Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af fyrløsning - ca. 450 m2 - Passat/BioTech/Biowin???

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
SFM6S006
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 nov 2008 20:23

Valg af fyrløsning - ca. 450 m2 - Passat/BioTech/Biowin???

Indlæg af SFM6S006 » 01 nov 2008 20:58

Efter en del læsning her på forum og rundt om på nettet har jeg besluttet at installere et pillefyr (evt. mulighed for korn) som vores nye varmeløsning efter en større ombygning.

Boligen består af ca. 300 m2, hvoraf ca. 150 m2 er med gulvvarme (30 cm isolering under gulv) og ca. 150 m2 er almindelige moderne radiatorer. Dertil kommer garage på ca. 200 m2 (15 cm isolering under gulv).
Vægge og lofter er generelt velisolerede med 100 mm i vægge og 300 mm i lofterne.

Alt i alt ca. 350 m2 gulvvarme og ca. 150 m2 opvarmet med radiatorer.

Jeg kunne godt tænke mig at have en løsning der kan fyre med træpiller, korn og evt. andet brændsel, men dette er ikke 100 % afgørende. Jeg ønsker top komfort, driftsikkerhed og kvalitet. Pris er også væsentligt, men den rette løsning der vil være god i mange år frem er vigtigere end at skulle spare på købsprisen her og nu.

Min VVS samarbejdspartner er ikke helt skarp udi pillefyr, men er kommet op med en Passat løsning. Jeg har derforuden fået et oplæg på en Woody OPOP, et BioTech og har på nettet læst vældigt meget godt om BioWin/Viessmann eller hvad de nu ellers kalder sig selv.

En lille ting der undrer mig når jeg hører om BioWin og BioTech er at der i den nye brochure jeg har fra BioTech er præcist det samme billede som på BioWin/Viessmann hjemmesiden og så er det jeg tænker at disse 2 systemer måske er ens eller meget tæt beslægtede. Ser også at Ecoteck (BioTech) og Titan Heating (BioWin) begge ligger mere eller mindre side om side i Hobro.

Mine spørgsmål som jeg tumler lidt med og som jeg ville være meget taknemmelig for input til:

1: Hvad vurderer I at mit KW behov vil ligge på? F.eks. ved Passat løsningen så vil en C4 med 42 KW måske være for stor (30 KW med neddroslings), men vil en C2 være tilstrækkelig med sine 23 KW være for lille? Jeg forestiller mig jo at der i sommerperioden vil være et markant mindre træk på varmesystemet så derfor bør det kunne drosle meget ned hvilket jeg vil være bange for at en Passat C4 måske kan klare.


2: Jeg vil sandsynligvis kunne bygge en pilletank på op til 10 m3. Er det korrekt forstået at dette burde kunne gøre at jeg kun skal have leveret piller 2, maks. 3 gange om året?


3: Bør jeg installere backup system i form af elvarmer? Hvilke størrelse vandbeholder skal jeg sætte op til en familie på 5 - 150 liter?


4: Hvilker styrker/svagheder bør jeg have med i mine betragtninger hvis jeg vælge mellem følgende anlæg? Systemerne er komplette og fuldautomatiske.

* Passat C2, 23 KW, snegl fra ekstern tank
* BioTech PZ 35 RL, 35 KW, pillesuger fra ekstern tank
* BioWin Exclusiv, 26 KW
* Woody træpillebrænder + Woody OPOP kedel 100 KW.

Evt. kommentarer kan også sendes direkte til mig på "anannerup@hotmail.com"

På forhånd tak.

mvh
Anders


danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Valg af fyrløsning - ca. 450 m2 - Passat/BioTech/Biowin???

Indlæg af danni-nielsen » 01 nov 2008 21:20

der er jo også twinheat.dk har selv en cpi 12. den er jo nok for lille til dig men de har også andre der er noget større.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Valg af fyrløsning - ca. 450 m2 - Passat/BioTech/Biowin???

Indlæg af MichaelK » 02 nov 2008 06:17

Hej og velkommen til.

Det er det letteste ved beregning af de nødvendige KW, at kende dit hidtidige olieforbrug.
Som Jeg læser dit indlæg, er din ombygning af huset af nyere dato, så Du kender måske
ikke olieforbruget?

Generelt set vil dit krav sandsynligvis ligge fra 16 til 25 KW. Dit hus ser jo ud til at være
velisoleret. Jeg har selv en 10 KW BioWin til et elendigt isoleret hus, det kan den lige klare.

Skal Jeg anbefale et anlæg, vil Jeg anbefale et Viessmann Vitolig 300. Jeg ved godt den er
på 30 KW. Den modulerende drift gør dog, at anlæget ikke vil leverer mere varme end der
er behov for.
Du skriver intet om, hvor Du bor? Men Jeg kan sætte Dig i kontakt med en VVS'er, der har
arbejdet med BioWin. Han arbejder nu for Viessmann, og påstår at han kan give et godt
tilbud. Af årsager Jeg ikke vil angive her, så ønsker han ikke sit navn offentliggjort på et
offentligt forum. Derfor sender Jeg kun hans kontaktoplysninger via PB. Send mig gerne
en PB, hvis Du ønsker et tilbud på indkøb og montering af et Viessmann anlæg?


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

SFM6S006
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 nov 2008 20:23

Re: Valg af fyrløsning - ca. 450 m2 - Passat/BioTech/Biowin???

Indlæg af SFM6S006 » 02 nov 2008 09:48

Hej

Tak for jeres svar.

Jeg kender ikke tidligere ejers olieforbrug da jeg tror at de fik det "ind af bagdøren" så de opgivede tal formodentligt er helt forkerte. Dernæst kommer at huset er lavet helt om, og al isolering er noget vi netop har lavet.

Jeg bor i Kastrup ved KBH.

Det er et rigtigt gammelt hus - en gård hvor det første er bygget i 1700 tallet, men da vi ikke har sparet på Rockwool´en tror jeg det errimeligt velisoleret alligevel. Der hvor jeg er noget i tvivl er den store garage på ca. 200 m2 med hvor meget det reelt vil trække hvis jeg nu vil have en temperatur på 15-20 grader. Måske skulle jeg overveje en kalorifære til at hæve fra konstante 15 grader til 18-20 grader i de perioder hvor man vil opholde sig derude i længere tid.

Det undrer mig også ret meget hvordan det hænger sammen at BioWin/Viessmann bruger samme markedsføringsmateriale som BioTech - eller i hvert fald elementer af det. Er det reelt samme produkt? Er de udbrydere fra det ene, der har skabt det andet eller hvad?

Jeg er vældig interesseret i at få et oplæg fra Viessmann også.

Er der ikke nogen der kan give mig fordele/ulemper mellem BioWin/Biotech løsningen og så Passat løsningen?

mvh
Anders

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Valg af fyrløsning - ca. 450 m2 - Passat/BioTech/Biowin???

Indlæg af MichaelK » 02 nov 2008 10:24

Hej


For det første. BioWin/Viessman produceres på samme fabrik (Windhager i Østrig).
Hvorfor disse markedsføres forskelligt er uvist? De 2 fyr passer reservedele sammen!
Det er vist bare farven, der har en anden lyd.

Biotech har derimod en noget anden opbygning, men de samme funktioner. Sammenfald
i reklamematerialet, er sandsynligvis en tilfældighed, men Jeg ved det ikke med sikkerhed.

M.h.t. Viessmann, kan Du finde en lokal installatør her:
http://www.viessmann.dk/da/services/Loc ... r_Ort.html

Passat Compact kender Jeg ikke. Et hurtigt kig på

http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=835
og
http://www.hedestoker.dk/shop/itemdescr ... sp?id=2680

Afsløre et par forskelle. Passaten har automatisk fjernelse af asken. Røgrørene i
konvektionsdelen er som på de andre placeret lodret, men skal renses manuelt. Det skal
man derimod ikke på BioWin/Viessmann modellerne. Desuden skal askeskuffen tømmes
ca. 1 gang om måneden. BioWin/Viessmann skal kun tømmes for hver 6,5 tons piller, eller
for de flestes vedkomne 1 til 2 gange pr. fyrringssæsson.
Passaten kan udover fyring med træpiller, også klare korn og flis. Det kan BioWin/Viess-
mann ikke. Disse kan kun fyre med træpiller, og helst Ø6 mm.

Vil Du derfor have lidt større valgfrihed m.h.t. valg af brændsel, med lidt mere manuelt
arbejde, bør Du vælge Passaten. Vil Du have et minimum af manuelt arbejde, men kun
fyre med træpiller, så kan Du vælge mellem BioWin/Viessmann eller Biotech.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


SFM6S006
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 nov 2008 20:23

Re: Valg af fyrløsning - ca. 450 m2 - Passat/BioTech/Biowin???

Indlæg af SFM6S006 » 18 nov 2008 17:26

Efter utallige timers søgen efter viden faldt valget på et ÖkoFen Pellematic PEK25 kondenserende og med asketank, 800 liter buffertank med brugsvand og extra varmeveksler så den er forberedt til optimal udnyttelse af fremtidigt solfangeranlæg, 2 stk. A pumper til drift af 2 separate varmekredse, 7 ton flexsilo, digital fjernstyring m.m.

Det bliver spændende at se om min ide om 2 forskellige fremløbstemperaturer på henholdsvis radiatorkredsen og gulvvarmekredsen - med en lav returtemp på gulvvarmekredsen igennem kondenseringsdelen fra røgvarmen og den indvundne varme over i buffertanken bliver en reel effektivitetsforbedring. Optimalt set så lover producenter en ca. 10% effektivitetsforbedring på den i forvejen gode effektivitet ved optimal brug af det kondenserende system.

Jeg havde den nye Passat BioHeat25, BioTech PZ35 og BioWin100 med i mine overvejelser. Priserne er rimeligt ens, systemerne har stort set samme høje udnyttelsesgrad og bortset fra Passaten har de alle masser af referencer fra udlandet.

Mit valg blev til sidst truffet med mavefornemmelsen, men af elementer der indgik var en god fornemmelse for den danske forhandler, at fyret også brænde Ø8 piller og muligheden for den kondenserende løsning.

Lidt interessante links fra cyberspace som jeg ikke har set her på siden før:

http://www.depv.de/uploads/media/Pellet ... n_2007.pdf

http://www.salzburg.gv.at/pdf-wirkungsg ... ellets.pdf

http://www.jenni.ch/pdf/Stiftung_Warentest.pdf

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Valg af fyrløsning - ca. 450 m2 - Passat/BioTech/Biowin???

Indlæg af Ole S. » 18 nov 2008 17:40

SFM6S006 skrev:Efter utallige timers søgen efter viden faldt valget på et ÖkoFen Pellematic PEK25 kondenserende og med asketank, 800 liter buffertank med brugsvand og extra varmeveksler så den er forberedt til optimal udnyttelse af fremtidigt solfangeranlæg, 2 stk. A pumper til drift af 2 separate varmekredse, 7 ton flexsilo, digital fjernstyring m.m.

Det bliver spændende at se om min ide om 2 forskellige fremløbstemperaturer på henholdsvis radiatorkredsen og gulvvarmekredsen - med en lav returtemp på gulvvarmekredsen igennem kondenseringsdelen fra røgvarmen og den indvundne varme over i buffertanken bliver en reel effektivitetsforbedring. Optimalt set så lover producenter en ca. 10% effektivitetsforbedring på den i forvejen gode effektivitet ved optimal brug af det kondenserende system.

Jeg havde den nye Passat BioHeat25, BioTech PZ35 og BioWin100 med i mine overvejelser. Priserne er rimeligt ens, systemerne har stort set samme høje udnyttelsesgrad og bortset fra Passaten har de alle masser af referencer fra udlandet.

Mit valg blev til sidst truffet med mavefornemmelsen, men af elementer der indgik var en god fornemmelse for den danske forhandler, at fyret også brænde Ø8 piller og muligheden for den kondenserende løsning.


Lidt interessante links fra cyberspace som jeg ikke har set her på siden før:

http://www.depv.de/uploads/media/Pellet ... n_2007.pdf

http://www.salzburg.gv.at/pdf-wirkungsg ... ellets.pdf

http://www.jenni.ch/pdf/Stiftung_Warentest.pdf
Hej

Det er sikkert et udemærket anlæg. :great: Er du opmærksom om det er godkendt i DK, synes ikke lige umiddelbar jeg kunne finde det på listen.
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

SFM6S006
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 nov 2008 20:23

Re: Valg af fyrløsning - ca. 450 m2 - Passat/BioTech/Biowin???

Indlæg af SFM6S006 » 18 nov 2008 18:57

Jeg formoder at det er det anlæg der hedder Renergi Pellematic32. Den 25´er som jeg har købt er nemlig en neddroslet 32´er. Jeg kan således hvis jeg en dag skulle få brug for det, øget til en 32KW.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Valg af fyrløsning - ca. 450 m2 - Passat/BioTech/Biowin???

Indlæg af Ole S. » 18 nov 2008 20:52

Hej igen

Nåe ok, så er der jo ingen ko på isen. Den ser da fin ud.

Tør man spørge på prisen for sådan en omgang?
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Valg af fyrløsning - ca. 450 m2 - Passat/BioTech/Biowin???

Indlæg af jni » 19 nov 2008 07:59

Hvordan er du tilfreds med Pellematicén. Jeg syndtes det ser rigtigt intressant ud,
Hvor meget forbedres virkningsgrad ved kondenserende drift ?
Er der ikke problemer med kondensen i kedlen, bliver det ikke noget snask, hvad med tæringer i kedel, og der skal vel også afløb fra skorsten, eller ?...


Besvar