Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stokefyr/pillebrænder til Australien

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Aussie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 okt 2008 10:07

Stokefyr/pillebrænder til Australien

Indlæg af Aussie » 31 okt 2008 10:26

Hej,
For det første, tusind tak til jer alle som har givet at deltage i dette forum. Jeg har lært så meget men er også blevet lidt forvirret!
Jeg bor på Tasmanien og selv om det ikke er så koldt som i Danmark har vi dog brug for at opvarme vores huse i ca 6 måneder om året.
De fleste har elektriske varmeapperater eller brændovne. Og de fleste af os går og fryser. Vi tror vi bor i et varmt land, og det gør vi også men der er alligvel også lidt koldt.

Jeg har en øko-butik i Hobart og overvejder at importere et stokefyr eller pillebrænder (kan faktsik ikke helt forstå forskellen, er et stokefyr bare en pillebrænder bygget sammen med en kedel?) idet vi ikke har sådan nogen i Australien endnu. Vi har træpiller og brændeovne men ikke til vandopvarmning. Jeg har varmt vands radiatorer og en Bosky boiler til træ brænde.

Jeg har et VVS firma intereseret i projektet sammen med mig. Pga afstanden, fragtudgifter og den meget lave australske dollar har jeg brug for et vælge et produkt - en stoker eller en pillebrænder med kedel som vi kan importere. Jeg har tænkt mig at indstallere et system hos mig selv og se om det vækker interesse hos andre.

Når jeg kigger på priser ser en Goliath eller KL stokereller en Scotte pillebrænder med en kedel ud til at være nogle af de billigese. Andre nævner Woody, Bio 18 etc.

Jeg vil gerne hører jeres ideer/erfaringer etc. jeg kan jo desværre ikke besøge nogen af jer! Ellers vil jeg bare læse videre.
Et anden problem jeg vil få er at jeg ingen service kan få af firmaerne, så jeg bliver selv nød til at løse eventuelle problemer.

Mange tak,
Michael


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Stokefyr/pillebrænder til Australien

Indlæg af Flunk » 31 okt 2008 11:11

Hej Michael og velkommen til fra det fjerne Tasmanien.
Pillebrændere brænder kun træpiller, medens de fleste stokere kan brænde andre alternative og ofte billigere brændsler som olivensten, frugtkerner, korn, miniflis o.s.v.
Jeg håber du får glæde af siden her.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Stokefyr/pillebrænder til Australien

Indlæg af epo » 31 okt 2008 20:51

Prøv evt. at tage fat i NBE. Det kunne godt være de var interesseret i en australsk forhandler... De er til at snakke med, hvis de ellers er til at få fat på.

http://www.nordjysk-bioenergi.dk/
Har været lidt i kontakt med dem og set deres værksted, da jeg kender én der kender én.... du ved..

Det er dem der bl.a. laver Scotte, Woody og Boink pillebrænderne...

Ved en "pillebrænder" forståes typisk en faldstoker dvs. pillerne falder ned gennem en smelte-slange og et metal rør, før de havner ude i brænderen. Dvs. der er ingen direkte forbindelse mellem brænder og brændselsmagasin. (klik evt. ind på min hjemmeside).
En "stoker" skubber typisk pillerne direkte fra magasin og ind i brænder via. en snegl, som skal have ildsluknings faciliteter, for at modvirke tilbagebrand.

Så en "pillebrænder" er lidt simplere, og måske mere sikker.

Vil også mene en pillebrænder er bedre til steder, hvor varmebehovet er knap så stort, da de er rimelig gode til at starte/stoppe, efter behov - næsten som et oliefyr. En "stoker" vil typisk gå i "pausefyring", når der ikke er behov for varme dvs. nogle gløder/ et lille bål holdes ved lige.

Aussie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 okt 2008 10:07

Re: Stokefyr/pillebrænder til Australien

Indlæg af Aussie » 03 nov 2008 08:01

Tak for svarene, epo og flunk! Jeg har netop haft lidt kommunikatin med Jannick fra NBE som foreslog Biocomfort. Den lyder fornuftig til vores forhold. Vi har ellers lidt problemer med vores forsyning. De har lige lukke træmøllen der også lavede træpiller så nu skal de hentes fra delstaten Victoria, vi har ellers store skove her på Tasmanie. Så nu koster træpillerne mere end de gør i Danmark og vi har ovenikøbet kun 10% moms. Det er en blanding af soft wood og hard wood. Australsk hardwood er meget hårt og brænder langsomt og varmt.

Hilsen
Michael

Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Stokefyr/pillebrænder til Australien

Indlæg af Sonata » 03 nov 2008 11:25

Meget hårdt træ - giver det mon meget hårde piller?
I så fald ville jeg passe lidt på med at vælge en Woody - der har været en del uheld med knækkede snegle m.m. på grund af for hårde piller. Og i dit tilfælde er der jo lidt langt hen til NBE for at hente en ny :-).

Selv om jeg er meget glad for min Woody, så ville jeg i dit tilfælde vælge noget andet, formentlig en "rigtig" stoker. Den er ikke følsom over for pillernes hårdhed, og kan som nævnt også bruges til alternative brændsler. Det vil være praktisk i dit tilfælde, hvor leverings-situationen synes usikker, eller hvor Woody'en måske ikke kan tåle pillerne fra din (eneste mulige?) leverandør.

Jeg kender intet til australske forhold, men det skulle undre mig meget, om der ikke var mulighed for at finde nogle alternative brændsler, som er tilgængelige lokalt. Dette vil også være et bedre udgangspunkt for et fremstød for biobrændsel, fremfor en fjernt beliggende, dyr pilleproducent. Og hvis det tilmed kan skabe nogle arbejdspladser, er det sikkert heller ikke så ringe.
mvh Tom
Fyrdata


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Stokefyr/pillebrænder til Australien

Indlæg af jni » 03 nov 2008 15:37

hvad med stokere der fyre med flis, det er da ihvertfald tilgængeligt

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Stokefyr/pillebrænder til Australien

Indlæg af Flunk » 03 nov 2008 16:38

Hvad er den normale husstørrelse/varembehov på Tasmanien?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Aussie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 okt 2008 10:07

Re: Stokefyr/pillebrænder til Australien

Indlæg af Aussie » 04 nov 2008 01:39

Hej,
mange take for ideerne. Ja, jeg er også kommet frem til at en stoker nok er en bedre ide. Jeg vil tro at der i fremtiden kunne blive mange forskellige typer brænsel tilgængelig her på Tasmanien. Der producers tusindvis af tons træflis men der er ingen der bruge dem som brænde!

Husene er typisk fra 150 til 250 m2. Ofte dårligt isoleret og kun nyrere huse med termovinduer. Der er godt gang i udviklingen og folk forsøger at retrofitte diverse ting, feks termovinduer eller forsatsvinduer, nye isoleringsmaterialer der kan sættes op indvendigt etc.
Mange af husene er bare en brændeoven i opholdstuen med små varmeapparater i værelserne. Nogle har større varmepaneler som er fastmonteret. Det er fordi vi tidligere havde hydroenergi fra diverse dæmninger, men der er mindre vand nu og vi importerer nu ofte strøm og gas fra Melbourne. En del har indstalleret heatpumps der står ude i haven og larmer. Jordvarme findes vist ikke endnu. Nogle nyrere huse er baseret på passiv solvarme - solen skinner meget her i Australien også på Tasmanien (mit hus ligger dog i skygge af en klippevæg i 6 uger om vinteren). Varmt vand fra evacuated tubes er ikke integreret med centralvarme. I Melbourne har de nogle steder naturgas som enter opvarmer luft eller vand til centralvarme. Langt de fleste har dog bare små varmeapparater der sættes i en stik kontakt, eller en gasvarmer i stuen.


Besvar