Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra fjernvarme til stoker-/pillefyr.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
MBSchwartz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 okt 2008 20:50
Areal: 120
Geografisk sted: Slagslunde, 3660 Stenløse

Skift fra fjernvarme til stoker-/pillefyr.

Indlæg af MBSchwartz » 28 okt 2008 15:52

Jeg skal have et stoker-/pillefyr. Jeg vil gerne høre hvad i vil anbefale.
Huset er fra 1908, 120 m2. 200 mm isolering under tag (iso. kun 2 år gammel), halvdelen af huset i stueetage er isoleret med 100 mm rockwool indvendig. Vinduer bliver løbende udskiftet og forventer at have skiftet alle indenfor 3-4 år. Der er radiatorer over alt, undtagen på badeværelse hvor der er spritny gulvvarme (vand).
Forbrug: ca. 30 GJoule + 5-8 rummeter brænde (brændeovn) alt afhængig af vinteren.
Vi ønsker et anlæg uden for meget arbejde i, dvs. rengøring af røgrør eller den slags hver uge, er ikke vores kop the.
En VVS'er har "anbefalet" et Passat Bioheat 15, leveret og installeret til kr. 73.500,- ex moms.
Vi har landets tredjedyreste fjernvarme, så prisen ikke afskrækkende. Vi vil spare penge næsten lige gyldig hvad. Jeg påtænker dog selv at installere fyret.
Jeg har plads til at opmagasinere brændsel. Hvad skal jeg vælge?


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Skift fra fjernvarme til stoker-/pillefyr.

Indlæg af Ernst Drastrup » 28 okt 2008 16:52

Du skal selvfølgelig vælge solvarme.
Når du investerer i et solvarmeanlæg, betaler du bare for en rigtig stor del af dit brændsel på forskud i 20 - 25 år.

Få en pris fra en god v.v.s.ser.
Monter gerne solfangerne på en lodret sydvendt væg. Og dit pillefyr holder pause hele sommeren, og får et stort tilskud af varme den resterende tid af året.

Jeg er gerne behjælpelig med et godt diagram.
Jeg vedhæfter et her.
Diagram til ing. C. Madsen 17.09.08.doc
(41 KiB) Downloadet 192 gange
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
kabam
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 137
Tilmeldt: 11 apr 2008 13:36
Mit fyr: Scotte/Dor 16 kw
Areal: 129
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 15-20.Kg
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: Ringsted - Ørslev
Kontakt:

Re: Skift fra fjernvarme til stoker-/pillefyr.

Indlæg af kabam » 28 okt 2008 17:11

MBSchwartz skrev:Jeg skal have et stoker-/pillefyr. Jeg vil gerne høre hvad i vil anbefale.
Huset er fra 1908, 120 m2. 200 mm isolering under tag (iso. kun 2 år gammel), halvdelen af huset i stueetage er isoleret med 100 mm rockwool indvendig. Vinduer bliver løbende udskiftet og forventer at have skiftet alle indenfor 3-4 år. Der er radiatorer over alt, undtagen på badeværelse hvor der er spritny gulvvarme (vand).
Forbrug: ca. 30 GJoule + 5-8 rummeter brænde (brændeovn) alt afhængig af vinteren.
Vi ønsker et anlæg uden for meget arbejde i, dvs. rengøring af røgrør eller den slags hver uge, er ikke vores kop the.
En VVS'er har "anbefalet" et Passat Bioheat 15, leveret og installeret til kr. 73.500,- ex moms.
Vi har landets tredjedyreste fjernvarme, så prisen ikke afskrækkende. Vi vil spare penge næsten lige gyldig hvad. Jeg påtænker dog selv at installere fyret.
Jeg har plads til at opmagasinere brændsel. Hvad skal jeg vælge?
Velkommen i klubben.. det kan vel ikke være andre en eon fjernvarme icon_cheesygrin.gif jeg er selv i samme båd. jeg har købt et sæt bestående af en Dor kedel med en Scotte pillebrænder, jeg skal varme 129 m2 op. Det er valgt ud fra den super hjælp jeg har fået af de mange flinke folk her på siden. :)
Med din hus str. på 120 m2 ville jeg nok kikke efter noget ala det jeg har købt. det kan gøres for små 25000 alt incl.
Mvh.
Brian
ikke længere kunde hos fjernvarme mafiaen
Online fyrdata:

MBSchwartz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 okt 2008 20:50
Areal: 120
Geografisk sted: Slagslunde, 3660 Stenløse

Re: Skift fra fjernvarme til stoker-/pillefyr.

Indlæg af MBSchwartz » 29 okt 2008 04:29

Vi er underlagt en meget striks lokalplan, så det er enten fjernvarme eller biobrændsel. Men det kunne jo også være en lille elvarmer, der klarede det varme vand om sommeren, mens fyret er slukket. Hved dog ikke om det er økonomisk.
KABAM: Du har helt ret, det er EON :-( Uden dem havde jeg ikke meldt mig ind på denne glimrende side.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skift fra fjernvarme til stoker-/pillefyr.

Indlæg af Flunk » 14 nov 2008 07:44

Hej MBSchwats

Har du overvejet andre brændselstyper end træpiller?
En rigtig stoker giver større uafhængighed af brændsel da de fleste kan brænde f.eks. korn, olivenkerner, tørvepiller, solsikkepiller, o.s.v.
En rigtig stoker kræver nok også lidt mere arbejde af ejeren.

Som ny bruger må man nøje overveje hvad man er villig til at lægge i det af arbejde, samt hvilke krav man har til brændselstyper.

Husk at komme ud og se nogle anlæg i drift, du kan sikkert finde mange herinde med anlægstyper der kunne være interessant for dig i nærheden af hvor du bor.
De viser sikkert gerne frem.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Besvar