Hjemmelavet solarvent

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Hans Schou
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 aug 2008 11:10

Hjemmelavet solarvent

Indlæg af Hans Schou »

Har kikket lidt på Solarvent og tilsvarende fra andre firmaer. Det må da være det oplagte gør det selv projekt at lave sådan een. Det ser rimeligt overskuelig ud.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Hjemmelavet solarvent

Indlæg af pelle »

Hej
Jada. Sådan en kan du nemt lave.
Har du en gl. vindue. så lav et hul i bunden af karmen, så der kan komme frisk luft ind. og et hul i toppen til en lille solcelle dreven blæser. Læg en matsort malet trapezstålplade ind i karmen. Og sæt den sådan at luften kan cirkulere både på for og bagsiden. Køb en lille solcelle til at trække blæseren. ham der lavede denne her, havde ikke strøm nok fra hans købte solcelle, så han plyndrede nogle havelamper, for deres solceller, så han kunne samle lidt mere strøm. Så nu snurrer blæseren lystigt rundt. Selv på gråvejrs dage. Han har helt klart fået en bedre luft og indeklima. Men jeg ville nok vælge at bruge en større vindue.
Her er et sted man kan købe solceller og ventilator.


http://www.solkraft.dk/product.asp?product=235&lang=dk


Med venlig hilsen
pelle
1913433147671.jpg
1913433163254.jpg
1913433164858.jpg
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Hjemmelavet solarvent

Indlæg af mr.mcp »

pelle skrev:Hej
Jada. Sådan en kan du nemt lave.
Har du en gl. vindue. så lav et hul i bunden af karmen, så der kan komme frisk luft ind. og et hul i toppen til en lille solcelle dreven blæser. Læg en matsort malet trapezstålplade ind i karmen. Og sæt den sådan at luften kan cirkulere både på for og bagsiden. Køb en lille solcelle til at trække blæseren. ham der lavede denne her, havde ikke strøm nok fra hans købte solcelle, så han plyndrede nogle havelamper, for deres solceller, så han kunne samle lidt mere strøm. Så nu snurrer blæseren lystigt rundt. Selv på gråvejrs dage. Han har helt klart fået en bedre luft og indeklima. Men jeg ville nok vælge at bruge en større vindue.
Her er et sted man kan købe solceller og ventilator.
Hej
Det ser spænende ud.
Kan du ikke lave en skitse, som viser hvordan den virker.
Er mest i tvivl om det hul, som du beskriver i bunden af rammen, og placeringen af trapezpladen.
Jeg har nemlig alle materialerne og en dejlig sydvendt væg der bare kalder på sådan en.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Hjemmelavet solarvent

Indlæg af pelle »

Hej Mr. MCP

Det er meget enkelt. Du fjerner karmstykket i bunden af vinduet.
trapez pladen placerer du sådan at der er lige meget afstand foran den og bagved den. Ind mod muren kan du lægge en tynd flamingo plade så kulden fra væggen ikke påvirker temp. inde i kassen.

Er det en sydvendt væg til stuehuset og modtager væggen 100 procent sol. Så kan du jo lave en rigtigt selvcirkulerende solfangeranlæg med solarventi princippet. Uden blæser. Det varme luft vil jo op. Sådan et billigt anlæg var jeg med til at bygge i sommers. Den kan laves for 6000 kr. Hvis man undlader polycarbonatpladerne og monterer brugt glas kan det laves for 3000 kr hvis man kan få en 200 liters kappebeholder til en plovmand. Der er brugt 66o øldåser og ca. 80 m 10 mm kobberrør.
Manden fyrer kun hver anden eller tredie dag i sin masseovn i denne tid og han har masser af varmt vand.
Med venlig hilsen
pelle
Det lodrette stykke på fremløbet er vigtigt. Det er den der sætter selvc. i gang. I dette tilfælde er fremløbet til kappebeholderen nok på 10 m. og returen er på 20 m. frem og retur er lavet af 20 mm gulvvarmeslange.
Det lodrette stykke på fremløbet er vigtigt. Det er den der sætter selvc. i gang. I dette tilfælde er fremløbet til kappebeholderen nok på 10 m. og returen er på 20 m. frem og retur er lavet af 20 mm gulvvarmeslange.
DSC00205.JPG
DSCN2101.jpg
DSCN2116.jpg
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Hjemmelavet solarvent

Indlæg af Julehund »

seriøst project!! og det færdige resultat, ser jo fint ud!! "gratis" energi.. minus pris på slanger og øl!

mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Hjemmelavet solarvent

Indlæg af mr.mcp »

Hej Pelle.
Tak for svaret.
Nu blev jeg meget klogere.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Hjemmelavet solarvent

Indlæg af pelle »

Hej Mr.MCp

Det blev jeg også selv. :)
Jeg ringede jo til den unge mand der har den solar.v. der er vist på billederne. Og det var den forklaring jeg fik på hvordan han havde gjort. Han er meget tilfreds med den, Men har dog planer om at lave en der er større. Luftfugtigheden i rummet er også faldet betydeligt. Den tilfører jo en masse tørt varm luft.

Ja, sådan en kan godtnok laves for småpenge.

Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Hjemmelavet solarvent

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Pelle med flere.
Tror I absorberen behøver at være en trapez-plade.?

Bare den er malet matsort og pådrysset fint kulstøv, så er jeg sikker på, at den vil blive varm, og den vil også varme luften op meget hurtigt.

Før i tiden, da jeg arbejdede meget med Stirlingmororer, troede jeg også, at overfladen skulle være så stor som muligt.
Men ved mange forsøg viste det sig, at en hel glat overflade virkede lige så godt.
Jeg så engang en lille Stirlingmotor der løb over 6000 omdr. pr. m.
Så må man sige, at det går temmelig hurtigt med, at få luften skiftevis afkølet og opvarmet, da det er temperaturforskellen der driver motoren. Og jo større temperaturforskel man kan opnå, desto hurtigere løber motoren og jo stærkere er den.
Det ved John Carsel over på DTU meget om, idet han er den mand i verden, der er længst fremme med stirling-motorer.

Hvis jeg skal bygge en varmluft-giver, så vil jeg benytte en alm. glat alu-plade, men godt nok isolere bagpladen, og så have en afstand på et par cm. mellem absorber og bagplade, og igen et par cm. mellem absorber og ud til glaspladen.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Hjemmelavet solarvent

Indlæg af mr.mcp »

Hej
Hvor kan man købe kulstøv?
Om det skal være en trapezplade eller ej, ved jeg ikke noget om. Men jeg har nogen liggende, så det vil være valg nummer 1.
Syntes også at det er sjovt at genbruge ting, så de får en ny funktion. I stedet for bare købe nyt.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Hjemmelavet solarvent

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej.
Jeg deltager i noget smedearbejde hver mandag i Dansk Metals værksted på Dania på den gamle cementfabrik ved Assens - Mariager.
Der har vi masser af kulstøv.
Så bare mød op en mandag mellen kl. 09,00 og kl. 15,00, så kan du få en hel sækfuld.

Kulstøvet har den virkning, at det er med til at tilbageholde UV strålingen, så glasset ikke bliver for varm.
Hvis glasset bliver varm, skyldes det tilbagestråling af UV-strålingen.
Det bruger vi også på en hjemmelavet absorber til et solvarmeanlæg, for at gøre dem så selektive som muligt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar