Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

scotte eller bio 18

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
hollandsbjerg
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 25 okt 2008 17:27
Mit fyr: scotte opop418 kedel
Areal: 160
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8950
Dagligt forbrug: ca40kg
Årligt forbrug: ca 7tons

scotte eller bio 18

Indlæg af hollandsbjerg » 26 okt 2008 13:09

scotte eller bio 18 hvilken er bedst ?


T-race
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 176
Tilmeldt: 08 okt 2008 07:37
Mit fyr: Woody brænder på opopkedel
Areal: 120m2
Brændsel: barklinek
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Nørre Aaby. Fyn

Re: scotte eller bio 18

Indlæg af T-race » 26 okt 2008 13:37

Pest eller kolera.............Skriv lidt om hvad du bruger af energi nu olie. gas og hvor meget.... hvor mange kvadratmeter skal der varmes op

hollandsbjerg
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 25 okt 2008 17:27
Mit fyr: scotte opop418 kedel
Areal: 160
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8950
Dagligt forbrug: ca40kg
Årligt forbrug: ca 7tons

Re: scotte eller bio 18

Indlæg af hollandsbjerg » 26 okt 2008 13:58

Jeg bruger ca 10tons træpiller nu og fyrer ca 170 kwm op , har en gammel salamander 2,9 kedel og et hjemme bygget stoker.

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: scotte eller bio 18

Indlæg af jni » 26 okt 2008 14:11

Scotten har (ihvertfald på papiret) 10% bedre virkningsgrad. Jeg har en woody (stor set det samme) Men jeg har måtte fifle temligt meget med anlæget for at opnå den lovede virkningsgrad. Jeg kende ikke andet til bio 18 end hvad jeg har set på en tegning, men umidelbart virker det ikke helt genemtænkt at smide piller ned oven på aske og lufttilførsel (det må være svært at blæse aske væk, og den tilførte forbrændings luft må variere noget, alt efter hvor meget aske der ligger i hærden. Dette er i hvertfald hvad jeg tror)
Vedr bio 18 kan du sikkert få bedre oplysninger af bruger end af mig.
Jeg ved ikke hvor nem en salemanderkedel er at rengøre for aske, men virkningsgraden er lige så god (eller dårlig) som på den herkules kedel der medfølger til bio 18, og så kan du jo lige så godt beholde salemanderen hvis valget falder på bio 18
mvh jesper

Trollefar
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11 jun 2008 21:20
Mit fyr: Scotte på Opop kedel Ver 4.99
Areal: 170 m2+160 l vvb
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: vin 25-30 som 2-3 kg
Årligt forbrug: 5-6 Tons
Geografisk sted: 8860 Ulstrup
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: scotte eller bio 18

Indlæg af Trollefar » 26 okt 2008 16:31

har sendt en pm


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: scotte eller bio 18

Indlæg af Bop » 26 okt 2008 19:32

Hej JNI
Da nu at de vil tage anlæg retur altså Bio18

Så vil jeg høre dig og andre om der er noget bøvl med scotte / woody / boink og hvad de ellers kalder dem

For tænker lidt på at hvis virkningsgrad er så høj og jeg vil slippe for at ændre for meget på mit system med snegl fra fjernsilo udendørs til pillebeholder og så min 3 meter snegl til fyret

Ja så burde man vel kunne bruge sneglen fra Bio 18 til scotte kedel

Hvor nem er en Scotte og rengøre ?


Vedr Bio18 så kører selve anlæg udemærket det er dog følsomt over for støv da det så nemt pakker i nedfaldshul // skakt med tilbagebrand som medfølge.

Mit 29 kw bio 18 kan snildt klare de 296 m2

Men man skal vel vælge 30 kw scotte

Tak for info

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: scotte eller bio 18

Indlæg af MichaelK » 26 okt 2008 22:37

Bop skrev:
....

Mit 29 kw bio 18 kan snildt klare de 296 m2

Men man skal vel vælge 30 kw scotte

Tak for info
Hej


Jeg er ret sikker på at Du kan nøjes med 24 KW modellen.
Det kan endda være at 16 KW modellen vil være nok.

Se f.eks. på Baxi 1,5 der er en 15 KW. Den kan, ifølge Thy
klare 3-400 kvm. Så burde en 16 KW faktisk være rigeligt
til dit behov.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: scotte eller bio 18

Indlæg af epo » 27 okt 2008 08:23

Bop skrev: Men man skal vel vælge 30 kw scotte
Vil umiddelbart tro du kunne nøjes med 16kW scotte. Det svarer trods alt til et forbrug >80kg piller om dagen (hvis vi antager der er 5kWh pr kg. træpiller).

Nu har mit fyr ikke oplevet en vinter endnu, men om jeg så skruer op for gulvarmen og radiatorerne overalt og fylder spa badet, så har jeg endnu ikke oplevet at mit fyr går op over 50% ydelse i længere tid ad gangen.

Desuden kan en 16kW scotte nemt skrues højere op. Ved ikke hvad forskellen mellem 16kW og 24kW versionerne reelt er, men det er vist minimalt. Vil mene det er samme mekanik. Måske en anden forbrændingsrist?! Ved det ikke....

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: scotte eller bio 18

Indlæg af jni » 27 okt 2008 09:21

Bop skrev:Hej JNI
Da nu at de vil tage anlæg retur altså Bio18

Så vil jeg høre dig og andre om der er noget bøvl med scotte / woody / boink og hvad de ellers kalder dem

For tænker lidt på at hvis virkningsgrad er så høj og jeg vil slippe for at ændre for meget på mit system med snegl fra fjernsilo udendørs til pillebeholder og så min 3 meter snegl til fyret

Ja så burde man vel kunne bruge sneglen fra Bio 18 til scotte kedel

Hvor nem er en Scotte og rengøre ?


Vedr Bio18 så kører selve anlæg udemærket det er dog følsomt over for støv da det så nemt pakker i nedfaldshul // skakt med tilbagebrand som medfølge.

Mit 29 kw bio 18 kan snildt klare de 296 m2

Men man skal vel vælge 30 kw scotte

Tak for info
Det er mig der har skrevet denne anmelelse af fyret : viewtopic.php?f=151&t=2620
En af de største fejl ved woody anlæget er fødesneglen dosere uens, og er følsom over for støv. Jeg har læst at der er flere her på sitet, der med susces har udkiftet fødesneglen med en fra bio 18 anlæg.
Woody brænderen er konstrueret til 24 kw. Det er samme brænder der benyttes på 24 og 16 kw brændere, det er kun eprommen der er anderledes.
Dvs at hærden er meget stor, og derfor kan brænderluft suse uden om bål ved lavlast (som der jo køres en stor del af året) Derfor køre jeg jeg med "skamolfætter" (tag og sider over hærd, der tvinger alt luft gennem bål)

Aske brænder sammen i hærd, og skal jævnligt skabes af (afhængig af pillekvalitet fra hver 2 dag til 1 gang om ugen, det kan dog gøres uder drift og tager vel ikke mere end 30 sek. )
Ved kørsel med skamolfætter brænder asken mere fast på hærd, og det kan være nødvendigt at tage hærd ud for rengøring. (hver 2 -3 dag)

I min anmeldelse skev jeg at det ikke kan svare sig at lave vv om sommeren med fyret. Det kan det godt når fyret ikke skal køre konstant, jeg starter fyret med termostat i vvb, der i øvrit har ugeur så der ikke laves vv om natten. Dette har forhindre de mange starter, så jeg har ikke længere problemer med eltænding (har holdt i over et år, og jeg forventer ikke den brænder af lige med det samme)
Cirkulations pumpe til vv køre også på uge.
Jeg har monteret rumtermostater i hus, så fyr kun starter når det bliver koldt (også med ugeur og natsænkning) Disse tiltag har sænket mit pilleforbrug med 4½ tons/år.

Det største problem syntes jeg er uens fødning, dette kunne der nok kompenseres ved med iltstyring. Men jeg har ikke hørt om nogen der kan få det til og du på en woody

Kedlen er meget nem at rengøre
mvh jesper

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: scotte eller bio 18 evt Green heat

Indlæg af Bop » 28 okt 2008 09:13

Nu har jeg så en ide om at Green heat er ligeså simpel som Bio18 men på flere punkter bedre såsom den har sværere ved at brænde tilbage pga spjæld
og herd sidder længere fremme så den nok slet ikke vil brænde tilbage.

Hvis nu at man beholder silo og massive snegl fra bio 18 ja silo er selvfølgelig irrelevant men snegl da den jo er massiv på en 18 ner

Men altså hvis man er ligeglad med at skulle have interface og alt det hurlumhej jeg har mit fyrrym 40 meter fra hus sååå skal det da vist være trådløst.

Nå men hvis man kan leve uden det Hvad er så lige problemerne med green heat pillebrænder så det ser da rimelig simpelt og gennemtænkt ud endda med rustfri herd

???????????????

Er en Dor kedel dårligere end opop eller er det det samme ??


Besvar