Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan har dyrene det mon i nat?????

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Hvordan har dyrene det mon i nat?????

Indlæg af Troldmand. » 02 nov 2008 23:18

Hvordan har dyrene det mon i nat??????

Jeg bor på landet med skov og marker som nærmest nabo.
I de 23år jeg har boet her, har jeg aldrig hørt mere skyderi end i denne weekend. Overgår lange en nytårsaften.
Da jagten var overstået, sagde jægerne tak for en god jagt dag, tilmed fik de et par gamle dansk, den gode jagtdag skulle jo fejeres.
Nogen kørte her fra med en ” dansk ” for meget i blodet, en enkel kørte herfra i en gulplade bil beregnet til smedearbejde.
Ingen talte om dyrene de ikke fik…. Fik de mon alle de dyr de pegede på ???
Jeg har ikke noget mod jagt, bare de gør det ordentligt.
Fra tidligere år efter jagt, ved jeg også, at i morgen på min skovtur, møder jeg dyr der har det skidt.


KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Hvordan har dyrene det mon i nat?????

Indlæg af KimW » 02 nov 2008 23:58

Stampe, Bambi og Mikkel må jo være farlige siden de skal skydes.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hvordan har dyrene det mon i nat?????

Indlæg af MichaelK » 03 nov 2008 04:51

KimW skrev:Stampe, Bambi og Mikkel må jo være farlige siden de skal skydes.

Din ironi preller af på mig. Hvad med køer, grise, høns, og andre former for kød?

Bønderne opdrætter dyr for, at Vi kan få mad på bordet. Store industrielle landbrug med
mange hundrede dyr, der lever en tilværelse under streng veterinær kontrol. Mange uden
at se andet end staldens tremmer. Derefter køres de til slagteriet, får en kugle for panden,
og ender på din/vores middagstallerken.

Engang var jagt en nødvendighed for, at skaffe mad på bordet. Sådan er det ikke mere.
I dag er jagt en fritidsfornøjelse på linie med f.eks. fritidsfiskeri.

Hare, råvildt, vildænder, og andre former for vildt, lever et frit liv i vores natur. Uden
stress, vitamin- og medicinberiget foder. Dør måske for en jægers kugle, eller bliver kørt
over af en bil. Der bliver dræbt og påkørt langt flere dyr i traffikken på et år, end de
danske jægere skyder tilsammen i samme periode. Men alt i alt et langt bedre liv end
inde i landmandens stald.

Mange jægere passer og plejer jagtarealerne, fodre vildtet, og passer på vores natur.
De fleste jægere er samvitighedsfulde mennesker, der ikke bare skyder vildt omkring sig.
Det kan ikke undgåes at man anskyder dyr. Og sker det, så er jægeren forpligtigt til, at
gøre hvad han kan for at finde det anskudte dyr. Derfor er det også et krav, at man på
jagten er ledsaget af en apporterende hund, der kan opspore det anskudte dyr.

Derudover fungerer jagt som et middel til, at regulere bestanden, fjerne syge og tilskade-
komne dyr. Hvis ikke bestanden af vildt blev holdt på et acceptabelt niveau, så ville vi
se langt flere dræbte dyr i trafikken. Sygdomme ville spredes hurtigere, og knaphed på
føde ville være et større problem om vinteren.

Jeg er ikke selv jæger. Det forhindre mig dog ikke i at se det dobbeltmoralske i mange
menneskers syn på jagt. Mange mennesker, der foragter jægere og jagt, spiser gladeligt
kødet fra supermakedets køledisk. Velvidende at dette kød er opdrættet med kun det
formål for øje.

Vildtet i vores natur har det langt bedre. Det er da dyrevelfærd så det batter!



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvordan har dyrene det mon i nat?????

Indlæg af Flunk » 03 nov 2008 07:22

MichaelK skrev:
Din ironi preller af på mig. Hvad med køer, grise, høns, og andre former for kød?

Bønderne opdrætter dyr for, at Vi kan få mad på bordet. Store industrielle landbrug med
mange hundrede dyr, der lever en tilværelse under streng veterinær kontrol. Mange uden
at se andet end staldens tremmer. Derefter køres de til slagteriet, får en kugle for panden,
og ender på din/vores middagstallerken.

Engang var jagt en nødvendighed for, at skaffe mad på bordet. Sådan er det ikke mere.
I dag er jagt en fritidsfornøjelse på linie med f.eks. fritidsfiskeri.

Hare, råvildt, vildænder, og andre former for vildt, lever et frit liv i vores natur. Uden
stress, vitamin- og medicinberiget foder. Dør måske for en jægers kugle, eller bliver kørt
over af en bil. Der bliver dræbt og påkørt langt flere dyr i traffikken på et år, end de
danske jægere skyder tilsammen i samme periode. Men alt i alt et langt bedre liv end
inde i landmandens stald.

Mange jægere passer og plejer jagtarealerne, fodre vildtet, og passer på vores natur.
De fleste jægere er samvitighedsfulde mennesker, der ikke bare skyder vildt omkring sig.
Det kan ikke undgåes at man anskyder dyr. Og sker det, så er jægeren forpligtigt til, at
gøre hvad han kan for at finde det anskudte dyr. Derfor er det også et krav, at man på
jagten er ledsaget af en apporterende hund, der kan opspore det anskudte dyr.

Derudover fungerer jagt som et middel til, at regulere bestanden, fjerne syge og tilskade-
komne dyr. Hvis ikke bestanden af vildt blev holdt på et acceptabelt niveau, så ville vi
se langt flere dræbte dyr i trafikken. Sygdomme ville spredes hurtigere, og knaphed på
føde ville være et større problem om vinteren.

Jeg er ikke selv jæger. Det forhindre mig dog ikke i at se det dobbeltmoralske i mange
menneskers syn på jagt. Mange mennesker, der foragter jægere og jagt, spiser gladeligt
kødet fra supermakedets køledisk. Velvidende at dette kød er opdrættet med kun det
formål for øje.

Vildtet i vores natur har det langt bedre. Det er da dyrevelfærd så det batter!



Mvh.
Enig i at vilde dyr der skydes for at skaffe føde er dyrevelfærd.
Dyrevælfærd for husdyr kan jo øges ved at forbrugerne vælger økologiskt fremstillede varer!
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvordan har dyrene det mon i nat?????

Indlæg af Troldmand. » 03 nov 2008 08:09

Hej
Jeg har overhovedet ikke talt om de dyr der skydes, jeg tænker kun på dem der nu må leve med hagl i kroppen, måske i dagevis før de visner ned.

Michael sammel lige de store ord til lidt fornuft, du blander alverdens begreber sammen.
Hvad er en jægere??? Er det han der daglig færdes i skoven / på marken, og som nyder sine dyr dagligt og så snupper et par stykker vildt, når jagtsæsonen melder sig.
Eller er det kontormande der kun kommer ud i nature, den dag udstyret skal vises for kammeraterne????
Jeg ved godt hvem jeg helst vil skydes af.
Jeg har lige haft en sag kørende hos politiet ang jagt fortæt på mit hus.
Jagtloven siger idag, 50 meter må der jagtes til bebyggelse, og hvorfor så tæt på.
Jo, haglene er så lette i dag, at de ingen skade kan gøre på mennesker bygninger mm, hvis de bliver skud af på større afstand.
Jeg nævnte kontor - jægeren, for mig at se er de de værste, de kommer kørende hertil i biler hvorpå der kan læses, at de normalt bruges til alt andet end jagt. Bager og Pizza og des lige.
Gang på gang har vi stået og kigget på hvordan de skyder efter dyr, der helt åbenlys er alt for langt væk, til haglene kan slå dem ned. De dyr der er lidt tættere på får måske enkelte hagl der kun trænger ind i muskulatur hvad ved jeg, det er de stakkels dyr jeg tænker på.


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvordan har dyrene det mon i nat?????

Indlæg af Flunk » 03 nov 2008 08:20

Hej Trold

Enig, jagt skal foregå under ordentlige forhold, men det er vel også dertil vi har lovgivningen.
Hvis nogle af jægerne ikke overholderr jagtloven, skal de have inddraget jagttilladelsen.
Jeg er ikke selv jæger, men har forståelse for f.eks min nabo der er jæger,.
Han kommer tit hjem uden et eneste stykke vildt, og har alligevel efter ham selv haft en ffantastisk tur, fordi han har været i naturen.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvordan har dyrene det mon i nat?????

Indlæg af Troldmand. » 03 nov 2008 08:38

Der hvor det går galt for mig, er når jægerne stiller sig på en lang række langs en mark. Når så der bliver givet signal at nu går man frem.
Hund skal der jo være med, hunden er langt foran jægeren for at jage vildtet op, allered her er de 50m brugt op, men der skydes alligevel.
Flunk - din nabo som er jæger gør sikkert på samme måde som skovfogeden her gør, bor ikke langt fra mig. Han tager gevær og hund sætter, sig i et buskas og venter til noget kommer forbi - det er jagt.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hvordan har dyrene det mon i nat?????

Indlæg af MichaelK » 03 nov 2008 17:34

Altså Trold, helt ærligt. Kontor-jægeren, som Du kalder ham, er jo kun med på jagten fordi han er inviteret.
Alle de jægere Jeg kender, med eget revier, inviterer venner og bekendte med på bla. drivjagter og klapjagter.
Både for kammeratskabet og det sociale samvær.
Det er samtidigt ejeren af jagten, der søger for vildtpleje mv. på sit område. Af samme årsag tilfalder det
nedlagte bytte normalt også ejeren af jagten. Når man nu betaler skyhøje priser for, at leje et jagtrevier,
så skal det da også udnyttes. Med måde altså 8)

Omvendt kan Vi hurtigt blive enige om, at ikke alle jægere opføre sig fornuftigt. Der er dog en udbredt selv-
justits blandt jægere. På mange jagter udeles der bøder til jægere, der opføre sig tåbeligt. Bøderne er ikke
høje, men også en måde at blive lidt til grin blandt sine jagtkammerater. Pengene går så til lidt øl/vand og
måske en flaske Gammel Dansk. Vi andre kalder det kvaje-bajere icon_cheesygrin.gif

Du bliver ved med at hænge Dig i de 50 m. 50 m. til bebyggelse ja, men ingen fornuftig jæger skyder efter
vildtet, med haglgevær, på den afstand. I langt de fleste tilfælde undlader jægeren at skyde efter vildtet,
hvis afstanden er over 25-30 meter. Og Jeg kan love Dig for at langt de fleste jægere, bander hunden langt
væk, hvis den letter vildtet for tidligt. Omvendt afgives der sjældent skud mod mindre vildt, hvis afstanden
er mindre end 8-10 m. Har Du nogensinde prøvet at sætte tænderne i en fasan, der er skudt totalt i smadder,
fordi den er skudt på klods hold? - Det er ikke nogen fornøjelse, skal Jeg hilse og sige :|

Men nu er debatten for og imod jagt efterhånden en velkendt sag. Jeg skal ikke lægge skjul på, at Jeg støtter
jagt under fornuftige forhold. Dertil mener Jeg jagtloven er udmærket, som den ser ud i dag. Reglerne for
jagt er sammenfattet, så en overholdelse af reglerne tager særligt hensyn til vildtet. Overtrædelser af jagtloven,
skal anmeldes til politiet. Dermed sikre Vi at naturen har det godt, og der til stadighed er et rigt dyreliv i vores
fauna. Det er de dårlige jægere, der sætter sporten i et dårligt lys.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvordan har dyrene det mon i nat?????

Indlæg af Jobak » 03 nov 2008 19:09

Flunk skrev:Hej Trold

Enig, jagt skal foregå under ordentlige forhold, men det er vel også dertil vi har lovgivningen.
Hvis nogle af jægerne ikke overholderr jagtloven, skal de have inddraget jagttilladelsen.
Jeg er ikke selv jæger, men har forståelse for f.eks min nabo der er jæger,.
Han kommer tit hjem uden et eneste stykke vildt, og har alligevel efter ham selv haft en ffantastisk tur, fordi han har været i naturen.
Hørt hørt.
Jeg tog selv jagttegn for maaaange år siden og har nok været på jagt 10 gange i hele mit liv, og det er mange herrens år siden . Jeg kunne ALDRIG finde på at gå på jagt igen uden at erhverve jagttegn på ny. Selvom jeg sådan set har gyldigt jagttegn nu, den skal bare betales en gang hvert 10. år For ikke at skulle til prøve igen. (ja jeg skrev hvert 10.) Sådan kunne de osse komme mange af de dersens "se hvad jeg kan" typer til livs.
Jagttegn skal erhverves hvert 2. år f.eks. med tilhørende kursus osv. Pengene der kommer ind ved dette, kunne jo så gå til vildtpleje og mandskab til at kontrollere at folk nu osse har gyldigt jagttegn.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hvordan har dyrene det mon i nat?????

Indlæg af MichaelK » 03 nov 2008 19:40

Jobak skrev: Hørt hørt.
Jeg tog selv jagttegn for maaaange år siden og har nok været på jagt 10 gange i hele mit liv, og det er mange herrens år siden . Jeg kunne ALDRIG finde på at gå på jagt igen uden at erhverve jagttegn på ny. Selvom jeg sådan set har gyldigt jagttegn nu, den skal bare betales en gang hvert 10. år For ikke at skulle til prøve igen. (ja jeg skrev hvert 10.) Sådan kunne de osse komme mange af de dersens "se hvad jeg kan" typer til livs.
Jagttegn skal erhverves hvert 2. år f.eks. med tilhørende kursus osv. Pengene der kommer ind ved dette, kunne jo så gå til vildtpleje og mandskab til at kontrollere at folk nu osse har gyldigt jagttegn.

Det er alt ære værd, at Du ville generhverve dit jagttegn.

At indføre en regel om generhvervelse hvert 2 år, er nok at skyde over målet.
Et genopfriskningskursus med indlagte øvelser på skydebane, er nok bedre.
Dog med krav om et fornuftigt resultat for, at kunne beholde jagttegnet.
Og så ville Jeg rykke det til hvert 5 år i stedet.

Var Jeg i dine sko, og skulle på jagt igen, så ville Jeg tage nogle ture på
skydebanen hos den lokale skytteklub. Øvelse gør mester. Det gælder også
i dette tilfælde.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Låst