Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Test af Støbejernskedler

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af Troldmand. » 22 nov 2008 10:35

Ulrik skrev:Hej Troldmand

Nu går vi godt nok lidt off topic, men de brændsler du beskriver at du kan fyre med...
Er det rent savsmuld, høvlspåner osv. eller blandes der træpiller i?

Det jeg tænker på er, at det må være begrænset hvor længe sådan noget savsmuld bliver i herden inden det blæses væk?
Hej Ulrik..
Savsmuld og maskin-høvlspåner smider jeg ud i min fjern-tank, og herfra blandes det med pillerne som nu det nu selv finder ud af.
Jeg synes ikke savsmuld er slemt til at blive blæst væk fra herden, det er måske fordi der er lidt piller med som giver lidt læ.
Jeg gik lige ud og snuppede et billede af smuld og piller i dosersneglen. Som du kan se snupper den en god gang smuld tiltider.


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af Bop » 22 nov 2008 20:02

Jamen trold det er da bare med at blande når man har mulighed´for det det kan jeg godt følge dig i

Men skal lige siges jeg tror ikke på man kan blande savsmuld og høvlspåner i en Bio18
For godt nok har de lavet noget vellignende da de lavede Bio18 Men de har kvajet sig med vinkel på nedfald til herd der er ikke nok stigning til alt det fnuldr det brænder bare tilbage.

Så forstår ikke asaa gik ned det har noget med markedsføring at gøre ihvertfald ikke et bedre produkt for det er da klart at multi22 kan fyre med blandede produkter hvorimod en bio ikke kan lide fnuld det er jo logisk når vinkel på nedfald er mindre så lægger det sig jo der .

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af Troldmand. » 22 nov 2008 20:36

Bop skrev:Jamen trold det er da bare med at blande når man har mulighed´for det det kan jeg godt følge dig i

Men skal lige siges jeg tror ikke på man kan blande savsmuld og høvlspåner i en Bio
For godt nok har de lavet noget vellignende da de lavede Bio18 Men de har kvajet sig med vinkel på nedfald til herd der er ikke nok stigning til alt det fnuldr det brænder bare tilbage.

Så forstår ikke asaa gik ned det har noget med markedsføring at gøre ihvertfald ikke et bedre produkt for det er da klart at multi22 kan fyre med blandede produkter hvorimod en bio ikke kan lide fnuld det er jo logisk når vinkel på nedfald er mindre så lægger det sig jo der .

Citat..

"""Men skal lige siges jeg tror ikke på man kan blande savsmuld og høvlspåner i en Bio18"""""
------------------------------------------------------------
Det kan/skal man heller ikke i Multie'en,

Hvad du ikke ved er, at jeg slet ikke bruger den originale snegl mere. Noget hjemmebygget doserings mekanik er kommet til som snupper alt.
Sådan kort fortalt,- en hurtigløber af en snegl fylder en lille tank på ca 10 liter, der er ca 2meter over fyret, herfra bliver pillerne mm. så doseret med en lille snegl til fyret.
Jeg tror ikke der er ret meget forskel på hvad en Multi og en Bio 18 spiser, principperne er jo stort set ens. Som jeg ser det....

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af Bop » 22 nov 2008 20:48

Ja det har du måske ret i mener bare at multi 22 har mere fald på så den æder utvivlsomt mere støv uden problemer.

Jamen ok du har jo ændret meget men når det virker så er det jo supert.

Mvh Bp

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af jni » 23 nov 2008 13:23

kender ikke mult/bio18, men på en woody, er problemet at snegl dosere uens hvis der f.eks er smuld i piller, har i ikke det problem, eller bliver det kompenseret ved iltstyring ?
mvh Jesper


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Test af Støbejernskedler

Indlæg af thy » 23 nov 2008 13:25

ingen iltstyring på multi22 eller bio 18
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar