Kl, Kl2 godkendt diskussion

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
Brugeravatar
aastrup
Stoker VI
Stoker VI
16
Indlæg: 212
Tilmeldt: 06 jan 2008 11:32
Mit fyr: goliath 25 kw. modulerende
Areal: 250
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4850
Dagligt forbrug: 25-30 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: FALSTER 4850

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af aastrup »

efter hvad jeg har hørt så holder de sig vist nok væk og ønsker vist heller ikke at diskutere div spørgsmål vedr. godkendelser men de holder stadig fast i at de er godkendte så det svar får vi nok aldrig.
det skal lige nævnes at jeg ikke har noget imod vvs-eksperten da jeg er blevet behandlet utroligt godt fra deres side
MVH.AASTRUP
Rigtige mænd er far til fem

jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af jni »

Hej
Har talt med en dame ved navn Vibeke hos MST.
Hun sagde at MST havde modtaget over 600 prøvnings attester der skulle godkendes.
Dette arbejde havde MST ikke resurser til, hvorfor opgaven var blevet udliciteret. Desværre var arbejdet ikke rigtigt startet op endnu.
Da jeg antydede at så blev listen jo nok ikke blev færdige i år, ville hun ikke afvise dette nok blev tilfældet, da de jo blev nød til at offentliggøre hele listen samtidigt. Da der ellers ville være ulig konkurrence for de producenter der havde fået deres indsendte prøvnings attester tjekket, i forhold til de producenter der havde indsendt prøvnings attester, men ikke fået dem checket.

Hun sagde i øvrigt at sager som f. eks vedr. bio 18, hvor en kedel markedsføres forkert (til brændefyring, uden dette er lovligt) høre under forbrugerombudsmanden.
Og at MST ikke var tænkt som en organisation der skulle håndhæve at gældende regler blev overhold, men var blevet klar over at der var behov for en "positiv liste" så folk kunne kontrollere om der var tale om et lovligt produkt.
Hvis folk så købte et produkt der var markedsført som lovligt, men ikke var det. Hørte dette under forbrugerombudsmanden.

Så vi må vist væbne os med tålmodighed, og vente på listen bliver færdig
mvh Jesper
KimW
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af KimW »

Det vil sige at der er en lovgivning der ikke kan håndhæves.
Det ender sikkert med en 'pragmatisk løsning', hvor at man kan blive nødt til at forlænge dispentationen fra 1/5 2008 til evt. 1/5 2009.
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Ulrik »

KimW skrev:Det vil sige at der er en lovgivning der ikke kan håndhæves.
Det ender sikkert med en 'pragmatisk løsning', hvor at man kan blive nødt til at forlænge dispentationen fra 1/5 2008 til evt. 1/5 2009.
Både og. Skorstensfejerne er dem der skal håndhæve loven. De står som sidste led og skal godkende installationen.
Finder de at papirerne ikke er iorden, bliver installationen ikke godkendt.
Det er sket med flere typer anlæg.
Loven er trådt i kraft, så der er ingen grund til at tro eller håbe på dispensation.
MST listen er kun tiltænkt som en service som vi åbenbart, men forståeligt, skal vente på.

I det tilfælde jni nævner er det tale om at forbrugerombudsmanden skal ind i billedet.

Der er retsinstancer i begge tilfælde.
MvH Ulrik©
KimW
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af KimW »

Det er stadigvæk et totalt rodet område, hvis der var en konsekvens ville MST have bedre styr på tingene.
De sager der er beskrevet i forum tyder jo heller ikke på at skorstensfejerne har styr på loven selv.
I Basta på tv2 her til aften var der et indsalg om både der sælges uden et CE certifikat, bådforhandlerne blev taget i at snyde og forfalske papirer, så det er ikke kun kedlerne der har et problem.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Ulrik »

Det kan jeg kun erklære mig enig i KimW.
MvH Ulrik©
zippen
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 sep 2007 02:50

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af zippen »

Har lige været inde på vvs ekspertens hjemmeside og kigge på kl2 combi. Sjovt nok er alle teksterne omkring disse modeller taget af. Manualer og det hele. Mon det betyder, at de har fundet ud af at fyret ikke er godkendt alligevel? Dog er internettet så smart, at man via lidt effektiv søgning på google, stadig kan finde teksten. Tryk på cashed i bunden af linket på google.

Ville bare lige gøre opmærksom på det, da jeg synes det virker meget mistænkeligt i lyset af debatten herinde.
KimW
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af KimW »

Mistænkeligt njaaaa....... nej ikke helt.
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Bop »

Jeg har da lige snuset rundt de reklamerer da med kl stoker alle vegne også i deres nye brochure
men hmm hvor finder man godkendelsesattest de kan vel ikke skrive på alle deres reklamer godkendt
hvis de ikke har attest.
Jeg er bare nysgerrig da jeg ville se virkningsgrad men pt har jeg ikke fundet dok

kan være jeg har set forkert sted ?
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Bop »

Lige en tilføjelse
Jeg har fundet en polsk prøvningsattest som er i manual på de sidste sider manual er tilgængelig på expertens hjemmeside
når man klikker på kl stoker popper der link frem til manual

Besvar