Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

3-vejs ventil med elmotor

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

3-vejs ventil med elmotor

Indlæg af RLStyling » 24 nov 2008 23:10

Hej

nu har jeg kigget lidt rundt omkring, efter en 3 vejsventil med elmotor, da jeg skal bruge den til at styre vandet mellem mine 2 akku tanke. og der sidder en PLC-styring som skal styre de ventiler jeg skal bruge. men kan ikke rigtig finde ud af hvad for en model man skal vælge. og prisen svinger jo meget.

er der nogle der har nogle råd og erfaringer??

mvh
René
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: 3-vejs ventil med elmotor

Indlæg af Julehund » 25 nov 2008 06:02

du kan også vælge aktuator modellen, en der NC. og en der er NO. (men de har en gang-tid på 1min+)
det er dem der sidder på div gulvarme reguleringer, bare med en alm. ventil påmonteret!

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: 3-vejs ventil med elmotor

Indlæg af RLStyling » 25 nov 2008 12:20

det er fordi jeg både skal kunne styre solvarm og fyr, så der skal side en på hver kreds, og den ene tank skal prioriteres først, da det er den med varm brugsvand, og den anden er til radiatoren og gulvvarmen
så derfor vil jeg gerne bruge en 3-vejs ventil
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
Cykellapper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 aug 2008 09:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 335
Brændsel: piller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 7600
Dagligt forbrug: 20-50 kg.
Årligt forbrug: ca 10 ton
Geografisk sted: Struer
Modtaget likes: 2 gange

Re: 3-vejs ventil med elmotor

Indlæg af Cykellapper » 03 dec 2008 23:13

Kig her for billige 2- og 3-vejsventiler med termoaktuator. De er lidt længere om at skifte end en spoleventil, som Julehunden skrev.

http://vvfs.dk/produkter/produkter.htm#ventil

Personligt tror jeg ikke, det har noget at sige.
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: 3-vejs ventil med elmotor

Indlæg af kaptajnen » 04 dec 2008 20:33

Cykellapper skrev:Kig her for billige 2- og 3-vejsventiler med termoaktuator. De er lidt længere om at skifte end en spoleventil, som Julehunden skrev.

http://vvfs.dk/produkter/produkter.htm#ventil

Personligt tror jeg ikke, det har noget at sige.
Der skrives at (i hvert fald den største) ikke kan bruges til blandeventil... hvorfor mon. LIdt trist, hvis de kun kan være åbne eller lukkede og så endda sluge strøm når den er i den ene ende - eller har jeg misforstået noget?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: 3-vejs ventil med elmotor

Indlæg af Troldmand. » 04 dec 2008 21:00

kaptajnen skrev:Der skrives at (i hvert fald den største) ikke kan bruges til blandeventil... hvorfor mon. LIdt trist, hvis de kun kan være åbne eller lukkede og så endda sluge strøm når den er i den ene ende - eller har jeg misforstået noget?
Ganske rigtigt, den bruger strøm i den ene ende. Jeg har selv et par stykker kørende. Dem jeg har bruger 3W - Står de nu spændt /trukket hele året, er det altså kun 25 Kw. Man kan jo så vende den, efter hvor den bruger mindst strøm. Den bruger kun strøm den ene vej. tilmed kan man manuelt låse den, i den stilling hvor ellers den ville bruger strøm.
Er det ikke også det der hedder en zoneventil, I snakker om???

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: 3-vejs ventil med elmotor

Indlæg af H.S » 04 dec 2008 21:15

Hej
Har du mulighed for et output på 0 -10v
så kan jeg skaffe en thermisk motor 24 v ac
med regulering på 0 - 10v dc


RLStyling skrev:Hej

nu har jeg kigget lidt rundt omkring, efter en 3 vejsventil med elmotor, da jeg skal bruge den til at styre vandet mellem mine 2 akku tanke. og der sidder en PLC-styring som skal styre de ventiler jeg skal bruge. men kan ikke rigtig finde ud af hvad for en model man skal vælge. og prisen svinger jo meget.

er der nogle der har nogle råd og erfaringer??

mvh
René
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: 3-vejs ventil med elmotor

Indlæg af kaptajnen » 04 dec 2008 22:10

Troldmand. skrev: Ganske rigtigt, den bruger strøm i den ene ende. Jeg har selv et par stykker kørende. Dem jeg har bruger 3W - Står de nu spændt /trukket hele året, er det altså kun 25 Kw. Man kan jo så vende den, efter hvor den bruger mindst strøm. Den bruger kun strøm den ene vej. tilmed kan man manuelt låse den, i den stilling hvor ellers den ville bruger strøm.
Er det ikke også det der hedder en zoneventil, I snakker om???
Jow selvfølgelig skal man vende den eller vælge udfra den metode, som kræver mindst strøm...

De er selvfølgelig netop relevante, hvor man endten lagrer i den ene eller anden buffer...
Jeg har selv nogle zone-ventil fætre med indbygget motor. Princippet kendes også som "spring return"....

Jeg lod mig bare irritere over virkemåden, men jeg var jo også på udkig efter en passende blandeventil! icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: 3-vejs ventil med elmotor

Indlæg af Ernst Drastrup » 05 dec 2008 10:44

Vi brugte altid Honeywell trevejsventiler, de er meget sikre i drift, og de er udstyret med et kontaktsæt, så de kan give signal til at starte et eller andet, når de går ud i den ene stilling.
Men det er rigtigt, det er on - off, altså enten eller. De kan ikke stilles til der midt i mellem.

Det var de billigste og bedste vi kunne finde, dengang jeg arbejdede med v.v.s. forretningen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: 3-vejs ventil med elmotor

Indlæg af RLStyling » 06 dec 2008 16:28

hej
det er heller ikke sådan at den skal blande noget vand, den skal bare kunne åbne og lukke for de 2 tanke, så den hele tiden holder vandet varmt over i vvb. og når det er oppe så skifter den over, så akku tanken også bliver varmet op, så det er fint nok, hvis den lukke halt for den ene af udgangene, så den ikke køre i begge beholdere hele tiden.
min PLC har fra 12 til 230V ac og nogle 12-48V dc udtag og i rigelige mængder så det er ikke der problemet ligger.
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.


Besvar