Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Uens dosering

Spørgsmål vedr. JA Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
alm7100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18 dec 2007 15:39
Mit fyr: Tasso B3 og JA-Stoker
Areal: 240 m2 ca.
Brændsel: 8mm træ piller
Dagligt forbrug: 35 Kg i Marts.
Geografisk sted: Otterup

Uens dosering

Indlæg af alm7100 » 04 nov 2008 12:10

Hmm Har fået et andet underligt problem.

På motoren som via en kæde trækker føde sneglen, har jeg sat en cd på, med et lille hul i, og for hver omgang er der en opto gaffel, som jeg tæller omgange med.

Her i sommers, da jeg lavede det, gik der ca 3268 Omgange, fra at magasinet var fyldt til det var tomt.

Men nu hvor jeg har rodet en del med pause styring osv. Er dette tal nu ca. 1800 Omgange fra fuld til tom???

Er der en der har en fornuftig forklaring på det???
Med varmest hilsner
Allan Madsen
(Er med udvikler af Stokerbot, får ikke løn for det)
http://www.brandsby.dk


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Uens dosering

Indlæg af kaptajnen » 04 nov 2008 14:57

Det lyder da mystisk! :shock:

Jeg ser 3 muligheder:

1) Du har skiftet brændselstype, som er mere kompakt (fx fra træpiller til korn)
2) Din omdrejningstæller havde for mange falske målinger før (prel i kontakten/opto gaflen?)
3) Dit omdrejningstæller har for få målinger fx pga støv?

Har ikke lige fantasi til at se, hvordan ændret pausefyring kan ændre så meget på omdrejningstallet - der er jo nærmest tale om en halvering af omdrejningerne...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
alm7100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18 dec 2007 15:39
Mit fyr: Tasso B3 og JA-Stoker
Areal: 240 m2 ca.
Brændsel: 8mm træ piller
Dagligt forbrug: 35 Kg i Marts.
Geografisk sted: Otterup

Re: Uens dosering

Indlæg af alm7100 » 04 nov 2008 15:57

Ja sådan ser jeg også på det, men kan alså ikke se der skulle være noget i vejen, har selv checket for prel, og taget højde for det, da jeg har sagt at den skal have en pause på 500ms mellem hvergang den "tikker" hele omgangen tager ca 11 sek (Mener jeg det var).
Men har dog overvejet at lave et hul mere, i modsatte side. Så får man også nogle flere pulser at gøre med.

Men syntes bare det lyder mystisk, for man kan jo ikke ændre på hvormeget den tager ind... Det er jo sneglen der bestemmer det.

Og nej der er ikke skiftet piller eller noget andet.
Med varmest hilsner
Allan Madsen
(Er med udvikler af Stokerbot, får ikke løn for det)
http://www.brandsby.dk

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Uens dosering

Indlæg af kaptajnen » 04 nov 2008 19:03

alm7100 skrev:Ja sådan ser jeg også på det, men kan alså ikke se der skulle være noget i vejen, har selv checket for prel, og taget højde for det, da jeg har sagt at den skal have en pause på 500ms mellem hvergang den "tikker" hele omgangen tager ca 11 sek (Mener jeg det var).500ms lyder meget konservativt for at undgå prel - tror sagtens du kan sætte den meget lavere (husker ikke hvor meget vi anvendte på Elektronik tekniker (ET) studiet - men det er tilfældigvis så heldigt at jeg kan spørge min "gamle" da han arbejder samme sted som jeg - jeg checker lige med ham...
Men har dog overvejet at lave et hul mere, i modsatte side. Så får man også nogle flere pulser at gøre med. Ja jo flere pulser des bedre, især, hvis du kan spotte "fortabte huller" - dette kræver selvfølgelig at du kører i intervaller, som er større end tiden for hele omgangen delt med antallet af huller. Forresten har du overvejet om der kunne være fejlmåling når hullet tilfældigvis står udfra selve måleren... Dette er jo nok ikke problemet da du nu har væsentlig færre pulser nu, men kunne det tænkes at du har rettet i softwaren siden den første måling?

Men syntes bare det lyder mystisk, for man kan jo ikke ændre på hvormeget den tager ind... Det er jo sneglen der bestemmer det.

Og nej der er ikke skiftet piller eller noget andet.
Hvad med at tælle omdrejninger for at tømme fx 10L i en spand og aflæse din måling om den passer?

Man får dælme helt lyst til at lave HW nær SW igen! new15
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar