Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
nist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 07 jun 2007 23:58
Mit fyr: RTB v13
Geografisk sted: Skanderborg

Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af nist » 28 nov 2008 01:37

Problem:
Jeg læste om problemer med hårde træpiller i Biocomfort/Scotte. Jeg har en Biocomfort mindste model.
Jeg har knap så hårde piller men får alligevel irriterende og mekanisk uacceptable dunklyde som kan høres igennem huset.

Løsning:
Jeg har derfor savet et 160 mm langt rustfrit stålrør midt igennem, så jeg får et halvt rør der passer til sneglens diameter. Det gør ikke noget at rører er lidt for lille da det fjedrer lidt tilbage (2 mm) når det saves op. Det halve rør hviler på 4 ben (unbracoskruer tilpasset i længden med en skive så højden passer. Der er skåret gevind i røret).
For at holde røret på plads har jeg boret igennem sneglehusets 2 plader nedenfor lysmåleren og igennem rørets væg. Her er så sat en skrue i der holder røret på plads. Der skal også en i den anden side. Der er ingen tab af lys til lysmåleren.

Virkning:
Nul knase og dunkelyde. Ingen små og store radiale ryk i sneglen.

Nist
Verden er smuk og farlig


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af Julehund » 28 nov 2008 06:07

lyder spændende!! kan du komme til at knipse et par billeder? der er sikkert andre der kunne bruge din idé!

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af epo » 28 nov 2008 07:57

Var der ikke også en eller anden, som havde slebet kanterne på sin snegl skarpe, så den lettere kunne skære pillerne over, når de kom i klemme.
Det virkede vist også?! Kan ikke lige huske hvem det var...

Er også lidt irriteret over de "spændende" lyde, som min Scotte laver af og til...

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af Troldmand. » 28 nov 2008 08:03

Man kan også klemme den nederste snegleenden op, så der rører ved vindingen ovenfor, og så give den en svejseklat, så er der slet ingen snegle spis, der skal mase sig gennem pillerne...
Nærmest så det nederste bliver som en rund ring, der bare drejer rundt i pillerne.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af thoken » 28 nov 2008 08:28

Troldmand. skrev:Man kan også klemme den nederste snegleenden op, så der rører ved vindingen ovenfor, og så give den en svejseklat, så er der slet ingen snegle spis, der skal mase sig gennem pillerne...
Nærmest så det nederste bliver som en rund ring, der bare drejer rundt i pillerne.

Hej!
Jeg tror det er den interne(en NBE brænder har nemlig både en ekstern og en intern) snegl der menes, troldmand!
Altså i selve brænder hovedet http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=707

Jeg har prøvet at køre med 6mm piller og det giver altså mindre støj(knase lyde)

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af Troldmand. » 28 nov 2008 09:51

thoken skrev:
Hej!
Jeg tror det er den interne(en NBE brænder har nemlig både en ekstern og en intern) snegl der menes, troldmand!
Altså i selve brænder hovedet http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=707

Jeg har prøvet at køre med 6mm piller og det giver altså mindre støj(knase lyde)

mvh thoken
Tak for det. Så blev jeg lidt klogere, troede godt nok det var den lange snegl, der var tale om da jeg læste #1.
Nu forstå jeg så bare ikke det virker, hvis sneglen køre uden tolerance til yderrøret.
Som sagt jeg kender ikke brænderen, men sådan lidt i fantasiens verden forestiller jeg mig at der hvor pillerne bliver trukket ind i røret, vil der da være nogle piller der skal klippes over af sneglen. Sneglen virk jo nærmest som en saks der hvor den går ind i røret.
Sneglen stikker måske slet ikke ud af røret, der hvor den tager piller ind????

Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af Sonata » 28 nov 2008 10:36

Troldmand. skrev:Sneglen stikker måske slet ikke ud af røret, der hvor den tager piller ind????
Jo - pillerne dratter ned gennem faldrøret, og lander på den vandrette snegl, der skubber dem ind på herden.

Problemet er, at det er en rund snegl i et firkantet rør, hvorfor der konstant kommer piller i klemme i hjørnerne, mellem sneglen og røret. Jeg døjer selv med de sjove "kronsj"-lyde, som forplanter sig langt væk.

Jeg kan ikke lige visualisere den beskrevne løsning for mig, men en rund tunnel må absolut være bedre end en firkantet ditto. Alternativet er naturligvis at fremstille en firkantet snegl, men et eller andet siger mig, at den nok ikke vil virke... icon_cheesygrin.gif
mvh Tom
Fyrdata

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af Troldmand. » 28 nov 2008 10:56

Jo jeg er helt med. Men - har man en snegl der går meget tæt på yderrøret, vil en del piller heletiden skulle klippes over, forestil dig at stikke fingerne derned og så lade sneglen køre, av av. Fingeren vil blive sneglet hen til rørkanten og klippet, det samme vil ske med pillerne.
Et firkantet rør har vel den fordel, at pillerne ikke bliver så let bliver drejet med rundt.
Jeg har selv en 2,5 m 60mm snegl i et firkantet rør, den siger også mærkelige lyde, men den transporter mange piller på ingen tid.

Brugeravatar
nist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 07 jun 2007 23:58
Mit fyr: RTB v13
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af nist » 28 nov 2008 11:43

Julehund skrev:lyder spændende!! kan du komme til at knipse et par billeder? der er sikkert andre der kunne bruge din idé!
Jeg havde ikke tid til billeder i nat men de kommer snarest.

Nist
Verden er smuk og farlig

Brugeravatar
nist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 07 jun 2007 23:58
Mit fyr: RTB v13
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Hårde træpiller i Biocomfort - kom an!

Indlæg af nist » 28 nov 2008 11:46

Troldmand. skrev:
Der er ikke tale om et rør men et gennemsavet rør som fungerer som en skål under sneglen.
nist
Verden er smuk og farlig


Besvar