Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overskyende piller

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Charlotte
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 nov 2008 18:32
Mit fyr: Bio 18
Areal: 117
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca. 28 kg.
Årligt forbrug: 10-11T ?

Overskyende piller

Indlæg af Charlotte » 15 nov 2008 18:54

Vi har for en uge siden fået et Bio 18 sat op, købt igennem vvs-eksperten, men vi synes det bruger mange piller i forhold til hvad man har hørt - at man skal bruge omkring 5 ,5 T om året - vores hus er på 117 m2 i 2 plan.
Jeg har renset det i dag og der var mange piller der lå i bunden af fyret som ikke var brændt. Hvad kan det skyldes? Indstillingerne på panelet står på standard på nær mængden af piller som ligenu er sat ned til 1, ellers stod den på 1,35. Kedeltemperaturen ligger på ca. 50 grader +/- 1 grad og røgtemperaturen mellem 80 og 100. ydelsen ligger omkring 55-60 % hvilket er meget eller hvad?
Vi har en cirkulationspumpe (a) tilsluttet systemet, som kontrant kører på 22w.
Men er der nogen der har en ide til hvordan man kan gøre det bedre, så det bruger færre piller evt. pausefyrer - hvis mængden af piller sættes til standard (2) så laver det tilbagebrand, og er det normalt med mange ubrændte piller i bunden af fyret (i rense skålen).
Det skal lige siges at fyret står i en særskilt bygning og der er rør gravet ned i jorden hen til hovedhuset. Der er vel omkring 25-30 meter rør hvis ikke mere. Huset er ikke hulmursisoleret men vi kan sagtens holde temperaturen på 20-23 grader. Men det skal hulmursisoleres til foråret.
Vi ved ikke om vi skal købe en, som kan komme og stille fyret, for har hørt om flere hvor det er blevet meget værre efter han har været der og så er det jo spild af penge, men hvad er jeres erfaringer?


Brugeravatar
hkr
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 sep 2008 22:51
Mit fyr: Bio18 + Viadrus U22 29kw
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Overskyende piller

Indlæg af hkr » 15 nov 2008 19:18

tror måske piller har for meget fart på i nedfaldsrøret.
har i termostater på radiatorer? synes 55-60% lyder af meget....

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Overskyende piller

Indlæg af Ole S. » 15 nov 2008 20:13

Hej

Det er sikkert piller som får for meget fart på og suser forbi herden, sørg for at den er renset, og altså ikke fuld af aske og slagger, det vil forværre problemet. Har du klappen monteret i nedfaldsrøret?

At det kører på 50-60% er helt perfekt på denne årstid, så er der lidt margen op til de 100% til når det blir rigtig koldt. Du skal for alt i verden undgå pausefyring, det er lig med dårlig fyringsøkonomi, og sod i kedlen til følge.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
birkla
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 06 sep 2007 12:34
Mit fyr: Bio18 Hercules
Areal: 135
Brændsel: Barlinek 8mm
Dagligt forbrug: 24,25kg
Årligt forbrug: 7½ tons
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Overskyende piller

Indlæg af birkla » 15 nov 2008 20:26

En BIO18 skal ikke pausefyre! Prøv at sætte kedeltemperaturen til 60gr (husk at stille luftspjæld også). En driftydelse på 50-75% er fint som vejret er nu. Som jeg har forstået det, så er driftydelsen et udtryk for hvor godt brændslet udnyttes, så den optimale driftydelse er 100%, men det kan nok ikke opnås uden at man dagligt justerer efter hvor koldt det er. Jeg kan meget anbefale et opstarts/justeringsbesøg af ham her http://www.fyrteknik.dk/index.html , det har jeg haft stor glæde af. Jeg har også et par håndfulde piller som ryger ud af herden, men plejer bare at smide dem op i beholderen igen, men det skyldes formentlig at de falder hurtigt i gennem faldrøret. Det eneste "problem" jeg har med min BIO18, er at den måske er lige stor nok i kW, det er p.t. lidt svært at få den til yde lidt nok, så det må gerne snart blive vinter :)
Den der bremser senere, kører længere hurtigt:0)

Charlotte
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 nov 2008 18:32
Mit fyr: Bio 18
Areal: 117
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca. 28 kg.
Årligt forbrug: 10-11T ?

Re: Overskyende piller

Indlæg af Charlotte » 15 nov 2008 21:21

Jeg har ikke monteret en klap i nedfaldsrøret - sådan et fulgte vist ikke med? :)
Hvis herden skal være "pæn" tømt så skal jeg rense det flere gange om dagen. Jeg rensede fyret ved middagstid og det er fyldt nu, så kan det være rigtigt?
Jeg vil prøve at stille fyret op på 60 grader og selvfølgelig stille luft spjældet tilsvarende :)
Vi havde den opfattelse at driftydelsen skulle være så lav som muligt, da vi troede det var et udtryk for hvor meget fyret yder, altså omvendt hi hi hi :)


Brugeravatar
hkr
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 sep 2008 22:51
Mit fyr: Bio18 + Viadrus U22 29kw
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Overskyende piller

Indlæg af hkr » 15 nov 2008 22:49

så har jeg også misforstået det med ydelses-procenten.
100% er vel fuld knald på pilletilførsel og luft alt efter indstillingen..ikke?
Der er jo trinløs modulerende styring på, det forstår jeg således den selv regulerer efter forbrug....skulle jo gerne være indstillet til at udnytte piller optimalt i alle trin..eller hva'?
min er instillet på 55 grader, og den kører pt. ca 25-30% ydelse...ca 20-25 kg. pr. dag til større nedlagt middel isolert landbrug..

Brugeravatar
birkla
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 06 sep 2007 12:34
Mit fyr: Bio18 Hercules
Areal: 135
Brændsel: Barlinek 8mm
Dagligt forbrug: 24,25kg
Årligt forbrug: 7½ tons
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Overskyende piller

Indlæg af birkla » 15 nov 2008 23:53

Jeg har heller ikke en klap i røret, ved ikke om det er standard til Multi?

Jeg skulle også lære at "tænke" omvendt med driftydelsen, men det er egentlig logisk nok når man fanger den. F.eks står min til 1,00 i brændsel og 101% i luft, med denne indstilling er den røgfri. For at holde kedeltemp. på 60gr med det nuværende varmeforbrug ligger min driftydelse mellem 48-60%, nu taler meteorologerne om at det bliver koldere i næste uge, og så forventer jeg at driftydelsen vil stige. Hvis den kommer op og ligge på 80-90% vil jeg prøve at hæve brændsel til 1,05 for at se om det så sænker ydelsen til omkring 60-70%, så er der også stadig lidt den kan arbejde med hvis der skulle komme en nat med frost og en gang blæst.
Jeg har også haft lidt med slagger i herden, men efter jeg fik sat brændsel ned er det minimalt. Renseblæs er selvfølgelig sat til max blæs i længst mulig tid med kortest tid i mellem blæs. Slagger kan dog også skyldes de piller der bruges, hvis pillernes askesmeltepunkt er for lavt, er der stor sandsynlighed for slaggedannelse. Og lige et lille fif, i selve faldskakten(det skrå stykke man kan se når faldrøret er væk) bør man skrabe malingen væk på det flade stykke med en fil eller et stemmejern som er slebet skarpt, når brænderen er varm bliver malingen blød og så kan smuld "klæbe" sig fast og så kan ilden arbejde sig op mod faldrøret. :)
Den der bremser senere, kører længere hurtigt:0)

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Overskyende piller

Indlæg af Ole S. » 16 nov 2008 11:35

Hej

Klappen er standart i en Multi 22. Men noget tyder på at den ikke skal være monteret i en Bio 18, findes der den lille stift i nedfaldsrøret som klappen hænger på??
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
birkla
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 06 sep 2007 12:34
Mit fyr: Bio18 Hercules
Areal: 135
Brændsel: Barlinek 8mm
Dagligt forbrug: 24,25kg
Årligt forbrug: 7½ tons
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Overskyende piller

Indlæg af birkla » 16 nov 2008 12:07

Ingen stift her :wink:
Den der bremser senere, kører længere hurtigt:0)

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Overskyende piller

Indlæg af Bop » 16 nov 2008 18:48

Nej Ole der er ikke monteret klap nok derfor at vi har nemmere ved tilbagebrænding hvis der er fnuldr i piller.
Jeg renser hver dag med fil det pågældende sted så ingen problemer.
Bio 18 har nok lidt tendens til at blæse lidt piller med ud ved renseblæs for de falder ikke ud ved nedfald det har jeg checket så godt man nu kan.

Har haft monteret lille gitter at tentorstål så ophørte problem men det brænder væk efterhånden så det dur ikke.
Udover jeg så har fundet ud af at det hjalp.

Hvis man går ind og checker green heat så har den også den pågældende klap.

Men altså det har man nok glemt da man lavede kopien øhh sludder noget der ligner.

Har en tendens til at tro at der er mere fald på en multi 22 end en bio 18

Ydermer tror jeg at måden multi22 og green heat er bygget op på med klap er nok en tand bedre end bio18

Dog i forhold til multi 22 er styringen vist lidt bedre på bio18
Green Heat ved jeg ikke produktet ser fint ud men der er vist ikke så mange der har det.

Aner ikke hvorfor man i det hele taget ikke bare fik en bedre styring på multi 22 i stedet for at starte en slags efterligning.

I start var jeg ikke klar over det troede det bare var en nyere model men sådan er verden

Ikke altid retfærdig syntes jeg ikke man kan sige over for multi producent.


Men et lille gitter på bare 3 cm er rigeligt til at stoppe al pille spild på bio18

Og nej det er ikke en god ide at bremse nedfaldshastighed af piller for hvis man har fnuldr i som i mine barlinek ja så brænder det nemt tilbage selvom man renser nedfald og pudser med smergel.

Så tjahh tror der er en grund til man har klap på Multi og green heat GH har i øvrigt også fremskudt herd hvilket måske også hjælper.

Man kunne måske montere spjæld på bio18 men personligt tror jeg så ikke at nedfald er stejlt nok

Da jeg er 100% sikker på at de piller i finder er blæst ud under rensning ja så er der ikke det vilde at gøre ved det.

Problem ophørte som sagt da jeg havde gitter på herd .

Selvfølgelig skal man huske at rense herd men nedfaldshastighed nej den er ikke høj på en bio18 jeg har endda hævet den yderligere ved at tage en smule af rør ca 4 cm og vende det fremad for jeg køber altså ikke nye piller bare fordi man pt fyrer med en bio18

Mit bio18 er forøvrigt justeret ned til 1,00 kg men øhh jeg tror da selv fyr justerer op for pille så det er lidt svært at måle hvad man helt nøjagtig det ville være smart hvis man kunne tilslutte pc og så se det nøjagtigt.


Besvar