Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Utæt HEF stoker

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
P.N.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 okt 2008 20:27
Mit fyr: Ecoteck Amalfi
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 25-35
Årligt forbrug: omkr 5
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af P.N. » 01 dec 2008 18:43

Jeg har haft besøg af en tidligere skorstensfejer i dag. Okay han siger at det der er problemet med at HEFfyret ryger er at forbrændingen er ufuldstændig!. Løsningen er så at nedsætte føden til brænderen til et minimum, det har jeg så gjort og det har hjulpet lidt, men ikke nok det soder stadigvæk når vejret er overskyet vinden blæser mod vest osv. jeg har ikke helt tjeck på det med vejret, men jeg har 14 dage hvor fyret kørte fint og nu da vejret har ændret sig er fyret begyndt at ose igen. Måske en trækventilator kunne hjælpe her, er der nogen der prøvet en sådan?. Så fik jeg et råd om at slå blæseren på fuldt drøn, for mit vedkommende resulterede det i at der kom eksplosioner, sådan hule drøn hvor sodlemmen blæste 1,5 væk fra muren. Om det var blæseren ved jeg ikke man da jeg stillede den tilbage holdt de her drøn op. Næste skridt var så at ringe til importørenerne af HEF og Kl stoker der begge understregede at blæseren SKAL stå med 1,5 cm åben. Importøreren af KL stoker sagde for stokere gjaldt at for stoppe det her soderi skal den stå åben med et minimum dvs næsten lukket. Okay jeg prøvede og lortet ryger stadigvæk jeg kan se at det har mindsket røgudledningen ud af skorstenen. Jeg har ingen ekpansionsbeholder. En løsning kunne være at få en ny computer hvor mængden af træpiller bliver reduceret yderligere, eller temperaturen i fyret sættes op jeg kører med 75 grader. Kan man evt gå til at værksted og få om programmeret det en "Geco G-403-P02"
http://www.geco.pl/prod.php?id=40&lang=en


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Bop » 01 dec 2008 19:16

Nu kender jeg slet ikke det fyr
Men altså hvis du skruer blæser på fuld drøn og der sker eksplosion det lyder da helt vildt.

Altså hvis du ikke har haft besøg af fejer i flere år så må din skorsten da se forfærdelig ud
hvis nu man antager den er halvt stoppet så vil jeg da også tro fyret vil forbrænde dårligt skruer du så op for blæser kommer der eksplosion så lemmen ryger af skorsten

Altså er der nogen fejere herinde lyder det ikke som om der ikke er træk i skorstenen.

Trækstabilisator virker for at trækket skal være ens og ikke for meget du har jeg TROR TROR jeg

simpelthen for lidt træk.


Er der andre på forum der ved noget om de problemer PN har det lyder ihvertfald voldsomt

Du er jo altså nødt til at skal have en fejer forbi skorstenen for fejes skal den da .

Din forsikring dækker jo heller ikke hvis de ting ikke er i orden.

Er faktisk ikke 100 % på hvad der helt er galt men det første er vel at få renset skorstenen.

Prøv dog at spørg henne under KL stoker herinde der er en del flinke personer som ejer dem


Og bare fordi der diskuteres om godkendelser test osv så er vi alle da venlige mennesker som kan være uenige men da gerne vil hjælpe i din situation

Nu aner jeg ikke engang om hef og kl er det samme ?

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Troldmand. » 01 dec 2008 20:07

Hvad med selve blæseren, altså blæser vingerne, har du nogensinde givet dem en gang trykluft???? Kunne da være at blæseren er lukket med støv, så den ingen luft giver.

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Bop » 01 dec 2008 20:14

Hej Trold
Læs hans andre indlæg da han skruede og for blæser kom en røggasexplo så renselem blev skudt af skorsten

Hvad mon der er galt tror du han har ordentligt træk i skorsten ?? Hvad hvis den er halvvejs stoppet

Nå men jeg melder pas jeg aner ikke hvad der er galt

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Troldmand. » 01 dec 2008 20:29

Bop skrev:Hej Trold
Læs hans andre indlæg da han skruede og for blæser kom en røggasexplo så renselem blev skudt af skorsten

Hvad mon der er galt tror du han har ordentligt træk i skorsten ?? Hvad hvis den er halvvejs stoppet

Nå men jeg melder pas jeg aner ikke hvad der er galt
Jo, men er blæseren nu stoppet og ikke giver tilstrækkeligt med luft til forbrændingen, så siger det altså knald på et tidspunkt. Røg kommer jo kun af forlidt luft.
For år tilbage, da jeg brændte kul, var jeg også tiltider ude og lede efter renselemmen.


KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af KimW » 01 dec 2008 20:39

Få nu den fejer ud og tjek den skorsten.
Det er totalt uforsvarligt at fortsætte fyringen med røggas ekslosioner osv. og en skorsten der ikke er renset i mindst 3 år.
Brænder huset ned til grunden af de årsager kan du være næsten sikker på at din forsikring ikke dækker.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Troldmand. » 01 dec 2008 20:42

KimW skrev:Få nu den fejer ud og tjek den skorsten.
Det er totalt uforsvarligt at fortsætte fyringen med røggas ekslosioner osv. og en skorsten der ikke er renset i mindst 3 år.
Brænder huset ned til grunden af de årsager kan du være næsten sikker på at din forsikring ikke dækker.
3 år ----- gosh man, det havde jeg ikke lige set :oops:

P.N.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 okt 2008 20:27
Mit fyr: Ecoteck Amalfi
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 25-35
Årligt forbrug: omkr 5
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af P.N. » 01 dec 2008 21:13

Bop skrev:Nu kender jeg slet ikke det fyr
Men altså hvis du skruer blæser på fuld drøn og der sker eksplosion det lyder da helt vildt.

Altså hvis du ikke har haft besøg af fejer i flere år så må din skorsten da se forfærdelig ud
hvis nu man antager den er halvt stoppet så vil jeg da også tro fyret vil forbrænde dårligt skruer du så op for blæser kommer der eksplosion så lemmen ryger af skorsten

Undskyld men jeg har da fået renset skorstenen hvert år såe det sku ikke være et årsagen, Mht stoppet skorsten så var det allerførste jeg undersøgte der ligger ikke noget i skorstenen.

Altså er der nogen fejere herinde lyder det ikke som om der ikke er træk i skorstenen.

Der er for lidt træk i den skorsten helt enig.

Trækstabilisator virker for at trækket skal være ens og ikke for meget du har jeg TROR TROR jeg

simpelthen for lidt træk.

Det er ikke hvad jeg læst om Trækstabilisatoren. Jeg har læst at grunden til at man bruger en Trækstabilisator for at stoppe røgen i at vende tilbage i lokalet og når Trækstabilisatoren er monteret så lukker lemmen når vinden presser på for derefter at lukke op igen, Eller har jeg misforstået det.
Er der andre på forum der ved noget om de problemer PN har det lyder ihvertfald voldsomt

Du er jo altså nødt til at skal have en fejer forbi skorstenen for fejes skal den da .

Jamen den bliver fejet hvert år og jeg tror at jeg vil købe en rensekost så den bliver renset 4 gange om året.

Din forsikring dækker jo heller ikke hvis de ting ikke er i orden.

Er faktisk ikke 100 % på hvad der helt er galt men det første er vel at få renset skorstenen.

Prøv dog at spørg henne under KL stoker herinde der er en del flinke personer som ejer dem

Ja det vil jeg gøre.

Og bare fordi der diskuteres om godkendelser test osv så er vi alle da venlige mennesker som kan være uenige men da gerne vil hjælpe i din situation

Nu aner jeg ikke engang om hef og kl er det samme ?
det er i princippet det samme.

P.N.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 okt 2008 20:27
Mit fyr: Ecoteck Amalfi
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 25-35
Årligt forbrug: omkr 5
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af P.N. » 01 dec 2008 21:34

Troldmand. skrev:Hvad med selve blæseren, altså blæser vingerne, har du nogensinde givet dem en gang trykluft???? Kunne da være at blæseren er lukket med støv, så den ingen luft giver.
Ja det råd vil jeg prøve, men det ikke er unormalt med de der drøn, jeg fortalte importøren at jeg havde ændret på blæseren så den blæste på fuldt drøn. Da han hørte det instruerede han mig i at der kun måtte være indsug på 1,5 cm og han forklarede at jeg skulle sætte den tilbage på fabriksindstillingen. Jeg er nu slet ikke i tvivl om hvorfor han gav de instrukser. Og som nævnt så ophørte de her eksplosioner i samme øjeblik jeg satte blæseren ned i kraft. så der er intet mysterium i det her.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af MichaelK » 01 dec 2008 21:44

Hej


Det med de 3 år siden sidste besøg, var åbenbart en misforståelse fra min side. Undskyld!
Jeg kunne dog ikke udlede andet, da du skrev 2005 og frygtede et besøg da fyrrummet
aldrig er blevet godkendt. At din skorstensfejer ikke har påtalt det, hver gang han har været
på besøg, det må så stå hen i det uvisse.

Ang. trækstabilisator, så har du misforstået det en lille smule. Klappen søger for at udligne
et for stort træk i skorstenen. Den tillader skorstenen at suge "falsk" luft uden om selve fyret.
Derved påvirkes forbrændingen ikke af et evt. for stort træk i skorstenen. Har du derimod
overtryk i skorstenen, så lukker klappen ganske rigtigt i, men det er altså ikke dens primære
funktion.

At rense skorsten 4 gange om året, vil jeg mene, er lige i overkanten. Antager vi at dine
problemer skyldes for lidt træk i skorstenen, og skorstenen er ren, så kunne det måske
hjælpe at gøre følgende.

1.:
Undersøg om den indvendige diametere på skorstenen har den størrelse fyret kræver.

2.:
Forhøj skorstenen. En for lav skorsten kan ved uheldige vindretninger give problemer.

3.:
Kan skorstenen ikke umiddelbart forhøjes, kunne man montere en røgsuger, der suger
røgen ud af skorstenen.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar