Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Samle dåser til hjemmelavede solfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Hans Schou
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 aug 2008 11:10

Samle dåser til hjemmelavede solfanger

Indlæg af Hans Schou » 29 okt 2008 22:25

Har læst med stor interesse om de hjemmelavede solfanger projekter. Jeg tror dog ikke lige jeg selv kommer igang forløbigt.
Er der nogen der er ved at samle dåser til et projekt og er det flaskehalsen? Så sig til, for så vil vi lægge alle vores dåser til side i stedet for at smide dem ud.


stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Samle dåser til hjemmelavede solfanger

Indlæg af stokerbent » 30 okt 2008 20:37

Hans Schou skrev:Har læst med stor interesse om de hjemmelavede solfanger projekter. Jeg tror dog ikke lige jeg selv kommer igang forløbigt.
Er der nogen der er ved at samle dåser til et projekt og er det flaskehalsen? Så sig til, for så vil vi lægge alle vores dåser til side i stedet for at smide dem ud.

udfyld din profil mester så folk kan se hvor du kommer fra

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Samle dåser til hjemmelavede solfanger

Indlæg af pelle » 30 okt 2008 21:14

Hej Hans Schou

Det syntes jeg var et godt initiativ.
For 3 uger siden, var den unge mand der var har bygget den hjemmelavede solarventi, hjemme hos mig. Han skulle låne matricen.
Han ville selv prøve at bygge et selvcirkulerende solvarmeanlæg på 5 m2 af øldåser.
det tog ham en dag at presse dåserne. 430 stk.
Han havde ingen dåser, men jeg havde så rigeligt liggende.
Hans solvarmeanlæg, med en 200 liters kappebeholder, kan bygges for 2000 kr. Og så bliver det lavet sådan at han får overskuds varme ned i en radiator, så solvarmen også kan bidrage lidt til rumvarmen. Alt brugsvandet går igennem kappebeholder, så han kan ved at dreje et par haner, gå helt udenom gasfyret. Så han på den måde får gratis varmt vand hele sommeren. Så kan han dreje hanerne om i vinterhalvåret, så gasfyret modtager solforvarmet brugsvand.

Af praktiske grunde var det jo nok fint, man sådan rent geografisk kunne se hvor du befinder dig i landet, ang. de øldåser.
Med venlig hilsen
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar