TwinHeat M10D lidt for varm..

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: TwinHeat M10D lidt for varm..

Indlæg af Flunk »

Jeg syntes at alt tyder på en fejl i styringen hvid den går så langt over setpunkt som tidligere fortalt.
Hvorfor går den på overkog ved 62 grader?
Min går på overkog ved 95 grader.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
nielsenworld
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 104
Tilmeldt: 29 okt 2008 07:35
Mit fyr: Twinheat M20i, 1400L magasin
Areal: 270 + 60 garage
Brændsel: Flis, briketter m.m.
Dagligt forbrug: Uvist
Årligt forbrug: Uvist. ca. 7-9 ton
Geografisk sted: Morild, 9830 Tårs
Kontakt:

Re: TwinHeat M10D lidt for varm..

Indlæg af nielsenworld »

Sorry, jeg skrev fejl, overkog er 92 grader :-)

Jeg synes også den går langt over sætpunkt, men det undrer mig bare at den gør det på MIN ydelse... Som om den står alt for højt i blæser og indføringshastighed.
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: TwinHeat M10D lidt for varm..

Indlæg af kaptajnen »

Det der slår mig er at du nævner at du aldrig har rørt potmetrene....
Netop dette kunne være sagens kerne. Fyret er gammelt og støv er ikke potmetres bedste ven!
Prøv at notere dig potmetrenes oprindelige stilling (du har jo oven i købet mulighed for et billede af dem) og prøv så at dreje dem frem og tilbage eller rense dem på anden vis (med slukket anlæg)....
Sæt så potmetrene som oprindeligt og se om det ikke hjælper...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
nielsenworld
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 104
Tilmeldt: 29 okt 2008 07:35
Mit fyr: Twinheat M20i, 1400L magasin
Areal: 270 + 60 garage
Brændsel: Flis, briketter m.m.
Dagligt forbrug: Uvist
Årligt forbrug: Uvist. ca. 7-9 ton
Geografisk sted: Morild, 9830 Tårs
Kontakt:

Re: TwinHeat M10D lidt for varm..

Indlæg af nielsenworld »

kaptajnen skrev:Det der slår mig er at du nævner at du aldrig har rørt potmetrene....
Netop dette kunne være sagens kerne. Fyret er gammelt og støv er ikke potmetres bedste ven!
Prøv at notere dig potmetrenes oprindelige stilling (du har jo oven i købet mulighed for et billede af dem) og prøv så at dreje dem frem og tilbage eller rense dem på anden vis (med slukket anlæg)....
Sæt så potmetrene som oprindeligt og se om det ikke hjælper...
Det tror jeg også du kunne have ret i!.. Fik det dog til at køre noget bedre efter tlf. justering af Kjeld fra Kølsen Smedie & Blik A/S. Han er autoriseret TwinHeat reparatør/servicemand. Regner dog med jeg booker et serviceeftersyn med ham i næste uge. Fyret kunne vist godt trænge til en god gennemgang! Så kan jeg også få en god instruktion og forklaring i brugen af uhyret.

/Allan
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: TwinHeat M10D lidt for varm..

Indlæg af kaptajnen »

Ok, det lader til at der er styr på sagerne!

Alligevel utroligt at en (veteran) stoker fra 1980 stadig kører :great:

Vend endelig tilbage med en opfølgning...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
nielsenworld
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 104
Tilmeldt: 29 okt 2008 07:35
Mit fyr: Twinheat M20i, 1400L magasin
Areal: 270 + 60 garage
Brændsel: Flis, briketter m.m.
Dagligt forbrug: Uvist
Årligt forbrug: Uvist. ca. 7-9 ton
Geografisk sted: Morild, 9830 Tårs
Kontakt:

Re: TwinHeat M10D lidt for varm..

Indlæg af nielsenworld »

Så er der en lille opdatering!

Havde igår besøg af en servicemand fra Kølsen VVS! Han fik givet fyret det store eftersyn :-) Der var både gode og dårlige nyheder, de gode først!

Der var en hel del slagger i brænderrøret, som han efter længere tid med hammer og mejsel fik banket ud!.. Lufthuller samt tilstoppede luftkanaler blev renset og det hele blev efterset og smurt! Bagefter fyrede vi op, og forbrændingen så bestemt meget bedre ud en før. Man kunne nærmest se, hvordan den fik luft hele vejen rundt i brænderrøret. Forbrændingen var meget bedre. Fyret nåede også hurtigt op i temperatur. Så det var jo meget positivt!

De dårlige nyheder! Der er en større tærring ved tanken, tæt på sneglen. Det blev lappet med noget tætningsmasse. Han vurderede dog fyret til at være i dårlig stand, det var bestemt ikke det bedste han havde set. Men det har så nok også kørt siden midten af 80'erne. Brænderrøret var også blevet lidt ovalt, pga. uens brædning. I teorien måtte de egentlig ikke godkende sådan et anlæg, hvor en tærring var igang på den måde... Han frygtede meget for kedlens stand, når han nu havde set resten af fyret var i den stand det var. Hvis/når det tærer yderligere ved siloen, kan det ende med at den trækker falsk luft, og det kan munde ud i en gaseksplosion!.. Hmm! Det synes jeg bestemt ikke lyder betryggende. Vil da være NOGET træt af, at vi og vores hund (som sover i fyrrummet) skal udsættes for det!!!.. Det lød bestemt ikke rart!

Kølsen VVS ville gerne give lidt for det gamle fyr, ved køb af nyt. De kunne evt. bruge reservedele.
De kendte nemlig kun til ca. 10 af dem som står rundt omkring.

Ellers meget flinke folk og rigtig god service :-)

Besvar