Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Service og tilgængelige dele er vigtigt

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af tn » 30 okt 2008 17:13

Troldmand. skrev:Rigtige mænd kører uden shunt - men nu vælger vi jo så også rigtigt jern..... :great:
Hej

ja ligesom der er meget forskel på pladejernskedeler er der også meget forskel på støbejernskedler.

Jeg har selv en tasso US kedel, og på den har jeg en bio-comfort monteret i øverste låge.
Den står i underforbrændingsmode, som betyder at røg skal ned i bunden og ud igennem sidekanaler og hele vejen op igen før den slipper ud.
Dette giver en god virkningsgrad, med en røgtemp på 75-100 grader.
Rensning er relativt nemt, da man blot åbner låge, så har man adgang til herd og det hele, så man slipper dor at afmontere brænderen.
Da jeg kører uden shunt, er bunden koldere end ellers, og dermed blive røg afkølet ekstra godt.

Så jeg tror diskusion skal være mellem gode og dårlige kedler mere end mellem støbejern og pladejern.

Mener også lige at JA-stoker har fået godkendt med god virkningsgrad, netop på tasso-us støbejernskedel.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af thoken » 30 okt 2008 17:30

tn skrev: Hej

ja ligesom der er meget forskel på pladejernskedeler er der også meget forskel på støbejernskedler.

Jeg har selv en tasso US kedel, og på den har jeg en bio-comfort monteret i øverste låge.
Den står i underforbrændingsmode, som betyder at røg skal ned i bunden og ud igennem sidekanaler og hele vejen op igen før den slipper ud.
Dette giver en god virkningsgrad, med en røgtemp på 75-100 grader.
Rensning er relativt nemt, da man blot åbner låge, så har man adgang til herd og det hele, så man slipper dor at afmontere brænderen.
Da jeg kører uden shunt, er bunden koldere end ellers, og dermed blive røg afkølet ekstra godt.

Så jeg tror diskusion skal være mellem gode og dårlige kedler mere end mellem støbejern og pladejern.

Mener også lige at JA-stoker har fået godkendt med god virkningsgrad, netop på tasso-us støbejernskedel.

Hej! Vi er helt enige! tasso us og b4 er meget fine støbejerns kedler! Men som du også skriver findes der gode og dårlige kedler i både støbejern og i plade!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af Bop » 30 okt 2008 17:51

Det har i ret i

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af Troldmand. » 30 okt 2008 18:06

Hej Thoken
Problemet med brug af støbejernskedler er sikker, de er ikke særlig nemme at montere andet på end en pillebrænder, havde vanristen ikke været der, havde der været mere plads at lege på, og vi havde sikkert set mange flere støbejerner andvendt til pillefyr.
Alle kan lave en pladejerns kedel, altså hvis man kan bruge lidt værktøj. Støbejerneren er ikke nem at lave, kræver lidt mere end en vinkelsliber og et svejseværk.

Stokerfyr passer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 27 dec 2006 19:47
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 1 gang

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af Stokerfyr passer » 30 okt 2008 18:26

tn skrev: Den står i underforbrændingsmode,
Kan det da ændres?
Hilsen
Michael Olsen


tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af tn » 30 okt 2008 18:28

Stokerfyr passer skrev: Kan det da ændres?
Hej

Ja den kan også stå i gennemforbrændingsmode, så gøg går direkte ud i skorsten, istedet for at skulle ned gennem røgkanaler.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk

kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af kenneth baunsgaard » 30 okt 2008 18:45

til trolle.

Når din røgtemp er så lav, har du så ikke problemer med at skorstenen begynder at svede med løbesod ?.

Snakkede med et familie medlem som er korstensfejer i weegenden om røgtemt, da min egen ligger på ca 100 grader ved alm drift kunde det godt blive et problem, og han anbefalede at jeg isolerer mit røgrør.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af Troldmand. » 30 okt 2008 19:09

kenneth baunsgaard skrev:til trolle.

Når din røgtemp er så lav, har du så ikke problemer med at skorstenen begynder at svede med løbesod ?.

Snakkede med et familie medlem som er korstensfejer i weegenden om røgtemt, da min egen ligger på ca 100 grader ved alm drift kunde det godt blive et problem, og han anbefalede at jeg isolerer mit røgrør.
Nu er det så en helt ny skorsten, der knap er sodet til, jeg har gang i. En Scancore dobbelt modul.
Min gamle Isokern blev ca 23 år gammel, da var den brændt op. I den gamle har jeg aldrig haft løbesod, så forventer det heller ikke i det nye, men vi må se.
På den nye har jeg monteret en rustfri stål hætte, sådan en som sider på en stålskorsten husker ikke lige fabrikatet. Grunden til røghætten er på grund af regnvand, når rigtigt det øsregnede, kunne vandet løbe ud af renselemmen, og det gider man jo ikke.

Stokerfyr passer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 27 dec 2006 19:47
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 1 gang

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af Stokerfyr passer » 30 okt 2008 22:24

tn skrev: Hej

Ja den kan også stå i gennemforbrændingsmode, så gøg går direkte ud i skorsten, istedet for at skulle ned gennem røgkanaler.
Hvordan ser jeg at den står i underforbrændingsmode, vil være sikker på at den står rigtig på min.
Hilsen
Michael Olsen

tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af tn » 31 okt 2008 17:50

[quote="Stokerfyr passer]0
Hvordan ser jeg at den står i underforbrændingsmode, vil være sikker på at den står rigtig på min.[/quote]

tja der er vist flere forskellige typer af tasso us kedel, men på min er der ført et håndtag ud i fronten, som skal være trykket helt ind.
herved lukkes et spjæld bagerst i røgkassen ind mod fyrrummet, så der er lukket for den direkte adgang til røgrør.
Spjældet kan ses inde i kedelrummet.
Nu skal røgen ned i bunden af kedlen, og ud igennem sidekanalerne og op til det øverste rum i kedlen, før det kan slippe ud i røgrøret.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk


Besvar