Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

justering af ny scotte 16 kw

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
malone
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07 dec 2008 20:52
Mit fyr: Scotte 16 kw med OpOp kedel
Areal: 120+120 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca. 25-35 kg (dec.)
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Geografisk sted: Randers NV

justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af malone » 09 dec 2008 22:11

Hej alle, jeg er ny i pille branchen og er netop overgået fra en gammel oliekedel til en Scotte 16 kw på en OpOp kedel - og det er sådan set super.

Jeg er lidt bekymret for pilleforbruget da jeg synes, at den æder en del pr. døgn. Jeg har ikke et præcist tal på pilleforbruget, da det ikke er mulighed for at tilslutte brænderen til pc'en, men et forsigtigt bud er ca. 30-40 kg/pr. døgn.

Pillefyret har monteret trækstabilisator + røgvender og røgtemperaturen er forbavsende lav. ca. 60 grader når fyret kører høj last. Pillemængden har jeg trimmet lidt ned i både lav og høj last så forbrændingen ikke er mørk og uden stjernekaster effekt. Brændereffekten er justeret til 15% i lav last og 60% i høj last.

Fakta på huset/installationen:
Årgang: 1965
120 m2 bolig, der primært opvarmes med ca. 40 m2 gulvvarme og resten radiator. Pt. er der kun varme på 2 radiatorer (børneværelse og soveværelse)
120 m2 kælder, hvor vi kun har tændt for gulvvarmen på badeværelset (ca. 20 m2)
Loftisolering 275-300 millimeter
Hulmursisolering 75 millimeter (fra 1965)
Lavenergi ruder i stueplan
Rumtemperatur: 21-22 grader
Varmtvandsbeholder (helt ny) 100 ltr. som også fungerer som buffertank for pillefyret

kan det betale sig at investere i en iltstyring, så jeg slipper for at justere på styringen/fyret eller er der noget jeg har overset i min iver på at justere en optimal forbrænding ??

På forhånd tak for hjælpen.

Martin


epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af epo » 09 dec 2008 22:35

Røgvender i en OPOP, det må du vist uddybe lidt hvordan det fungerer...

60C røgtemperatur ved højlast er ikke realistisk på en OPOP. Omkring 120-150C er vist mere normalt. Er du sikker på det er den reelle temperatur? Har du et alternativt røgtermometer til at dobbeltchecke? (stegetermometer)
Røgføleren skal sidde lige efter kedlen - ikke efter f.eks. trækstabilisator.

Forbruget lydt godt nok lidt højt til det lille hus. Vi bruger også 30-40kg, men til 239m2 i ét plan. Dog nogle enkelte værelser uden den store varme, men med 23C i resten af huset.

Hvor længe har det kørt?
Når mine gulve (gulvvarme) har været godt afkølet kan der snildt gå et par døgn før forbruget er nede på normalt niveau. (tænk på hvor mange m2 beton der skal opvarmes).

malone
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07 dec 2008 20:52
Mit fyr: Scotte 16 kw med OpOp kedel
Areal: 120+120 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca. 25-35 kg (dec.)
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Geografisk sted: Randers NV

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af malone » 10 dec 2008 12:27

Røgvenderen var smedens forklaring. Det er den lille plade i bunden af kedlen der skal løftes op med renseværktøjet når den renses for aske.

Mit røggastermometer er godt nok i skorstenen - og dvs. efter trækstabilisatoren. Jeg prøver, at dobbelt-tjekke med et stegetermometer "før" røgvenderen.

Fyret blev monteret fredag d. 5. december og har nu kørt i 5 døgn. Til opstarten af fyret havde jeg indkøbt 270 kg piller og nu er der kun lageret tilbage, som er en 200 ltr. tromle. Hvis jeg er heldig holder de 270 kg piller til fredag - dvs. en uge på 270 kg.

Gulvvarmen har været tændt alle dage og vi har ikke justeret på temperaturen siden pillefyret er monteret.

Kan det hjælpe hvis jeg aflæser tal for lav/høj last ?

Martin

malone
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07 dec 2008 20:52
Mit fyr: Scotte 16 kw med OpOp kedel
Areal: 120+120 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca. 25-35 kg (dec.)
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Geografisk sted: Randers NV

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af malone » 10 dec 2008 12:32

...var lige et smut forbi din hjemmeside og kan se at du har en pc tilsluttet brænderen.

Skal jeg tilkøbe en eller anden dims til brænderen for at kunne logge data fra brænderen ?

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af jni » 10 dec 2008 12:57

malone skrev:Røgvenderen var smedens forklaring. Det er den lille plade i bunden af kedlen der skal løftes op med renseværktøjet når den renses for aske.

Mit røggastermometer er godt nok i skorstenen - og dvs. efter trækstabilisatoren. Jeg prøver, at dobbelt-tjekke med et stegetermometer "før" røgvenderen.

Fyret blev monteret fredag d. 5. december og har nu kørt i 5 døgn. Til opstarten af fyret havde jeg indkøbt 270 kg piller og nu er der kun lageret tilbage, som er en 200 ltr. tromle. Hvis jeg er heldig holder de 270 kg piller til fredag - dvs. en uge på 270 kg.

Gulvvarmen har været tændt alle dage og vi har ikke justeret på temperaturen siden pillefyret er monteret.

Kan det hjælpe hvis jeg aflæser tal for lav/høj last ?

Martin
Har du mange start/stop på fyret, eller køre det nonstop med rimelig ens belastning (mange start/stop kan give øget forbrug)
Du må lige checkke røggas temp. Meget lav røggas temp tyder på for lidt piller, Kan faktisk ikke lige huske hvad min ligger på, cheker og vender tilbage.
Hvad giver din snegl, bruger du autoberegning eller mætninger, og hvad er mætninger i givet fald.
Du kan købe termoføler der kan tilsluttes styring, der bors bare hul i røgrør, så puttes den ind (altså føleren :oops: )
mvh jesper


Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af john m » 10 dec 2008 13:13

Røggastermometer skal sidde før trækregulator for at vise korrekt,
især når regulatoren er åben.
mvh. john.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

malone
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07 dec 2008 20:52
Mit fyr: Scotte 16 kw med OpOp kedel
Areal: 120+120 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca. 25-35 kg (dec.)
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Geografisk sted: Randers NV

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af malone » 10 dec 2008 13:41

Hej Jesper,

Fyret kører næsten non-stop og det ser ud til , at det forsøger at fastholde temperaturen...så det er vel egentlig rigtig fint.
Røggastemperaturen med stegetermometeret siger 63 grader ved lav last (15%) og 78 grader ved høj last (60%). Termometeret er stukket ind :D gennem trækstabilisatoren og helt ind til kedlens røgudgang.

Jeg er i tvivl om hvad du helt præcis mener med "autoberegning" og "mætninger". Aflæsningen på styringens punkt 2 (snegletid lav last) = 4,5 Punkt 3 (snegle tid høj last) = 28
Smeden har vejet piller af og tastet info ind i styringen, så jeg kender ikke tallet for sneglen - men det kan jeg forsøge at finde ud af i aften når jeg kommer hjem.

Når jeg kigger på skorstenen skal jeg se rigtig rigtig godt efter for at se varmeflimmer. Der er ingen synlig røg fra skorstenen, som ellers er tilfældet hos på de pillefyrs opstillinger jeg har set

Martin

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af jni » 10 dec 2008 14:24

Undskyld. autoberegning og mætninger, det er kun betegnelser der bruger i Woody, men mætniner er det samme som snegltider.

Umidelbart virker din snegltid lav ok, mens snegltid høj virker meget lav, min står på 44.
Jeg er rimmelig sikker på en af snegltiderne er forkert, Prøv selv og veje snegl af.
(snegl tid er jo afhængig af hvor meget snegl giver, snegleydelsen er afhængig af længde på piller samt længde og hældning af snegl)
Det er dog ikke altid man skal rette sig 100% efter skema min erfaring er at man godt kan kører med noget højere snegltider end i skema.
Prøv og vuder flamme ved henholdsvis høj og lav last.

Der er noget galt hvis din røg temp er så lav, men måske bliver den afkølet af skorsten, prøv og bor et hul i røgrør lige efter kedel, og put stegetermometer ind der (tænk i øvrit efter om jeres stege altid er tørere :wink: (om stegetermometer viser rigtigt)

mvh jesper

Trollefar
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11 jun 2008 21:20
Mit fyr: Scotte på Opop kedel Ver 4.99
Areal: 170 m2+160 l vvb
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: vin 25-30 som 2-3 kg
Årligt forbrug: 5-6 Tons
Geografisk sted: 8860 Ulstrup
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af Trollefar » 10 dec 2008 15:13

Hvordan ser asken ud (Farven, konsistens)
Hvad ligger ydelsen på gennemsnitlig.

Syntes også din røgtemperatur ligger lige i underkanten.

Jeg har monteret iltstyring på min kedel. men bruger den kun til at tjekke iltén med. har haft den slået til, men kan ikke rigtigt mærke noget forskel på forbrændningen.

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: justering af ny scotte 16 kw

Indlæg af epo » 10 dec 2008 18:42

malone skrev:...var lige et smut forbi din hjemmeside og kan se at du har en pc tilsluttet brænderen.
Skal jeg tilkøbe en eller anden dims til brænderen for at kunne logge data fra brænderen ?
Det er Stokerkontrol jeg bruger. http://www.stokerkontrol.dk/
Der skal en lille chip i styringen og programmet koster desværre ikke gratis.

Alternativt findes Pillefyr Professionel, som er gratis, men ikke virker med de nyestefirmware versioner. Du skal også selv købe chippen og lave et kabel. http://www.pilleforum.dk/interface/
Søg lidt rundt på forum eller www.stokerforum.dk , og du finder ud af hvad det er for en chip, hvor du får den og om din firmware er for ny...

--

Prøv også lige at checke om kedlen er tæt i bunden.
Bundpladen (under askeskuffen) er kun hæftet med nogle enkelte svejseklatter, og er ellers tætnet med noget kit af en art. Min var dog en del utæt (kittet gået løs/faldet af), så den er blevet tætnet noget mere... Trækker den meget falsk luft afkøler det røggasserne og giver lavere udnyttelse...


Besvar