røgtempatur

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
norman
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 okt 2008 20:56

røgtempatur

Indlæg af norman »

hej alle

hvad er den optimale røgtempatur både når den blæser og den ikke blæser min er 190 når den arbejder og110-120 når den slapper af. det er en kl 15 er det normalt kan man gøre noge

agentjensen
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: røgtempatur

Indlæg af agentjensen »

Det lyder rimeligt hvis du bruger den som standard - jeg har monteret nogle retardere der oprindeligt er lavet til benekov, det har nedsat min røgtemp til 150/90. - og sat mit forbrug af piller ned med 10-15% - men også lidt mere sod i kedlen. Hvis du udfylder din profil med dagligt forbrug kvm på huset mm vil vi bedre kunne sige om du har et rimeligt forbrug m.m.

AgentJensen / Michael.
eggertcorydon
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 78
Tilmeldt: 25 apr 2008 20:16
Mit fyr: blackstar 1016 kedel 10kw nbe
Areal: 130
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: midt fyn

Re: røgtempatur

Indlæg af eggertcorydon »

hej min kl15 kombi har en røgtemp på ca 110 grader når det køre i pause er den ca.60 grader .
da jeg satte fyret op var røgtemp. også høj og det var spjældet ved blæsern der stod åben hele tiden så den både røg og brændte tilbage
KimW
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: røgtempatur

Indlæg af KimW »

Min KL25 combi har en røgtemp. i pause på omkring 50-55 og 110 når den arbejder.
Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: røgtempatur

Indlæg af Bo Andersen »

Hej.
Jeg vil tilslutte mig Agentjensen: Det er nok meget normalt som standard.
Nu kender jeg ikke kombi-modellerne, men det tyder på at de som standard kommer lidt længere ned i temperatur.
Jeg har (Lidt ligesom Agentjensen) monteret en røgvender i kedlen, så min temperatur er kommet ned på ca. 70/140 gr.C. i pausefyr/fuld last.
Ligesom Agentjensen har jeg også observeret mere sod, dette er dog mest udpræget når fyret laver 'for lidt' altså er tit i pausefyring (Forår og efterår)

-Bo Andersen-

KimW
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: røgtempatur

Indlæg af KimW »

Det afhænger sikkert også af modellen, mine tal er for standard indstillingerne.
På de nye KL´er ligger røgrørene vandret mens de åbenbart på de ældre ligger lodret?
Min temperatur i pause er nede på 45 grader efter lidt justering.
Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: røgtempatur

Indlæg af Bo Andersen »

KimW skrev:Det afhænger sikkert også af modellen, mine tal er for standard indstillingerne.
På de nye KL´er ligger røgrørene vandret mens de åbenbart på de ældre ligger lodret?
Min temperatur i pause er nede på 45 grader efter lidt justering.
Aha, men ved du om røgen vender i de 'nye' KL modeller, for at komme længere ned i temp?
Jeg tror squ heller ikke de vinder desigpriser med de lodrette røgrør, det er altså mere besværligt at gøre rent :roll:
45 gr.C. i pause, er det ikke FOR lidt ? Du har måske ikke noget sod der er værd at kommentere ?

Mit næste fyr skal i hvert være mere rengøringsvenligt, eller kræve mindre af det......
Men det bliver IKKE naturgas icon_cheesygrin.gif

-Bo Andersen-
Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: røgtempatur

Indlæg af Fiahgt »

Tror måske du skal kigge på et REKA fyr næste gang der er godtnok ikke meget arbejde med mit.
KimW
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: røgtempatur

Indlæg af KimW »

Bo Andersen skrev: Aha, men ved du om røgen vender i de 'nye' KL modeller, for at komme længere ned i temp?
Jeg tror squ heller ikke de vinder desigpriser med de lodrette røgrør, det er altså mere besværligt at gøre rent :roll:
45 gr.C. i pause, er det ikke FOR lidt ? Du har måske ikke noget sod der er værd at kommentere ?

Mit næste fyr skal i hvert være mere rengøringsvenligt, eller kræve mindre af det......
Men det bliver IKKE naturgas icon_cheesygrin.gif

-Bo Andersen-
Måske du skulle prøve et oliefyr, det er da rengøringsvenligt :)

Der er ikke noget sod og de 45 grader i pause er ikke et problem.
De vandrette rør er meget nemme at rengøre, fjern pladen forrest på fyret og åben for lågen til rørene.
Så sidder rørerne vandrette side om side lige til at rense.
Det er så nemt at det tager max 5 minutter at rense dem.
SIrnoob
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 10
Tilmeldt: 21 dec 2008 21:31
Mit fyr: Kl 15 Stoker
Areal: 120
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 30
Geografisk sted: Skibsted

Re: røgtempatur

Indlæg af SIrnoob »

Hejsa alle

Når i nu snakker om den røg tempatur kommer jeg til at tænke på hvad der endlig er den bedste måde at og styre fyret er det

1. At indstille røgtemp til Eks. 135 grader og så lade fyret falde i ydelse og være det længre om at komme op på den ønskede fremløbs tempratur (sådan køre min svigerfar`s fyr nu)

2. At Stille rørtemp så højt at fyret bare køre der ud af indtil det når den fremløbs tempratur som man ønsker og så lave det gå i pause stop.

Mvh
Michael

Besvar