Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

røgkøler til Vigas kedel

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

røgkøler til Vigas kedel

Indlæg af pelle » 17 dec 2008 23:28

Hej
Så har jeg været ved at rode lidt med røgkøler. Vand indhold 4,4 liter 0.9 m2 overflade. Lysningsareal lidt større end et 150 mm røgrør.

Den er sat til nederst på kedel i det 1/2 tommer studs , hvor man fylder vand på og den er sat på fremløbet under shunt.
Så røgkøleren får 60 gr. varmt vand ind og det går 90 grader ind på fremløbet op til lagertanken. Røgtemp. ligger nu på 120-130 grader.
Jeg har prøvet at sætte nogle stænger op i køleren, for at sænke røgtemp. yderligere. Den faldt også 10 grader, men så steg fremløbs temp. til 100 grader. Og det er jeg ikke interresseret i.
Når jeg fyrer op i kedlen. vil røgtemp. normalt komme op på 400 grader. Det udnytter røgkøleren og det gør at jeg hurtigt får varmet bunden op af kedlen. Man får simpelthen hurtigere noget varme ind i huset. Da kedlen allerede åbner for shunt efter 20 minutter.

Jeg syntes det virker godt. Og der kommer kun lidt sort støv, inde i røgkøleren. Det er let at feje, med en blød kost. Nu håber jeg bare skorstenen kan klare det. Ellers må jeg prøve at isolere den lidt mere. Det må jo da godtnok helst ikke give kondens og løbesod. Men nu kan Vigas kedlen heller ikke gøres bedre. Jeg har prøvet at veje træet af. Ligesom man gør med piller. omkring 35- 40 kilo træ pr. døgn.

Med venlig hilsen
Pelle



DSC00456.JPG
DSC00459.JPG
DSC00466.JPG
DSC00467.JPG
DSC00443.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: røgkøler til Vigas kedel

Indlæg af thoken » 18 dec 2008 06:49

Hej!
Fine billeder, af et spændende projekt! :great:
Glæder mig til at høre mere om røgkøleren!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland
Fødselsdag

Re: røgkøler til Vigas kedel

Indlæg af Tass » 18 dec 2008 08:55

Hej Pelle

Det ser rigtig godt ud med den røgkøler du har lavet der.
Kan du ikke forklare dine overvejelser hvorfor du har monteret den under shunt og ikke på returen
Kan godt se at det giver hurtigere varme i systemet med din løsning.
Men ved længere varende drift ville udnyttelsen så ikke være højere hvis røgkøleren blev monteret på returen?
Her er vand temp lavere og du ville kunne hive mere energi ud af røgen.

Ville ønske jeg også kunne svejse, det ville give så mange flere muligheder når man leger med fyret :)
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: røgkøler til Vigas kedel

Indlæg af Ulrik » 18 dec 2008 09:47

Genial ide til en brændekedel hvor røgtemp ofte er meget høj.
Så behøver man ikke ærgre sig over al den varme der forsvinder op i skorstenen når der fyres effektivt.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: røgkøler til Vigas kedel

Indlæg af pelle » 18 dec 2008 16:01

Tass skrev:Hej Pelle

Det ser rigtig godt ud med den røgkøler du har lavet der.
Kan du ikke forklare dine overvejelser hvorfor du har monteret den under shunt og ikke på returen
Kan godt se at det giver hurtigere varme i systemet med din løsning.
Men ved længere varende drift ville udnyttelsen så ikke være højere hvis røgkøleren blev monteret på returen?
Her er vand temp lavere og du ville kunne hive mere energi ud af røgen.

Ville ønske jeg også kunne svejse, det ville give så mange flere muligheder når man leger med fyret :)
Hej
Og mange tak.

Det er jo lidt en balance gang. Det med hvor kold returen må være. Jeg havde jo en 1/2 tommer ved bunden af lagertanken. Den monterede jeg røgkøleren til i første omgang og så helt ned i bunden af kedlen. Tænkte jo så at pumpen ville presse vandet op gennem køleren og op i bunden af tanken. Men der blev jeg slemt klogere. Sådan noget kold vand er noget tung. Så vandet rendte den gale vej. Altså fra tanken og ned i kedlen. Så lukkede jeg en hane næsten i, for at bremse flovet noget. Men så begyndte køleren pludselig at koge og flovet skiftede retning på et sekund. Så lukkede jeg op for hanen for at køle lidt. men så efter et kvarter begyndte vandet at dryppe fra køleren. Mit første tanke var at køleren var bleven utæt. Men kom så i tanke om at det kunne være kondens. Lukkede mere for hanen. Og så fungerede det igen. Dog noget ustabil. Jeg lavede det om dagen efter. Og nu kører det perfekt. Uanset hvor hårdt jeg fyrer. Tanken bliver jo varmet op ovenfra, så returen er stabil indtil tanken er varmet op. Og til sidst går kedlen i pause fyring og så kommer røgtemp. slet ikke så højt op. selvom returen er på 70-80 grader. Det er jo heller ikke meningen at kedlen skal pausefyre da det giver sod. Det skal man forsøge at afpasse fyringen med ved at kikke på de 3 visere der viser varmen i lagertanken.

Måske kan man godt sænke retur temp. ned til 40-50 grader. Eller man kan lave en røgkøler i rustfri. Der kan holde til kondens. Men er så ræd for at det vil blive noget snask inden i de huller. men jeg ved det ikke helt.
Men sådan som jeg har fået det lavet nu, virker det perfekt. Især når man fyrer op. Så kommer røgtemp. kun op på 150 grader. istedet for 400 grader før. Så skal jeg godtnok love for at kedlen hurtig kommer op i temp. Vi får hurtigere varmen ind og det er nok også godt for kedlen.

Men en røgkøler er ikke nok alene. Men sammen med nogle røgvendere inde i kedlen. vil den kunne hive 30 grader ekstra af røgen. Fordelen ved røgkøleren er jo også at der ingen modstand er af betydning. Da lysningen er større end røgrøret.

Da jeg fik Vigas sat til for to år siden. Kunne jeg ikke få røgtemp. under 280 grader når fyret kørte optimalt. Så den er da blevet noget forbedret, med den røgvenderplade og de fladjern nede i hullerne og så til sidst, røgkøleren.

Med venlig hilsen
Pelle
DSC00419.JPG
DSC00417.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 114 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: røgkøler til Vigas kedel

Indlæg af Exsmeden » 18 dec 2008 19:00

Mojn Pelle!!
Det er sk... godt det du der har fået lavet.
Jeg er lidt i tvivl om tilslutningen, så jeg sender en skitse, den viser som jeg har forstået det.
Vedhæftede filer
Røgkøler.xls
(21 KiB) Downloadet 390 gange
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: røgkøler til Vigas kedel

Indlæg af pelle » 18 dec 2008 20:08

hej Exsmeden.
Det er næsten sådan. Fremløbet, fra røgkøleren sidder på et tee på fremløbet hen mod lagertanken, før shunt. Jeg tror du skal sætte returen til det lille 1/2 tommer studs. hvor man kommer vand på. Når pumpen skubber vand ind i kedlen, vil det trykke vand ud ved fremløb og og det lille studs.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: røgkøler til Vigas kedel

Indlæg af pelle » 18 dec 2008 20:24

Nå jeg har skrevet ventil. Jeg mener nu hane.
Men sådan er mit skruet sammen. Den der går op i tanken fra fotografiet i det første indlæg skal man bare se bort fra. Der skal jeg have lavet udluftning i stedet for.

Jeg skal nok få lært at lægge diagrammer ind. Jeg må på et kursus engang. :)
mvh Pelle
DSC00468.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland
Fødselsdag

Re: røgkøler til Vigas kedel

Indlæg af Tass » 19 dec 2008 08:38

Hej Pelle
Tak for svaret, regnede nok med der var en forklaring på den løsning du havde valgt ;)
Det er bare et kanon system du har fået lavet der.
Du burde næste prøve og se om det ikke var et system man kunne indføre på de stålskorsten man e.g. sælger til brændeovne og pilleovne.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

Re: røgkøler til Vigas kedel

Indlæg af svsommer » 19 dec 2008 19:39

har jeg fået for mange drillenisse! :shock:
har du reduceret din røgtemperatur fra 400g til 150g med den køler?
mvh
svsommer


Besvar