Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rep. af relækort

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
fløjte
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 03 dec 2008 20:21
Mit fyr: Passat c1-400 ver4.03
Areal: 200
Brændsel: Træpiller, korn, raps, solsikkekerner
Dagligt forbrug: ca 30 her om vintere
Årligt forbrug: 8Tons
Geografisk sted: Midtjylland

Rep. af relækort

Indlæg af fløjte » 06 dec 2008 21:01

Er der nogen der med held selv har repareret relækortet, hvis blæseren ikke vil køre.

Min er begyndt at drille lidt hvis den har stået lidt uden at køre.

Som der også står et andet sted på dette forum, så ligner der bare et par modstande de er brændt af.

MHV Michael


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Rep. af relækort

Indlæg af Julehund » 06 dec 2008 21:13

man kan godt selv skifte komponenter på et print, problemet opstår kun hvis man ikke kan se hvad der har sidder før!!

fløjte
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 03 dec 2008 20:21
Mit fyr: Passat c1-400 ver4.03
Areal: 200
Brændsel: Træpiller, korn, raps, solsikkekerner
Dagligt forbrug: ca 30 her om vintere
Årligt forbrug: 8Tons
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Rep. af relækort

Indlæg af fløjte » 06 dec 2008 21:30

Med min elektronik til husbehov viden, så er det farve koder de ringe i forskellige farver der er på modstandene.
De kan stadig ses så det er nok noget en elektronikmand kan hjælpe med at finde.

Det kunne blot være interestant at vide om der var nogen der havde prøvet eller om der er en grund til at de brænder af.
MVH Michael

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Rep. af relækort

Indlæg af Troldmand. » 06 dec 2008 21:38

Hvis du stadigt kan se farveringene og farven på ringen, tror jeg ikke de er brændt af. En lodning kan godt blive træt med tiden. Mange gange op og ned i temperatur svækker lodningen og tilsidst ingen forbindelse. Kan du selv lode? Så måske lige lode dem efter. Kunne være årsagen til dit problem...

fløjte
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 03 dec 2008 20:21
Mit fyr: Passat c1-400 ver4.03
Areal: 200
Brændsel: Træpiller, korn, raps, solsikkekerner
Dagligt forbrug: ca 30 her om vintere
Årligt forbrug: 8Tons
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Rep. af relækort

Indlæg af fløjte » 06 dec 2008 21:51

Det er et Passat prob. at netop disse 2 modstande på relækortet bliver varme, og til sidst brænder af.
Så får blæseren ikke nok strøm og står blot og brummer.
Alternativet er en nyt relækort, og det er ikke helt billigt.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Rep. af relækort

Indlæg af Troldmand. » 06 dec 2008 22:03

fløjte skrev:Det er et Passat prob. at netop disse 2 modstande på relækortet bliver varme, og til sidst brænder af.
Så får blæseren ikke nok strøm og står blot og brummer.
Alternativet er en nyt relækort, og det er ikke helt billigt.
Ok. Og du er sikker på det ikke er lodningerne ????
Nye modstande kan sagtens fås, når du kan se farverne på ringene.

Martin_C2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 mar 2008 23:13
Mit fyr: Passat C2
Areal: 177
Brændsel: træpiller - flexheat
Dagligt forbrug: 40
Geografisk sted: Tjæreborg

Re: Rep. af relækort

Indlæg af Martin_C2 » 28 dec 2008 10:08

Hej

Det problem i beskriver, er lige sket for mig.... er nu på 3 dag uden varme.......

Jeg har derfor skiftet de to modstande på relækortet.

Der skal bruges en 12kOhm 1,6W modstand og en 15KOhm 0,25 W modstand.
Men det har desværre ikke hjulpet. Er der nogen der ved at om der skal skiftes andet?

Jg kan måle mig frem til at udgangen giver 230-240 Volt når motoren ikke er sat til, men ligeså snart den sættes til, går den mod 0 Volt.


Jeg fik igår faktisk fat i et andet relækort, desværre havde den samme problem og det hjalp heller ikke at skifte modstandene på det kort...
Det skal siges at blæseren slet ikke vil starte, selvom den kommer over 50%, men det fungere udmærket med 230 Volt fra stikkontakten

Fyret:
C2 fra 1998, med eftermonteret iltstyring.






Venlig Hilsen
Martin Birkkjær

PS. Glædelig jul og godt nytår.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Rep. af relækort

Indlæg af Troldmand. » 28 dec 2008 10:17

Hej
Prøv at efterlode alle de lodninger der har med blæseren at gøre, lodninger der ofte udsættes for op og ned i temp bliver trætte. Ofte kan det ikke ses uden brug af kraftigt forstørrelsesglas, omkring komponenten ses et brud, og ofte kan komponent benet vrikkes lidt i lodningen....

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Rep. af relækort

Indlæg af Bop » 28 dec 2008 10:39

Hej kan huske min svoger har måtte skifte print på hans c1 for nogle år siden kan bare ikke huske prisen.

Nå men uden at spille for klog så kunne det godt lyde som et relæ med dårlig kontakt hvis du siger du kan måle spænding og så snart den får modstand forsvinder den
nu aner jeg ikke om de relæer på en passat er til at åbne ellers må du jo skifte det ud som er galt du hvis du kan hitte hvilket et men det må der være nogen der ved om ikke andet så nogen ved passat.

Er det så loddet på print så kan det godt være noget lort at lodde af men burde kunne lade sig gøre.

:great: Kommer jo også an på prisen af et nyt print om det er værd at rode med ! Godt kommende Nytår

Brugeravatar
Raverlution
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 18 nov 2007 16:41
Mit fyr: Passat c2 400L. fra 1996 M. Ilt-styrring
Areal: 210
Brændsel: Hvede
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: Feb-Mar 09. 25-30 kg
Geografisk sted: Padborg

Re: Rep. af relækort

Indlæg af Raverlution » 28 dec 2008 11:34

hej.

havde samme problem på min sidste år. det er 2 modstande + et relæ som stiger af. men min kunne godt køre den skulle bare have fuld kraft i blæseren. men senere gik det også i stykker. + at brændselsmotoren også skal stilles højere op fordi der brændte noget af der også. et ombytningsrelækortkoster mellem 1800 og 2200 kr. + moms og den nye model kabstyring med ilt koster 5500 kr + moms. den købte jeg sidste år og det har været en succes den kan køre 30 % længere ned i ydelse end den anden + det hele passer sig selv. ingen justering og det tager max ½ time at montere også har du os drukket en øl :)
Mvh Kenn.

Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)

Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb


Besvar