Justering af ny Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
pointman
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 apr 2008 17:06
Mit fyr: Scotte 16Kwh
Areal: 80m2 + 80m2
Brændsel: Barlinek 6 eller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 10-16 kg
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Haderslev, Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Justering af ny Scotte

Indlæg af pointman »

Nu har jeg jo med hjælp her fra forummet, fået min Scotte til og køre, og den tygger løst af pillerne....

Kigger jeg ned i kedlen, så er flammerne gule med sorte spidser og røgen er lidt sort I det.... Så forbrænding er ikke optimal... Men det kan man jo ikke forvente inden at alt er justeret... :)

Men for at få en bedre forbrænding, så er spørgsmålet hvad skal jeg stille på...?`

Det virker som om, at blæseren ikke blæser nok, for jeg synes ikke rigtig at kunne høre den blæser....

Håber nogle som har et par bud på hvad jeg skal justere.... vil helst ikke rode mere rundt i menuerne på egenhånd og så ende med at alt er helt forkert sat :o)

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Justering af ny Scotte

Indlæg af thoken »

Hej!
Du kan altså sagtens rode lidt rundt i menuerne, bare du skriver ned hvad der står inden du ændrer noget, og så prøv enkelte ting af gangen,
i stedet for en masse ændringer, for så ved du ikke hvad de enkelte ændringer indebærer!
Men det lyder som om dine mætninger skal justeres lidt ned, har du vejet piller af?

Hvis du ikke har en manual kan du finde den her: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index. ... 4&CatID=24

held og lykke
mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
pointman
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 46
Tilmeldt: 05 apr 2008 17:06
Mit fyr: Scotte 16Kwh
Areal: 80m2 + 80m2
Brændsel: Barlinek 6 eller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: 10-16 kg
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Haderslev, Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Justering af ny Scotte

Indlæg af pointman »

Pillerne er vejet af og tastet ind i .... Spørgsmålet er så, om der er en bestem måde man skal gå frem efter når man justere.....
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Justering af ny Scotte

Indlæg af jni »

Afvejningsskemaet er ikke altid optimalt, du kan i stedet ændre på mætninger:
Start med at sætte max og min effekt til 100%. Så kedlen tvinges til at køre fuldlast.
vent til forbrændingen er stabil
Juster "mætning høj" ned således at de sorte spidse lige netop forsvinder . Flamme skal stadig være orange.(der skal altid gå lidt tid fra du har ændret på mætningerne, til flammen kan bedømmes. Du skal kun åbne lågen for at kigge, da flammen ellers ikke vil se rigtig ud pga skorstens træk ikke trækker luft gennem brænde, men gennem låge)
Sæt min og max effekt på 10% for at tvinge kedel i lav last.
Vent til du har stabil forbrænding
juster "mætning lav" ned så de sorte spidser lige netop forsvinder.
Sæt max effekt tilbage hvor den oprindeligt stod ( f.eks 50%)
mvh jesper
Brugeravatar
Kroppen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 24
Tilmeldt: 07 nov 2008 21:59
Mit fyr: Scotte/Opop 16KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8732
Dagligt forbrug: pt. ca. 20 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Hovedgård

Re: Justering af ny Scotte

Indlæg af Kroppen »

Hej,

I lighed med Pointman har jeg også lige fået skruet de sidste rør sammen og startet mit nyindkøbte Scotte/Opop 16KW anlæg op (Søndag aften).
Jeg har vejet pille af (910g pr. 6 min.) og indtastede vha. skemaet tallene for lav- og højlast. Resultatet var en ret fed orange flamme med sorte spidser og sort røg. Derfor nedjusterede jeg tallene og fik efterhånden en ok flamme, men selv efter flere timers kørsel kom kedeltemperaturen ikke over 42 gr.
Så fandt jeg dette indlæg og Jespers svar hjalp mig til at få justeres max-effekten op, har nu sat det til 100%, istedetfor de 50%, som styringen er leveret med fra fabrikken.
Her til morgen var kedeltemp. 61 gr. og ydelsen ca. 60%.
Er der noget forkert i at sætte max-effekten til 100% ? og hvorfor bliver den leveret med 50% ? Er der nogen der har et bud på det ?

jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Justering af ny Scotte

Indlæg af jni »

Grunden til at det kan være en fordel at sætte max effekt til 50% er at forhindre temperatur oversving på kedlen, (kedlen ryger op på 100%, og når så ikke og regulere ned igen, kedlen stopper så når temp er 10 C over setpunkt) Dette giver mange start/stop med dårligere virkningsgrad tilfølge.
Det er dog muligt at justerere PID regulering således at oversving undgåes, via stokerkontrol eller lignede programmer (hvis du havde købt en woody kunne du gøre det i display
Du skal dog have et pænt utæt hus hvis du ikke kan fyre 200 m2 op med 50% ydelse på kedel
mvh jesper
Brugeravatar
Kroppen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 24
Tilmeldt: 07 nov 2008 21:59
Mit fyr: Scotte/Opop 16KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8732
Dagligt forbrug: pt. ca. 20 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Hovedgård

Re: Justering af ny Scotte

Indlæg af Kroppen »

Hej Jesper,

Tak for dit hurtige svar.
Jeg må jo nok erkende, at som helt grøn på dette område, så har jeg lidt svært ved at finde rundt i hvad det egentligt er jeg har købt, Scotte/Woody.
På den medfølgende manual står der (hvis ikke jeg husker galt, har den ikke ved mig), Scotte - og nedenunder - Woody generation (hvad så end det betyder).
Jeg mener nu ikke at huset er piv utæt, men det har selvfølgelig været godt koldt, alt den stund, at vi ikke har haft varme på siden vi pillede oliefyret ned for ca. 2 måneder siden og først har kunnet få leveret pillefyret nu.
Jeg må hjem og kigge til det og prøve at sætte max-effekten ned igen og se hvad der sker.
Brugeravatar
Kroppen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 24
Tilmeldt: 07 nov 2008 21:59
Mit fyr: Scotte/Opop 16KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8732
Dagligt forbrug: pt. ca. 20 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Hovedgård

Re: Justering af ny Scotte

Indlæg af Kroppen »

Hej igen,

Nej, jeg huskede forkert. Manualen hedder: Træpillefyr Scotte (og intet andet). Så det kan der vist ikke være tvivl om - det er en Scotte.
Jeg har kunnet læse her på siden, om forskellige udgaver af styringen (bl.a. 4.99). Hvordan eller hvor ser man det?
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Justering af ny Scotte

Indlæg af thoken »

Kroppen skrev:Hej igen,

Nej, jeg huskede forkert. Manualen hedder: Træpillefyr Scotte (og intet andet). Så det kan der vist ikke være tvivl om - det er en Scotte.
Jeg har kunnet læse her på siden, om forskellige udgaver af styringen (bl.a. 4.99). Hvordan eller hvor ser man det?



Hej!
Man kan se hvilken version chip man har ved at slukke for strømmen til styringen og tænde igen!
Så skriver den først fire 8 taller(8888) og der efter fx 4.99 og det sidste er chip version!
Man kan også se det hvis man åbner boksen til styringen, så står det ofte skrevet på chippen(den store chip)

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Justering af ny Scotte

Indlæg af jni »

Scotten har et display med røde bogstaver, og kun 1 lines tekstfelt, hvor imod woody har 5/6 linier i display og sorte bogstaver (og så står der woody på styreboxen)
Det er bestemt ikke sikkert du behøver at sætte max effekt ned, det kommer an på dit system,
hvis ikke kedlen laver store temperatur oversving, så behøves det ikke.
Sagt på en anden måde hvis kedlen køre konstant, og ikke svinger mere end 5% - 10 i ydelse over en time, så virker det fint nok (fyret må naturligtvis gerne gå op i ydelse hvis der er en der går i bad, eller der åbnes for en radiator)

Jeg ved ikke hvilken indstillingsmulighedder der er med den nye chip

mvh

Besvar