan alt, og så er det en rigtig god pris den sælges til.

http://vvs-eksperten.dk/index/multi-styring-vvs-p6747

Istedet for at købe en røg - temp måler, tror jeg det ville være god investering med en styring der spiller lidt mere med, på hvad der er nødvendigt for god fyringsøkonomi....

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af stokernut » 20 dec 2008 17:24

Troldmand. skrev:Sådan en her, og du er godt hjulpet - kører lige ud af landevejen, når først den er sat op. Viser røg og kedel temperatur, holder 100% styr på alt. Alt kan justeres med millimeters nøjagtighed. Nok det bedste bud på en pro styring, der kan alt, og så er det en rigtig god pris den sælges til.

http://vvs-eksperten.dk/index/multi-styring-vvs-p6747

Istedet for at købe en røg - temp måler, tror jeg det ville være god investering med en styring der spiller lidt mere med, på hvad der er nødvendigt for god fyringsøkonomi....
Jeg kikker lige senere, når roen falder over mig. Har nok en del spørgsmål om det er noget jeg selv kan instllerer. Her er lidt billdere og en tegning.
Vedhæftede filer
Tegning.JPG
askeikedel.jpg
Det er svært at se, men der er hul ned til de nederste rum hvor selve brændingen sker.
Aske.jpg
Ser da lidt mørkt ud, ikke?
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af thy » 20 dec 2008 18:18

asken ser ganske fornuftig ud...
røgvender det har du...

siderne i kedel er ret beskidte (der kunne der spares noget)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Hvorfor køre mit anlæg kun på "høj"?

Indlæg af stokernut » 20 dec 2008 18:44

thy skrev:
siderne i kedel er ret beskidte (der kunne der spares noget)
Jamen jeg er helt med på at en grundig rengøring er påkrævet-
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar