Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Taget i røven igen.......

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Taget i røven igen.......

Indlæg af jni » 26 nov 2008 03:02

Vi har lejet vors lejlighed ud til en flink amrikaner, men da han jo skulle på landet skulle han bruge en (billig) bil.
Naboen sagde at skrot handleren i skælskør ofte havde biler der stadig havde 1 -1½ år til syn for 5-6000 kr, så konen og amrikaneren drog glad afsted for at kigge.
De syntes dog aligevel at bilerne til 5000 var for ringe, men der stod en pæn 405ér til 15000 nysynet. De tog en tur og bemærkere 3-4 fejl på bilen, men fik afvide at det naturligtvis ville blive lavet inden syn, og hvis der var noget med bilen kunne de jo bare komme ned med den.
Bilen blev synet, og afhentet. '
Ved anden tur holdt den inde i Hillerød og ville ikke starte, amrikaneren havde endnu ikke nået at sende forsikrings papirene ind, så han var ikke sikker på om der var falck på den. Det fandt han ud af der var dagen efter, og de blev tilkaldt. Jeg ringede til skrothandleren og spurgte om de ville kigge på den, ingen problemer falck kunne bare komme med den.
Da falck kom ville bilen gerne starte, så de ville ikke tage den med.
Amrikaneren tog toget til hillerød og hentede bilen, men to dage efter ville den igen ikke starte, falck kom, hev lidt i ledningerne, og den kom igang. Jeg kørte efterfølgende bilen ned til skrothandleren, på vejen opdagede jeg at det lange lys ikke virkede, hornet ikke virkede, og at der var hul i udstødningen.
Dagen efter ringede jeg ned og forklarede hvorfor vi havde stillet bilen udenfor, og om de ville kigge på tingende. Ingen problemer sagde de.
Dagen efter ringede jeg for og høre hvad de havde fundet ud af, svaret var følgende;
Hvad helvede bilder du dig egentlig ind, bilen køre jo som en drøm, hvordan fanden skulle jeg kunne lave en fejl der ikke findes. Det må jo være manden der er noget galt med.
Så spurgte jeg forsigtigt til om han så havde kigget på lyset.
Jeg ku fandme lave mit lys selv, ham skulle man ikke tage røven på. Hvorefter røret blev knaldet på.

Jeg ringede lidt efter til skrothandleren selv, og sagde at jeg syntes det var en mærkelig måde og tale til folk på, Svaret var;
Jeg er sku da ligeglad din idiot, det er jo Svein (navnet på den ansatte) selv der sælger bilerne. Det har jeg ikke en skid med at gøre.
Og da jeg lige var tavs et par sekunder oven på den svada, forsatte han; Nå, tabt mælet spadsser.....

Jeg kørte ned og hentede bilen, på vejen hjem opdagede jeg at bak lyset heller ikke virkede.

Jeg ved at skrothandlerens ansatte er lidt for gode venner med en i synshallen, og jeg går ikke ud fra at man kan overse langt lys, bak lys, horn, og hul i udstødningen. Og hvad har han mon ellers overset....?
Hvis man køre den til syn igen risikere man jo bare at de klipper pladerne, og så betaler de synsafgiften tilbage

De 2 genier (min kone og amrikaneren) der var nede og købe bilen fik ikke engang en kvitering, og hvis bilen er købt privat gælder reklamations retten ikke.
Jeg ved godt at man ikke kan forvendte alverden for 15000, og at genierne for det første burde have checkket bilen ordenligt inden de købte den.
Men når man køber en nysynet bil forventer man da at den overholder loven.

Så vi må jo nok bare få checket hvad bilen ellers gemmer, og så gå igang fra en ende af
Sur røv :(
Jesper


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Taget i røven igen.......

Indlæg af Ulrik » 26 nov 2008 11:16

Træls oplevelse Jesper, der er sq ingen der har lyst til at smide 15.000 ud af vinduet :cry:

Din historie minder lidt om en række udsendelser der var om brugtbilsforhandlere.
De kørede den værste forhandler, men jeg vil da mene at din forhandler er oplagt til prisen.
MvH Ulrik©

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Taget i røven igen.......

Indlæg af jni » 26 nov 2008 11:56

ja, hvis de bare havde fået en kvitering...........

Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Re: Taget i røven igen.......

Indlæg af Momme » 26 nov 2008 13:15

Jeg vil nok lige skrive til http://www.faerdselsstyrelsen.dk og fortælde hvad der var galt men en nysynet bil og hvor den var synet (så svintet ikke kan forsætte med at snyde folk)
Jeg mener at selv om man køber en bil privat så er der nåde med at hvis en sælger bevist har snyt ved at skjule fejl så har han stadigt et ansvar men det er hvis svært at bevise i retten.
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

stefan j
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 nov 2008 21:41

Re: Taget i røven igen.......

Indlæg af stefan j » 27 nov 2008 19:24

ring til gutten og optag optagelsen og spil lidt dum så han rigtig fortæller så har du pludselig en kvitering


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Taget i røven igen.......

Indlæg af jni » 28 nov 2008 15:16

ja, men så er det stadig en privat handel, og der gælder købeloven ikke......
mvh jesper

kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: Taget i røven igen.......

Indlæg af kenneth baunsgaard » 28 nov 2008 15:29

købe loven gælder også ved privat handel. jeg har for nogle år siden solgt en båd med motor og trailer til 55000 kr, efter ca 2-3 måneder ringer køber til mig og siger at der er råd i hækken på båden og at handlen skal gå tilbage da det er en skjult fejl. jeg tager kontakt til min advokat som siger at jeg er dårlig stillet ved en evt retsag, da der intet står i salgs aftalen om fejlen, selvom at jeg har bånnede alle samtaler med køber hvor han flere gange bekrafter at jeg har fortalt at båden har haft en revne i hækken, og denne er forsøgt rep men er opstået igen efter 2 sejlture, og uden problemer i 3 år.
det hele ender med at jeg køber båden tilbage for 50000 kr,og sælger den adskilt

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Taget i røven igen.......

Indlæg af MichaelK » 28 nov 2008 17:43

kenneth baunsgaard skrev:købe loven gælder også ved privat handel. jeg har for nogle år siden solgt en båd med motor og trailer til 55000 kr, efter ca 2-3 måneder ringer køber til mig og siger at der er råd i hækken på båden og at handlen skal gå tilbage da det er en skjult fejl. jeg tager kontakt til min advokat som siger at jeg er dårlig stillet ved en evt retsag, da der intet står i salgs aftalen om fejlen, selvom at jeg har bånnede alle samtaler med køber hvor han flere gange bekrafter at jeg har fortalt at båden har haft en revne i hækken, og denne er forsøgt rep men er opstået igen efter 2 sejlture, og uden problemer i 3 år.
det hele ender med at jeg køber båden tilbage for 50000 kr,og sælger den adskilt
Ja, købelove gælder i et vist omfang også privat handel. Dog med den store forskel, at man på slutseddelen kan
fraskrive sig alle forpligtigelser vedr. handlen. Ved privat køb er det nemlig lovligt at skrive "købt som beset".
Derved kan køber ikke senere komme tilbage med krav til sælger.

Får man ikke tilføjet dette på slutseddelen, kan man risikere at stå med håret i postkassen :(



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: Taget i røven igen.......

Indlæg af kenneth baunsgaard » 28 nov 2008 17:50

i min slut sedel som var en standart stutsedel hentet på nettet stod der også købt som beset, men der var også tilføjet at ved evt svist mellem parterne var den rets bindende, ligmed at sælger giver garenti

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Taget i røven igen.......

Indlæg af Jobak » 28 nov 2008 17:59

jni skrev:ja, men så er det stadig en privat handel, og der gælder købeloven ikke......
mvh jesper
Det er ihvertfald en stur stur løwn... :D Det er kun de "særlige" regler du ikke er beskyttet af.
Her er lidt læsestof.

Når du køber bil af en privat, er du ikke beskyttet af købelovens særlige
regler om forbrugerkøb. Og hvis bilen ifølge slutsedlen købes som beset og
uden reklamationsret, har du kun krav overfor sælger, hvis du kan bevise, at
sælger har tilbageholdt sin viden om væsentlige defekter ved bilen.
Husk, at alle aftaler skal skrives ned, da det er svært at bevise mundtlige
aftaler bagefter, når uenigheden er opstået.

Omvendt bevisbyrde i 6 måneder
Som udgangspunkt er det op til køberen at bevise en mangel ved bilen, og at manglen var til stede, da bilen blev leveret.
Med de nye regler i købeloven er der indført en undtagelse, som går ud på, at sælgeren i de første 6 måneder efter leveringen skal bevise, at en mangel ved bilen ikke var til stede ved leveringen. Den omvendte bevisbyrde består altså i, at køberen i de første 6 måneder fritages for at bevise, at manglen var til stede allerede ved leveringen.
Derimod ændrer den ny regel ikke ved, at køberen har bevisbyrden for, at en opstået fejl eller et problem er en mangel, som sælgeren er ansvarlig for. Om fejlen er en mangel, afhænger fortsat af bilens alder og kørte kilometer, sælgernes oplysninger og øvrige omstændigheder i forbindelse med købet.
Det er derfor stadig vigtigt for køberen at få alle oplysninger om bilen og alle salgsvilkårene skrevet i kontrakten, ligesom køberen bør undersøge bilen grundigt inden købet.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


Besvar