Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kl, Kl2 godkendt diskussion

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
mattigrenaa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 01 sep 2008 13:55
Mit fyr: hjemmebyg(lort) snart scotte el KL2
Areal: 140
Brændsel: hovedsageligt træpiller
Årligt forbrug: 07/08 CA 8 TONS
Geografisk sted: veggerslev v/grenaa

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af mattigrenaa » 05 sep 2008 23:34

hey allesammen... sys godtnok der er delte meninger ang godkendelsen af dette fyr, men har lige købt et i dag, og sælgeren ved vvs-eksperten sagde at godkendelsen var 100% iorden.. har ikke fået papirene/fyret endnu, men så på han skærm godkendelse på densk, hvor der stod det hele.. nåede ikke at nærlæse det, men kan følge op på det næste weekend når jeg får dyret.. han sagde i øvrigt at den eneste forskel der er på KL og KL2 er styringen, fylder han mig med løgn?? Mvh Matti..


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af MichaelK » 06 sep 2008 08:19

mattigrenaa skrev:hey allesammen... sys godtnok der er delte meninger ang godkendelsen af dette fyr, men har lige købt et i dag, og sælgeren ved vvs-eksperten sagde at godkendelsen var 100% iorden.. har ikke fået papirene/fyret endnu, men så på han skærm godkendelse på densk, hvor der stod det hele.. nåede ikke at nærlæse det, men kan følge op på det næste weekend når jeg får dyret.. han sagde i øvrigt at den eneste forskel der er på KL og KL2 er styringen, fylder han mig med løgn?? Mvh Matti..

Hej

Tjaa, med udgangspunkt i denne tråd, blæser svaret på dit spørgsmål ang. godkendelse i vinden :wink:

Har Du spurgt din skorstensfejer om han vil godkende fyret? Det er faktisk det vigtigste spørgsmål :shock:
Såfremt din skorstensfejer vil godkende dit nye fyr, så får Du ikke problemer med det. Har Du ikke
spurgt ham endnu, så gør det hurtigst muligt. Gør det inden Du laver mere!


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af jni » 09 sep 2008 09:19

Hej jeg har været lidt sen i betrækket til og følge op, og så havde min kontaktperson ferie (det var hende der viste hvem juristen var ;o) )
Der er kommer et (ikke særligt tilfredsstillende) svar. Til dette har jeg stillet yderligere spørgsmål.

Kære Jesper Nielsen

Tak for din henvendelse vedr. fyringsanlæg og overholdelse af brændeovnsbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 1432 af 11. december 2007 om regulering af luftforurening fra brændeovne og brændekedler samt visse andre faste anlæg til energiproduktion, https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 5319&exp=1 ) .

Miljøstyrelsen er i medfør af bekendtgørelsens §13 i øjeblikket ved at gennemgå de mange prøvningsattester, som vi har modtaget. Formålet med denne gennemgang er at kontrollere, om prøvningsattetserne og fyringsanlægene/anlægstyperne lever op til bekendtgørelsens krav.

Når gennemgangen er afsluttet, vil eventuelle overtrædelser blive håndteret. For de fyringsanlæg/anlægstyper og prøvningsattester, der opfylder kravene, vil der på Miljøstyrelsens hjemmeside blive offentliggjort en oversigt.

Da der er indsendt et meget stort antal prøvningsattester, og da der fortsat kommer flere til, vil gennemgangen komme til at tage tid. Miljøstyrelsen forventer, at gennemgangen er afsluttet i løbet af efteråret.

Jeg skal for god ordens skyld understrege, at skorstensfejere ikke er forpligtet til at påtegne prøvningsattester, som skorstensfejeren ikke mener opfylder kravene.

For yderligere oplysninger om brændeovnsbekendtgørelsen og andre initiativer over for forurening fra træfyring i private hjem se : http://www.mst.dk/Luft/Partikelforurening/Braendeovne/

Med venlig hilsen

Rasmus Brandt Lassen
__________________________________________________
Funktionsleder
Miljøstyrelsen Erhverv / Danish EPA

Hej Rasmus
2 Spørgsmål;

VVS eksperten sælger BIO 18 brændere på en Herkules kedel, Dette sæt er godkendt til pillefyring.
Men VVS eksperten reklamere med at sættet også kan benyttes til brændefyring.
Dette er det ikke godkendt til, og Herkules kedlen er tidligere testet til en virkningsgrad på under 50% ved brændefyring.
Bio 18 brænderen er prøvet og godkendt på en Herkules 24 kW kedel, men sælges også på en 29 og 40 kW kedel, som den ikke er godkendt sammen med

Dette forhold vil en indsendelse af prøvnings attester vel ikke hjælpe på ?

Hvordan sikre i jer at en forhandlere indsender prøvnings attester ?
Et tænkt eksempel: En forhandler har fået testet sit fyr ved et ikke akkrediteret polsk prøvningsted (eller lavet den selv).
Forhandleren klasker et EN 303-5 mærke på stokeren, vedlægger prøvningsatest og sælger stokeren. Der vil gå meget langt tid inden skorstensfejeren finder ud af der er noget galt.

Hvor mange prøvnins attester har Altra VVS indsendt på deres stokere og brændefyr ?

Mvh Jesper

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af jni » 09 sep 2008 09:44

Her er svaret på mine spørgsmål. Man sku tro det var Uganda vi bor i .....

Hej Jesper
Jeg vil gerne gentage, at Miljøstyrelsen i øjeblikket er ved at gennemgå samtlige prøvningsattester. Når denne gennemgang er afsluttet vil vi tage hånd om eventuelle overtrædelser.
Jeg kan derfor ikke gå ind i den konkrete sag på nuværende tidspunkt, men den vil blive håndteres på linie med andre sager.
mvh Rasmus

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland
Fødselsdag

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Tass » 23 okt 2008 13:38

Hej Jesper

Var det ikke snart på tide med en opfølgning på denne tråd :)
Det ville jo være lækkert hvis der kunne komme en afklaring af denne problematik inden der kommer for mange anlæg på markedet som måske ikke lever op til deres "godkendelse".
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af jni » 23 okt 2008 13:55

jeg har ferie i denne uge, alt korspondance ligger på min arbejds pc.
jeg kontakter dem i løbet af næste uge
mvh jesper

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af jni » 27 okt 2008 13:48

Herren det svarede på mit brev, stopper på milijøstyrrelsen, og afløseren er på tjeneste rejse
vender snart tilbage
mvh jesper

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af KimW » 27 okt 2008 16:27

jni skrev:Her er svaret på mine spørgsmål. Man sku tro det var Uganda vi bor i .....

Hej Jesper
Jeg vil gerne gentage, at Miljøstyrelsen i øjeblikket er ved at gennemgå samtlige prøvningsattester. Når denne gennemgang er afsluttet vil vi tage hånd om eventuelle overtrædelser.
Jeg kan derfor ikke gå ind i den konkrete sag på nuværende tidspunkt, men den vil blive håndteres på linie med andre sager.
mvh Rasmus
MST har jo svaret før, og de virker heller ikke særlig ivrige efter af få listen offentlig gjort særlig hurtigt.
Eftersom at MST jo rent faktisk kender attesterne på de testede fyr, ville de nok have grebet hurtigere ind hvis forholdende er så grelle, som enkelte nogen gange skriver.
Det kan jo tænkes at de gennemgår listerne og bagefter kontaker de firmaer der falder uden for standarden, inden listen offentliggøres.
Kvaliteten af listen bliver nok heller ikke det, som der nogen gange ønskes, det vil jo være fuldstændig tåbeligt at sende attester ind der ikke opfylder kravene og dermed blive uheldigt fremstillet.
Derfor må der nok forventes en meget lang liste, der indeholder de fyr der også omtales i forum.
Ud over dette forum er der nok ikke mange der p.t. interesserer sig for emnet, og det virker også som om at det trækker i langdrag med en opdateret liste.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af Ulrik » 27 okt 2008 16:33

Nå, men man kan da kun sige at MST er informeret. Hvor vidt der sker noget er helt op til dem.

Men vi er jo stadig nogle der venter på det endelige bevis som maa fra VVS Eksperten lovede at levere for meget længe siden.
Mon han har glemt det....
MvH Ulrik©

KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Kl, Kl2 godkendt diskussion

Indlæg af KimW » 27 okt 2008 16:46

Mon ikke at de også afventer MST?


Besvar