Første dag med min nye Woody brænder og Opop kedel

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
MartinH
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 21
Tilmeldt: 16 sep 2008 13:02
Mit fyr: Woody - opop kedel
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 30-35 kg. i dec.
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu.
Geografisk sted: 8543 Hornslet, Østjylland

Første dag med min nye Woody brænder og Opop kedel

Indlæg af MartinH »

Så blev mit nye fyr endelig sluttet til.

Vejede pillerne af (2720g. på 6 min. - min snegl ligger vandret) - og fyret startede op...
Nu står fyret bare op passer sig selv - kører på ca. 10-15 % - pillerne brænder pænt og asken har en fin grålig farve.

Men hvordan ved jeg om fyret kører optimalt? Om forbruget er for stort? Om mætningen er rigtig osv?

Kan jeg bare regne med at fyret kører optimalt når det står på autoberegning?

Hvornår er det en fordel at drosle effekten ned?

Håber der er nogle der vil dele lidt af deres erfaringer ud.

På forhånd tak..

Mvh.
Martin

epo
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Første dag med min nye Woody brænder og Opop kedel

Indlæg af epo »

Start med at læse alle de gamel indlæg :-)

Så finder du lidt omkring at kigge på askens farve (skal være kaffegrums agtig), flammerne (skal ikke være for vilde, men heller ikke med sorte spidser).
Hvis din aske er lysegrå skal du måske skrue lidt op for mætningen.

Du støder måske ind i begrebet "skamolfætter" i forbindelse med neddrosling. (indsnævring/isolering af herd for at forbedre forbrændingen når bålet bliver for lille).

Skorstenstræk (trækstabilisator) er også et vigtigt stikord for woody'en.

Når der bliver varmere igen kan det måske blive en fordel at drosle det ned.
Eller hvis du har problemer med at styre reguleringen (dvs. hvis fyret konstant er for hurtigt til at banke op på indstilt temperatur, og derfor slukker/går i pause, istedet for regulere ned for effekten) så kan det også være en fordel at drosle ned, hvis ikke man kan få PID værdierne til at spille max.

Som udgangspunkt vil jeg dog mene du er godt tjent med auto beregning her i vinter, og så bare holde øje med at det kører som det skal. Måske skrue en smule på mætningerne, hvis du har fornemmelse af at de er for høje/lave.

Stokerkontrol er en super investering, hvis du gider have en PC til at stå og snurre...
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Første dag med min nye Woody brænder og Opop kedel

Indlæg af jni »

Min erfaring er at hvis man bruger autoberegninger, får fyret generelt for lidt piller (køre med for stort luftoverskud = dårligere virningsgrad) Tilgængæld sikre det uproblematisk forbrænding, da man godt kan få lidt mere slagger i hærd ved lavere luftoverskud (hærd skal renses lidt tiere)
MartinH
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 21
Tilmeldt: 16 sep 2008 13:02
Mit fyr: Woody - opop kedel
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 30-35 kg. i dec.
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu.
Geografisk sted: 8543 Hornslet, Østjylland

Re: Første dag med min nye Woody brænder og Opop kedel

Indlæg af MartinH »

Hej Epo

Tak for det fine svar.

Fyret er endnu ikke slukket men kun gået ned i effekt - 10-15%. Er det ok at det bare står og brænder ved lav effekt hele tiden?

Kan man med stokerkontrol se sit daglige pilleforbrug? Det kan man ikke aflæse på woddy displayet, vel?
Syntes nemlig at det bruger forholdsvis mange piller.

Mvh.
Martin
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Første dag med min nye Woody brænder og Opop kedel

Indlæg af jni »

Prøv det her, og se om det hjælper;
Afvejningsskemaet er ikke altid optimalt, du kan i stedet ændre på mætninger:
Start med at sætte max og min effekt til 100%. Så kedlen tvinges til at køre fuldlast.
vent til forbrændingen er stabil
Juster "mætning høj" op, så du får sorte spidser på flammen, derefter justeres ned således at de sorte spidse lige netop forsvinder . Flamme skal stadig være orange.(der skal altid gå lidt tid fra du har ændret på mætningerne, til flammen kan bedømmes. Du skal kun åbne lågen for at kigge, da flammen ellers ikke vil se rigtig ud pga skorstens træk ikke trækker luft gennem brænde, men gennem låge)
Sæt min og max effekt på 10% for at tvinge kedel i lav last.
Vent til du har stabil forbrænding
juster "mætning lav" op så flamme får sorte spidser, derefter ned så de sorte spidser lige netop forsvinder.
Sæt max effekt tilbage hvor den oprindeligt stod ( f.eks 50%)

Du kan ikke se forbruget på display
mvh jesper

Kenny
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Første dag med min nye Woody brænder og Opop kedel

Indlæg af Kenny »

Ja, på STOKERKONTROL kan du rigtig nok aflæse dit daglige forbrug. Det kræver dog at du har en PC kørende konstant, så forbruget hele tiden registreres. Jeg har en gammel laptop stående og har aflæst strømforbruget til ca. 20 kr. om måneden. det tjenes rigeligt ind, da jeg har så mange muligheder for at optimere økonimien. Andre fordele er muligheden for at programmere start/stop flere gange dagligt, hvilket jeg bruger i sommerperioden hvor der ikke er behov for døgndrift.
Klik ind op http://www.stokerklubben.dk og se nogle brugere af stokerkontrol. Du vil opleve at der ikke er mange anlæg der køre ens. Du vil også grafisk kunne se hvordan de kedeltemp svinger i løbet af dagen. Ret sjovt at komme hjem fra arbejde, aflæse grafen og så lige spørge konen om oprah var i TV til morgen, siden hun gik i bad en time senere i dag :roll:

Ja, dit fyr kan fint køre konstant. Det slidder heller ikke på el-tænderen, i forhold til dem der laver mange start/stop i døgnet. Du nævner dog at det kun ÿder 10-15%. Det er ikke meget på denne årstid, men det hænger nok sammen med at din snegl yder mere end 2 kg på 6 min. Det er ret meget! Men prøv at give det hele nogle dage, tjekke farven på asken og vende så tilbage.

Hav iøvrigt altid en ekstra fotosensor og en eltænder liggende i fyrrummet. Det er "altid" i en weekend eller juleaften at sådan en del går i stykker !

Hvilke piller fyre du med? Mærke og tykkelse?
Brugeravatar
Kroppen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 24
Tilmeldt: 07 nov 2008 21:59
Mit fyr: Scotte/Opop 16KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8732
Dagligt forbrug: pt. ca. 20 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Hovedgård

Re: Første dag med min nye Woody brænder og Opop kedel

Indlæg af Kroppen »

Hej

10% - 15% ydelse - det er noget jeg end ikke tør drømme om. Mit er sjældent under 50% ydelse for tiden. Er det helt hen i skoven?
Jeg mener selv, at mit hus er rimelig godt isoleret, selvom det er af ældre dato.
Min aske er pæn kaffe-farvet uden hele og halve piller og flammen er også fin orange uden sorte spidser.
Mit forbrug pr. døgn ligger i øjeblikket på mellem 27-30 kg.
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Første dag med min nye Woody brænder og Opop kedel

Indlæg af jni »

jeg bruger ca 35 kg/døgn, på 200 m2 mindre godt isoleret hus
mvh Jesper
epo
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Første dag med min nye Woody brænder og Opop kedel

Indlæg af epo »

Jeg ligger på 30 kg/døgn som gennemsnit for den sidste måned. Til 239m2 beboelse af ældre dato, men nogenlunde isoleret.
Kenny
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Første dag med min nye Woody brænder og Opop kedel

Indlæg af Kenny »

Vores forbrug er pt ca 30 kg i døgnet for 170 kv. med stuetemp på 22-23 grader. Ældre hus med højt loft. Fyret yder ca 50%.

Men husk på at ydelsen ikke giver nogen indikation om lavt/højt forbrug. MartinH oplyser jo, at hans snegl dosere 2-2½ kg på 6 min. - hvilket er ret meget. Dette pga af at sneglen ligger næsten vandret. Derfor skal der heller ikke meget "ydelse" til. Vores snegl dosere kun 950 gr. på 6 min. Det kan så blive svære at styre, når vi får det lidt varmere igen, med mindre fyret neddrosles.

Men det er så tilgengæld værd at opservere askens kvalitet, som rigtigt nok ikke må være for lys, men skal være brunlig. Alt dette er også afhængigt at pillernes kvalitet/træsort m.m.

Besvar