Som "rigtig" gammel v.v.s.ser lærte man altid, at returen hjem til kedlen altid skulle være over 60 grader.
Al slags brændsel har noget der kaldes et dugpunkt, og man skal altid ligge mindst 15 grader over dugpunktet.
Meget træ ligger inde med et dugpunkt på mellem 35 og 45 grader.
derfor skal man helst over de 60 grader for at være sikker.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
"Økonomi kørsel"
- Ernst Drastrup
- Supporter
- 16
- Indlæg: 1514
- Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
- Geografisk sted: Arden
- Blevet takket: 7 gange
- Kontakt:
- Ole S.
- Stoker XVI
- 17
- Indlæg: 1876
- Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
- Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
- Areal: 105+40 uisolværksted
- Brændsel: Træpiller
- Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: "Økonomi kørsel"
HejErnst Drastrup skrev:Som "rigtig" gammel v.v.s.ser lærte man altid, at returen hjem til kedlen altid skulle være over 60 grader.
Al slags brændsel har noget der kaldes et dugpunkt, og man skal altid ligge mindst 15 grader over dugpunktet.
Meget træ ligger inde med et dugpunkt på mellem 35 og 45 grader.
derfor skal man helst over de 60 grader for at være sikker.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
Et dugpunkt i træ, det har jeg aldrig hørt om, og det selvom jeg er gammel træ mand. kan du forklare yderligere???
Mener ikke at det er noget problem i en lav retur temp i en støbejernskedel.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
-
- Stoker XV
- 17
- Indlæg: 1078
- Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
- Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
- Areal: 275
- Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: 6 t + brænde
- Geografisk sted: Sydvestjylland
- Har takket: 75 gange
- Blevet takket: 60 gange
Re: "Økonomi kørsel"
Dugpunktet kender jeg heller ikke, og som sådan er der ingen problem med lav retur temp i støbejernskedel.
Men hvis den er helt nede omkring 20-25 grader så kan røgen godt kondensere nederst i kedlen, hvor den er koldest, - og det giver noget træls snask i askeskuffen.
Har i år sat kedelshunt på, hvilket har fjernet kondensproblemet og det synes umiddelbart til at fyret køre mere jævnt, - men næppe målbart i pilleforbrug, hverken op eller ned.
Mvh Jens
Men hvis den er helt nede omkring 20-25 grader så kan røgen godt kondensere nederst i kedlen, hvor den er koldest, - og det giver noget træls snask i askeskuffen.
Har i år sat kedelshunt på, hvilket har fjernet kondensproblemet og det synes umiddelbart til at fyret køre mere jævnt, - men næppe målbart i pilleforbrug, hverken op eller ned.
Mvh Jens
Mvh Jens
Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
- Walder
- Stoker V
- 16
- Indlæg: 187
- Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
- Mit fyr: Gasfyr
- Areal: 158
- Brændsel: gas
- Fremviser gerne i postnummer: 4320
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
Re: "Økonomi kørsel"
Mange spændende tanker ind tilvidere.
De 16 kg. kom til at holde stik ved omkring 120 grader. Nu har jeg prøvet at øge lidt mere.
Jeg har i det seneste døgn kørt med en fremløbstemperatur på 60 grader, og har ikke set skyggen af kondens.
Har kun glanssod, men da pausefyringen er lidt mindre nu end tidligere, aftager problemet.
Her lidt om glanssod (løbesod!)
viewtopic.php?f=22&t=4087
Walder
Ps:
Henrik - Jeg skal jo have endnu en modulerende pumpe hvis dit T300 forslag skal kunne virke. (Koster jo en bondegård )
I dag anvender jeg en alminde ups pumpe og kører faktisk på den laveste hastighed mellem kedel og beholder - men tanken er da meget god.
(Allsun kalde mig "Superbruger" af T300, ved anvendels af Bool-pumpe )
De 16 kg. kom til at holde stik ved omkring 120 grader. Nu har jeg prøvet at øge lidt mere.
Jeg har i det seneste døgn kørt med en fremløbstemperatur på 60 grader, og har ikke set skyggen af kondens.
Har kun glanssod, men da pausefyringen er lidt mindre nu end tidligere, aftager problemet.
Her lidt om glanssod (løbesod!)
viewtopic.php?f=22&t=4087
Walder
Ps:
Henrik - Jeg skal jo have endnu en modulerende pumpe hvis dit T300 forslag skal kunne virke. (Koster jo en bondegård )
I dag anvender jeg en alminde ups pumpe og kører faktisk på den laveste hastighed mellem kedel og beholder - men tanken er da meget god.
(Allsun kalde mig "Superbruger" af T300, ved anvendels af Bool-pumpe )
- H.S
- Stoker XIV
- 16
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
- Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
- Areal: 220
- Brændsel: Træpiller 6 mm
- Fremviser gerne i postnummer: 8362
- Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
- Geografisk sted: Hørning
- Har takket: 26 gange
- Blevet takket: 44 gange
- Kontakt:
Re: "Økonomi kørsel"
Du har jo en pæn bondegård dyt dyt ska vi byt (nå nej så har du jo ikke noget at bruge pumpen til)Walder skrev: Ps:
Henrik - Jeg skal jo have endnu en modulerende pumpe hvis dit T300 forslag skal kunne virke. (Koster jo en bondegård )
I dag anvender jeg en alminde ups pumpe og kører faktisk på den laveste hastighed mellem kedel og beholder - men tanken er da meget god.
(Allsun kalde mig "Superbruger" af T300, ved anvendels af Pool-pumpe )
Kan den ikke bare starte og stoppe efter temp (ellers må vi jo finde en deal med alle de piller du sparer ;-))
Du er vel også det man kalder superbruger Mindst
NB. Godt man ikke bliver for gammel til at lege (det er bare prisen der stiger)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
- Flunk
- Stoker Pro Engel
- 17
- Indlæg: 5377
- Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
- Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
- Areal: 186 + 160 l VVB
- Brændsel: 8 mm Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 3660
- Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
- Blevet takket: 1 gang
Re: "Økonomi kørsel"
Jeg kan da tilføje vedr. dugpunkt.
Dugpunkt er et udtryp for hvornår en gas kondenserer.
Vanddamp kondenserer ved ca. 45 grader.
Fordampet svovlsyre som der er i røgen fra oliefyr kondenser ved forskellig temp aghængig af svovlindholdet i olien der afbrændes.
Der findes garanteret også en kurve for røg fra træafbrænding, afhængig af træsort o.s.v.
Her er vedhæftet dugpunkt for vanddamp og svovlsyredampe.
Dugpunkt er et udtryp for hvornår en gas kondenserer.
Vanddamp kondenserer ved ca. 45 grader.
Fordampet svovlsyre som der er i røgen fra oliefyr kondenser ved forskellig temp aghængig af svovlindholdet i olien der afbrændes.
Der findes garanteret også en kurve for røg fra træafbrænding, afhængig af træsort o.s.v.
Her er vedhæftet dugpunkt for vanddamp og svovlsyredampe.
__________________________________________________________
Flunk ( Claus )
Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Flunk ( Claus )
Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
- Ernst Drastrup
- Supporter
- 16
- Indlæg: 1514
- Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
- Geografisk sted: Arden
- Blevet takket: 7 gange
- Kontakt:
Re: "Økonomi kørsel"
Der kan læses en hel del om dugpunkt på dette link.
http://www.hfb.dk/pdf-txt/artikler/12-1.pdf
Jeg har altid lært at denne dug har en tærende virkning på stålpladekedler, men kan ikke angribe støbejern.
Så støbejernskedler kan udmærket tåle en lav returtemperatur.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
http://www.hfb.dk/pdf-txt/artikler/12-1.pdf
Jeg har altid lært at denne dug har en tærende virkning på stålpladekedler, men kan ikke angribe støbejern.
Så støbejernskedler kan udmærket tåle en lav returtemperatur.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.