Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Service og tilgængelige dele er vigtigt

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af thoken » 29 okt 2008 19:18

Hej!
Det er da godt at høre at de (vvs eksperten) er kommet med denne indrømmelse!
Vær glad for det bop icon_cheesygrin.gif
Og lige til en orientering så er herden på woody/scotte også rustfri :great:
Held og lykke med dit nye anlæg!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af Bop » 29 okt 2008 20:07

Hej TH jamen er da også glad for det Jeg købte jo bio 18 pga mulighed for fyring med både træ og piller.
Altså er enig med Allan om returnering pga jeg ikke har godkendt kedel samt jeg ikke mener det må fyre med brænde
så det er ok at han har tilbudt det.
Samtidig beholder jeg jo snegl og beholder da snegl er massiv så den er stærkere end både woody og green heats selvom GH også siger hans er forstærket,

Så det er da heller ikke så dårligt fra min side at jeg så ikke returnerer andet end det jeg ikke er tilfreds med.

..

Jeg vidste ikke woody har rustfri herd

Men jeg har sådan set bestemt mig for GH men endnu ikke bestilt
Men nogen skal jo prøve alternative ting til woody scotte boink.
Og har hørt han er perfektionist ham der laver dem og har så talt med ham og lyder meget meget reel
Og deres tændsystem skulle holde bedre og jeg undgår jo snegl da den ligner multi22 lidt

Men som sagt er åben for info hvis du eller andre kender tilsvage sider på denne type brænder

Er der nogle fordele ved opopkedel i forhold til dor ????

For så kan det jo være det der ændrer min mening

hej

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af thoken » 29 okt 2008 21:13

hej!
jeg har selv en dor kedel, og synes den er nogenlunde(dårlig finish, virker lidt 2. rangs, men har rigtig god virkningsgrad) Der er flere der har været uheldige med dor kedler der ikke har været ordentlig tætte(ikke på vand siden).Men husk at sætte kedel shunt på, det er meget vigtigt på en pladejerns kedel ellers ruster den meget hurtigt op!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af Bop » 29 okt 2008 21:33

Jamen en opop kedel er en bedre tror du for de taler da tit om de også er utætte syntes jeg ??

Ved godt jeg skal have shunt det havde jeg også før med italienerstoker

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af Troldmand. » 29 okt 2008 21:57

Rigtige mænd kører uden shunt - men nu vælger vi jo så også rigtigt jern..... :great:


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af thoken » 30 okt 2008 04:38

Troldmand. skrev:Rigtige mænd kører uden shunt - men nu vælger vi jo så også rigtigt jern..... :great:
Ja ja trolde, ved godt at du er glad for støbejern, men moderne kedler med høj virkningsgrad laves altså i pladejern. Jeg har selv haft en støbejernskedel, og den var da god, men virkningsgraden :shock:
Nej du vi skal også passe på miljøet, det er også derfor disse kedler skrottes i stort tal. Og så er det alt for bøvlet at gøre rent i en støbejerns kedel! De er et levn fra 50`erne :roll:
(nu får jeg sikkert høvl, af pensionist klubben, men mine "brede" smede skuldre kan godt klare det icon_cheesygrin.gif )

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af Troldmand. » 30 okt 2008 08:09

Hej
Thoken - ja nu får du alt hva-en kan trække i høvl....
Virkningsgrad - måske ikke helt enig, en støbejerner købt som standard kedel, altså "uden" røgvendere, den er der ikke noget at råber hurra efter. Anderledes ser det ud, når man har fyldt lidt røgvender i.
Min Viadrus, når den arbejder fuld skrald kommer røg temp ikke over ca 130 grader, Ved normal drift som vejeret er nu, ligger røg på under 100 grader.
Rengøring - som man tager det, der er jo nogle gode store låger at komme ind fra.
Mon ikke det var det høvl, du skulle have fra pensionist klubben lige nu. :great:
Nu vil jeg køre til produkthandleren, og kigge efter de sidste stumper til min hjemmelavet portåbner. En fordel man har som pensinist, man smutter når man har lyst :)

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af thoken » 30 okt 2008 15:29

b
Troldmand. skrev:Hej
Thoken - ja nu får du alt hva-en kan trække i høvl....
Virkningsgrad - måske ikke helt enig, en støbejerner købt som standard kedel, altså "uden" røgvendere, den er der ikke noget at råber hurra efter. Anderledes ser det ud, når man har fyldt lidt røgvender i.
Min Viadrus, når den arbejder fuld skrald kommer røg temp ikke over ca 130 grader, Ved normal drift som vejeret er nu, ligger røg på under 100 grader.
Rengøring - som man tager det, der er jo nogle gode store låger at komme ind fra.
Mon ikke det var det høvl, du skulle have fra pensionist klubben lige nu. :great:
Nu vil jeg køre til produkthandleren, og kigge efter de sidste stumper til min hjemmelavet portåbner. En fordel man har som pensinist, man smutter når man har lyst :)


Hej!
Ja det er muligt at du kan få din virkningsgrad på din støbejerner rimeligt op, det tyder din fine røgtemperatur jo også på(respekt),
men det undrer mig lidt at de forskellige forhandlere så har så svært ved at få støbejernskedlerne testet med en god virkningsgrad på dti, for de kan da også bare putte røgvendere i kedlen før den testes!. Enten så er forhandlerne ikke gode nok til at justere deres kedler ind inden test, eller også er støbejernskedlerne bare meget ringere end pladekedlerne(der findes enkelte undtagelser, jeg mener bl.a. at JA stoker er godkendt på en støbejerner, endog med meget fin virkningsgrad)

ps. glæder os til at følge dit projekt (troldmand) med portåbneren

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af thoken » 30 okt 2008 15:34

Bop skrev:Jamen en opop kedel er en bedre tror du for de taler da tit om de også er utætte syntes jeg ??

Ved godt jeg skal have shunt det havde jeg også før med italienerstoker
Hej!
jeg ved ikke om en opop er bedre end dor, og har da kun hørt om en opop der var utæt, og det blev da klaret af producenten til ug, mener jeg!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Service og tilgængelige dele er vigtigt

Indlæg af Ole S. » 30 okt 2008 16:50

thoken skrev:b

Hej!
Ja det er muligt at du kan få din virkningsgrad på din støbejerner rimeligt op, det tyder din fine røgtemperatur jo også på(respekt),
men det undrer mig lidt at de forskellige forhandlere så har så svært ved at få støbejernskedlerne testet med en god virkningsgrad på dti, for de kan da også bare putte røgvendere i kedlen før den testes!. Enten så er forhandlerne ikke gode nok til at justere deres kedler ind inden test, eller også er støbejernskedlerne bare meget ringere end pladekedlerne(der findes enkelte undtagelser, jeg mener bl.a. at JA stoker er godkendt på en støbejerner, endog med meget fin virkningsgrad)

ps. glæder os til at følge dit projekt (troldmand) med portåbneren

mvh thoken
Hej

Jeg tror roligt man kan regne med at producenten af en kedel ved alt om hvordan anlægget trimmes 100% ind inden en test, de er helt sikkert ude på at hente alle de procent i virkningsgrad som det overhovedet er muligt.

Ved ikke hvorfor, men jeg tror ikke at anlæg testes med røgvendere monteret i, måske det ikke er lovligt???
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar